95 درصد کتابخانه های یزد به روز نیستند/ لزوم گسترش خدمات کتابخانه ای در مناطق فقیرنشین یزد

وی با بیان اینکه کتابخانه ها کندوهای عسل در هر شهر و استانی هستند، ادامه داد: زنبورهای عسل فرآورده هایی دارند که هرگز از بین نمی روند و کتابخانه ها مانند عسلی هستند که هیچ چیز را نمی توان در آن دور ریخت و از همه آن استفاده کرد و مدیران کتابخانه ها مانند ملکه زنبورهای عسل که مردم و گروه ها را دور هم جمع می کنند و برای همه انسان ها در هر عصر و شرایطی عسل تولید و جمع آوری می کنند.

امام جمعه اداره مرکزی یزد با قدردانی از خدمات مدیر سابق کتابخانه های عمومی یزد گفت: در حالی که کتابخانه مرکزی یزد 25 سال در بلاتکلیفی به سر می برد در زمان ایشان و با تلاش مدیران استانی و کشوری. ، این کتابخانه بسیار ارزشمند، باشکوه و منحصر به فرد در استان بود، یزد کشف شد.


نیاز استان یزد به کتابخانه های تخصصی

مدرسی ادامه داد: استان یزد بیش از 110 کتابخانه دارد اما برخی از مناطق عقب مانده و بخش ها دارای تعداد محدودی کتابخانه هستند، به عنوان مثال بخش مرکزی یزد با 70 هزار نفر جمعیت دارای یک کتابخانه است که از مدیران خواهشمندم اقدامات لازم را انجام دهند. در این خصوص باید به این بخش که دارای روستاهای بزرگ نیز می باشد توجه لازم مبذول گردد.

وی با بیان اینکه تقریبا 95 درصد کتابخانه های استان یزد به روز نیستند افزود: باید برای به روز رسانی کتابخانه ها تلاش بیشتری شود و تخصصی شدن کتابخانه ها نیز در دستور کار مسئولان ذیربط قرار گیرد زیرا علاوه بر این برای علوم اسلامی، در علوم غیر اسلامی نیز به کتابخانه های تخصصی نیاز است.

مدرسی با اشاره به اهمیت کتابخانه های سیار در استان یزد افزود: آثار ارزشمند و نسخ خطی قدیمی زیادی در استان یزد وجود دارد و مسئولان باید دغدغه جمع آوری این نسخ خطی نفیس و ارزشمند را داشته باشند که در برخی موارد به شکل نامطلوبی نگهداری می شود. homes.یا از ارزش آن آگاه نیست، باید به شیوه ای استاندارد عمل کرده و نگهداری شود.

امام جمعه بخش مرکزی یزد با بیان اینکه حضور 100 هزار شهروند غیر ایرانی در استان یزد گفت: ایجاد کتابخانه هایی با زبان های مختلف اردو، انگلیسی، عربی، افغانی و … ضروری است. البته با معرفی فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی به استان یزد جهت رشد در عرصه علمی زیر نظر شهروندان غیرایرانی.

وی تصریح کرد: خوشبختانه سرانه مطالعه کتاب در یزد نسبتاً خوب است، البته بخشی از آن مربوط به پژوهش های روزنامه نگاری و دانشگاهی است، اما باید پژوهش های فکری و عقیدتی تقویت شود، در این زمینه نیز در زمان امانت داری احتیاط های لازم را داشته باشند. کتاب ها


لزوم توجه ویژه به حوزه دانش در کتابخانه های یزد

محمدعلی شاه حسینی با اشاره به اقدامات و خدمات مدیرکل سابق این سازمان گفت: یکی از خواسته ها و درخواست های مردم یزد به ویژه قشر فرهنگی و جوانان، تکمیل پروژه کتابخانه مرکزی یزد بود. ، که در دوره ای از تصدی وی انجام شد که شایسته تقدیر است.

معاون مدیریت و توسعه منابع استان یزد ظرفیت نهاد کتابخانه های عمومی استان با نیروهای خوب و موثر را می تواند یکی از محورهای توسعه فرهنگی استان دانست و گفت: مدیر کل جدید همچنین از مرجعیت نهاد کتابخانه های استان یزد که دارای تجربه، دانش و تسلط است که در این زمینه در جهت حفظ دستاوردها و اقدامات جدید گام بر می دارد.

وی با بیان اینکه کلید واژه دولت سیزدهم تحول است، ادامه داد: مدیرکل جدید می تواند با استفاده از ظرفیت نخبگان و فرهیختگان و توجه ویژه به شعار، تحولی شایسته و آبرومندانه در نهاد کتابخانه های استان ایجاد کند. سال، به ویژه در زمینه دانش.


وضعیت معیشتی کتابداران یزدی باید بهبود یابد

محمد محسن رفیعی مدیرکل جدید نهاد کتابخانه های عمومی استان یزد ضمن تقدیر و تشکر از مسئولان استانی گفت: انتصاب مدیرکل به عنوان اولین مدیر پس از تأسیس نهاد کتابخانه های کشور و حوزه تخصصی کار کتابخانه مسئولیت در این سمت را سنگین تر می کند.»

وی ادامه داد: امیدواریم با همکاری همکاران نهاد کتابخانه بتوانیم گام های بلند و موثری در این مسئولیت برداریم و اعتباراتی را برای بهسازی کتابخانه های آتسان یزد تامین کنیم.

رفیعی با اشاره به وضعیت معیشتی کتابداران گفت: همانطور که می دانیم وضعیت معیشتی کتابداران خوب نیست و ضمن تشکر و قدردانی از زحمات مسئولان در این حوزه، از مجموعه مدیران استانی و کشوری تقاضا دارم تا به خوبی اقدام کنند. اقدامی برای بهبود این وضعیت

مراسم تکریم و معارفه مدیرکل سابق و جدید نهاد کتابخانه های عمومی استان یزد ظهر امروز با حضور مسئولان استان و معاون امور اداری و مالی نهاد کتابخانه های کشور برگزار شد. کل جدید این موسسه انتخاب شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید