نیلشهر تربت جام 14 سال در انتظار ساخت کتابخانه / کمبود کتابخانه عمومی در مناطق فقیرنشین


ساعت: 08:54
تاریخ انتشار: 21.07.1401
کد خبر: 1903018

پس از گذشت یک دهه از واگذاری زمین برای احداث کتابخانه، مسئولان تربت جام هیچ اقدامی برای احداث کتابخانه انجام نداده اند و منطقه نیلشهر با جمعیت بالای 7 هزار نفر از کتابخانه عمومی بی بهره است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از صبح توس; این یکی از موضوعات مهمی است که باید در جامعه مورد توجه جدی قرار گیرد، زیرا اصلاح جامعه در گرو اصلاح فرهنگ این جامعه است و از سوی دیگر اگر مسائل فرهنگی در جامعه به موقع حل شود، باعث می شود منجر به پویایی این جامعه و مشکلات عدیده ای می شود که این اتفاق نمی افتد.

در این راستا بسیاری از کارشناسان برپایی عدالت فرهنگی را در گرو گسترش کتابخانه ها و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی می دانند اما متاسفانه همه مردم منطقه تربت جام مردم منطقه نیلشهر بوژگان تربت جام با جمعیت را دوست ندارند. بیش از 7 هزار نفر از یک کتابخانه عمومی بهره مند شدند و 14 سال منتظر ساخت کتابخانه عمومی در شهر بودند.

تاریخچه کتابخانه بخش اساسی از تاریخ پیشرفت معنوی و تمدن است. آثاری از کتابخانه ها کم و بیش در گذرگاه های پر پیچ و خم تمدن از دوران باستان تا امروز باقی مانده است.

کتابخانه تنها نهاد اجتماعی شناخته شده ای است که زمینه را برای مطالعه فراهم می کند و یادگیری را تشویق می کند و وجود آن به خودی خود هدف نیست. بلکه هدف اولیه خدمت به جامعه است; از آنجا که اساس پیشرفت و تعالی انسان در انباشت دانش و ارتقای روحی و اخلاقی است، در اسلام جایگاه علم، علما، کتب و کتب آسمانی از جایگاه والایی برخوردار است، چنان که در قرآن کریم معجزه جاودان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله ریشه کتاب 322 بار به 37 شکل مختلف ظاهر می شود.

وجود کتابخانه در جوامع اسلامی از آن جهت بسیار مهم تلقی می شود که به پرورش حیات فکری و معنوی مردم کمک می کند، میراث فرهنگی، دانش نهفته، تفکر گذشتگان و اندیشه های موجود را به قرون بعدی منتقل می کند. همانطور که تاریخ ثابت کرده است، کتابخانه قدرتمندترین پایگاه برای حفظ منابع و سرمایه معنوی جامعه است.


55a42784 ffc0 451f afa3 c616e4ac1846 خبر خاکستری


کمبود کتابخانه های عمومی را می توان در مناطق فقیرنشین تربت جام مشاهده کرد

حجت الاسلام والمسلمین فعال فرهنگی و استاد حوزه علمیه مهدیه تربت جام در گفتگو با خبرنگار ما با تاکید بر اینکه همه درگیر مشکلات فرهنگی و اجتماعی شهرستان هستند اظهار داشت: بدون شک دستگاه های فرهنگی باید همیشه با یکدیگر و در راستای توجه به مسائل فرهنگی و اجتماعی باشند.

وی با اشاره به کمبود کتابخانه های عمومی در مناطق کم برخوردار تربت جام تصریح کرد: متاسفانه کمبود کتابخانه های عمومی در مناطق محروم به وضوح قابل مشاهده است و شورای اسلامی شهر و شهرداری های منطقه باید به این معضل توجه ویژه داشته باشند.

این فعال فرهنگی و استاد حوزه علمیه مهدی (عج) تربجم گفت: بدون شک راه اندازی غرفه های کتابخانه ای در مناطق عقب مانده می تواند تا حدودی کمبود کتابخانه در این مناطق را برطرف کند، از سوی دیگر باید کمبودها را برای بهینه سازی بررسی کرد. استفاده از فضاها و ظرفیت فرهنگسراهای شهرداری.


مطالبه ما در حوزه فرهنگ ضعیف است

محمدجعفر چنداول دانشجو و یکی از علاقه مندان به حوزه کتاب در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: ظلم به حوزه فرهنگ از همین جا مشخص می شود که چگونه مطالبات اقتصادی و سیاسی در جامعه مطرح می شود. مسائلی که البته به خودی خود مهم هستند.» داریم، اما در حوزه فرهنگی از متولیان تقاضای زیادی نداریم و موضوع کتابخانه عمومی شهرستان نیلشهر، منطقه بوژگان، نمونه آن است. از این قبیل موارد

وی تصریح کرد: چگونه است که در بسیاری از نقاط استان کتابخانه عمومی از چند سال پیش ساخته شده و شهروندان از آن استفاده می کنند اما همچنان درگیر تخصیص اعتبار برای ساخت کتابخانه و مواردی از این دست هستیم.

چنداول در پایان تصریح کرد: منطقه تربت جام استان به عنوان منطقه علم و عرفان شناخته می شود و برای چنین شهری با چنین پیشرفت تاریخی و علمی تاخیر در پروژه های فرهنگی بسیار تاسف آور است.


c665755f 942f 4e6c b9f3 3fc121c2057a خبر خاکستری

دکتر فیضی شهردار نیلشهر در گفتگو با اصحاب رسانه با اشاره به انتظار 14 ساله مردم برای احداث کتابخانه عمومی این شهر گفت: در سال 1396 زمین مورد نیاز برای احداث کتابخانه در اختیار اداره کتابخانه قرار گرفت. از طریق جامعه کشاورزی اما تاکنون اقدامی برای ساخت کتابخانه در شأن مردم صورت نگرفته است.

وی تصریح کرد: کتابخانه تعاونی نیلشهر 16 سال پیش راه اندازی شد و کتاب های آن امروز مورد نیاز دانش آموزان نیست و باید به کتاب های آموزشی مجهز شود زیرا اکثر کتاب ها کاربردی نیستند.

بیش از 14 سال از ساخت کتابخانه عمومی شهر نیلشهر بخش بژگان می گذرد و در این مدت تنها زمین مورد نیاز برای احداث کتابخانه تامین شد و به نظر می رسد در صورت شروع به کار، ساخت و ساز شروع می شود و به پایان می رسد، اگر به آرامی انجام شود، شاید نسل بعدی بتواند از این کتابخانه استفاده کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید