تکمیل کریدورهای اصلی جاده ای در دستور کار/ بهسازی راه های روستایی از اولویت های وزارت راه است.


ساعت: 17:22
تاریخ انتشار: 1301/09/22
کد خبر: 1917679

وزیر راه و فواید عمومی گفت: مشکلات گذشته در حوزه راه وجود دارد. در محدوده منابعی که در اختیار داریم، هم در حوزه منابع عمومی و هم در حوزه منابعی که از فروش اموال و تولید دارایی داریم، تکمیل کریدورهای اصلی در دستور کار قرار دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش وزارت راه و شهرسازی؛ مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی امروز 31 آذرماه در حاشیه مراسم گرامیداشت هفته پژوهش در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در جمع خبرنگاران از برنامه های این وزارتخانه در حوزه مسکن و حمل و نقل خبر داد. و گفت: در حوزه راه آهن، تکمیل کریدور شمال – جنوب و شرق – غرب یکی از وظایف اصلی است و توافقات خوبی در این زمینه با فاینانس های داخلی و خارجی انجام شده است. امروز نیز مذاکرات خوبی با کشورهایی که نمایندگان آنها در ایران هستند در سطوح مختلف انجام شده است.

وزیر راه و فواید عمومی ادامه داد: در حوزه راه نیز مشکلات از کار گذشته است. در منابعی که در اختیار داریم، هم در حوزه منابع عمومی و هم در حوزه منابعی که از فروش اموال و تولید دارایی داریم، تکمیل کریدورهای اصلی در دستور کار قرار دارد.

یکی از اعضای کابینه دولت سیزدهم تصریح کرد: در حوزه بندری توافقات خوبی با کشورهای حوزه خلیج فارس انجام شده که پس از نهایی شدن به اطلاع عموم خواهد رسید. در این بخش، در حال ایجاد سرمایه گذاری مشترک با برخی کشورها هستیم تا بتوانیم جهش قابل توجهی در حمل و نقل مسافر و بار داشته باشیم تا زنجیره دریایی را با حمل و نقل ریلی پیوند دهیم. این بدان معناست که کشورهای مستقل مشترک المنافع از کشورهای خلیج به راحتی قابل دسترسی هستند.

در بخش هوایی، نوسازی ناوگان و افزایش تعداد ناوگان هوایی در دستور کار قرار دارد. ما از طرق مختلف نگران این موضوع هستیم و همچنین از ساخت داخلی حمایت می کنیم تا بتوانیم تعمیرات داخلی هواپیما را تامین کنیم. اقدامات خوبی هم از نظر تعداد و هم نوسازی ناوگان در حال انجام است

در حوزه راه های روستایی مشکلاتی وجود دارد که از اولویت های مردم و نمایندگان به ویژه در مناطق محروم است و بهسازی راه های روستایی یکی از اولویت های ما در شبکه راه های کشور و برنامه ها در این زمینه است. بخش به زودی اعلام خواهد شد

بذرپاش درباره تامین مالی اجرای طرح نهضت ملی مسکن نیز توضیح داد: روش های مختلفی در دستور کار است. در تعیین هدف تامین مسکن که اولویت دولت و قانون برای جهش تولید مسکن است، روش های مختلفی دنبال می شود. برای دستیابی به این هدف از روش های تأمین مالی ترکیبی نیز استفاده خواهد شد. از این نظر زمین، تسهیلات، تکمیل پروژه های مسکن مهر، تکمیل پروژه های نهضت ملی و سایر روش های ساخت مسکن در دستور کار قرار دارد.

وی ادامه داد: یکی از شرکای اصلی وزارت راه و شهرسازی در تامین مسکن شهرداری ها هستند که باید سهم قابل قبولی در تولید مسکن داشته باشند. منظور از یک میلیون واحد مسکونی این نیست که دولت تمام یک میلیون واحد مسکونی را در سال بسازد، بلکه به این معناست که دولت مشوق هایی را برای شهرداری ها و مالکان خصوصی برای ساخت و ساز در شهرها و روستاها در نظر می گیرد.

بذرپاش همچنین بر واگذاری زمین تاکید کرد و افزود: واگذاری زمین یکی از سیاست های جدی ماست و بررسی ها در این زمینه در حال انجام است. تیمی برای واگذاری زمین هایی که شهرستان ها امکان واگذاری دارند تعیین شده است که از اوایل سال آینده به صورت دسته جمعی آغاز می شود. این تیم شهر به شهر نقشه برداری می کند و فرمانداران سراسر کشور موظفند شهرهای دارای اراضی قابل الحاق به مرزها و اراضی قابل واگذاری را شمارش کنند و طبق قانون اگر این اراضی متعلق به شرکت های دولتی باشد. و موسسات در صورت اجرا باید به وزارت راه و فواید عمومی ارائه شود.

دیدگاهتان را بنویسید