قاچاق، معضلی قدیمی در بابل/ معضلی که به یک بحران تبدیل شده است


زمان: 09:42 ساعت
تاریخ انتشار: 14/05/12
کد خبر: 1810940

مشکل تردد قدیمی شهر بابل است که به دلیل پروژه های کارشناسی و غیر کارشناسی در آن شهر هنوز حل نشده است و طرح های عرضی و کوتاه مدت نتوانسته بابل را از حصار جاده رها کند. و مردم به دنبال یک طرح جدید هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش بالا، آلودگی قلب کثیف ترافیک شهر بابل، محدودیت های شدید ترافیکی و آخرین وضعیت جاده ها از جمله عناوینی است که بارها شنیده ایم و با آن آشنا هستیم.

در آذرماه 1279 هجری شمسی که اولین خودرو به عنوان سوغات فرنگ در خیابان های ایران به راه افتاد، هیچکس انتظار نداشت روزی بر تعداد آنها افزوده شود که تردد آنها در جاده های شهر یکی از بزرگترین مشکلات باشد.

معضلی که در شهرهای بزرگ در حال تبدیل شدن به بحران است

شهرستان بابل یکی از شهرهایی است که در نقشه کلانشهر قرار ندارد اما به دلیل تراکم خاک بالا از تراکم جمعیتی بالاتری نسبت به سایر شهرهای استان مازندران برخوردار است و یکی از پرجمعیت ترین شهرهای استان است. در استان مازندران و دومین شهر پرجمعیت شمال کشور.

مشکل ترافیک قدیمی درد این شهر است که با تمام پروژه های کارشناسی و غیر کارشناسی در این شهر هنوز حل نشده است.

البته نباید از این نکته غافل شد که شهرداران این شهر در فصول خاص با ارائه راهکارهایی از جمله دو روگذر در قسمت شریانی ایستگاه آمل و میدان ملی و یا ایجاد معابر فرعی مختلف از جمله فرعی برای جلوگیری از ازدحام و تسریع ایجاد کمربند تا حدودی توانستند در مدت زمان کوتاهی مشکل را حل کنند، اما این نوع مسکن دیگر پاسخگوی این افزایش خودروها نیست.

5606512b bc17 49c9 943c 0b27d0b9bf83 خبر خاکستری

و در روزهای خاصی از سال بسیاری از جاده های شهری که شریان ارتباطی بین شهرها هستند با ازدحام کور مواجه می شوند. طرح های حرکتی برای حل مشکل پیوست شده است.

به نظر شما این طرح باعث از بین رفتن تقاطع جاده ای شهر می شود؟

ابتدا در مورد افرادی مانند راننده های تاکسی صحبت کردیم که بیش از هرکسی با این درد دست و پنجه نرم می کنند.



ترافیک از دیدگاه رانندگان در حمل و نقل عمومی


محمد یکی از رانندگان تاکسی در شهر بابل است که در میدان کارگرتا حمزه کلا فعالیت می کند. این راننده پرتلاش 18 سال در جاده های درون شهری این شهر به مردم این شهر خدمت کرده است. راننده ای محبوس اخلاقی که روز خود را به نام خدا آغاز می کند و امیدوار است روزی ساعت ها در ترافیک بگذرد
ماشین را کناری پارک کرد تا با ما صحبت کند.

او گفت: «اگرچه این تاج از لحاظ اقتصادی به ما ضربه سنگینی زده و باعث شده بسیاری از سرویس های مدرسه و دانش آموزانی که جزو مسافران اصلی ما بودند را از دست بدهیم، اما او اینجاست. با توجه به تعطیلی مدارس، این روزها حجم ترددها روانتر شده است، البته خودروهای تک نفره یکی دیگر از معضلات اجتماعی است.

محمد به نبود فرهنگ صحیح استفاده از خودرو اشاره و خاطرنشان می کند: نبود فرهنگ صحیح استفاده از خودرو باعث شده تا ترافیک روز به روز افزایش یابد.

وی گفت: از جمله مشکلات ترافیکی روزهای بارانی است که با وجود خلوتی عابران پیاده در جاده های درون شهری ترافیک نیمه سنگینی دارد و اگر فصل خاصی از سال باشد این ترافیک نیمه سنگین است. «این در حال تبدیل شدن به یک مشکل ترافیکی است.

علیرضا یکی از رانندگان اسنپ است که با لهجه شمالی می گوید: امسال ترافیک نسبت به سال گذشته بدتر شده و دلیل آن هم تولید بیش از حد خودرو و کهنه شدن خودروهای فرسوده است.

راننده اسنپ خاطرنشان می کند: خودروهای فرسوده، تردد بیش از حد خودروهای یک طرفه و عدم رعایت قانون از سوی همشهریان از جمله مشکلات تردد در شهر بابل است.

وی ادامه می دهد: بزرگترین مشکل در ترافیک مربوط به پارکینگ است چرا که هر روز تعداد زیادی خودرو تولید می شود که بدون فرهنگ سازی برای استفاده از این خودروها وارد معابر می شود که چنین مشکلاتی را ایجاد می کند.



ترافیک از دید عابران پیاده

حال می توان گفت از نظر شهروندان یکی از دلایل افزایش ترافیک همین موضوع است. یعنی گاهی برخی از شهروندان برای هر کار کوچکی با خودروی شخصی خود از یک نقطه شهر به نقطه دیگر می روند در حالی که اکنون با آمدن شهر الکترونیک بسیاری از کارها بدون این سفرها قابل انجام است.



ترافیک از نگاه مسئولان و اعضای شورای ترافیک

فرماندار بابل در گفت و گو با خبرنگار بلاغ با اشاره به تضییع حقوق شهروندی رانندگان گفت: راه های درون شهری هر شهرستان شریان های ارتباطی است که مردم باید با وسایل نقلیه عمومی از آن عبور کنند اما متأسفانه قدر این امر را نمی دانند. یکی از عادات بد شهروندان مانند گشت زنی بی هدف در سطح شهر یکی از دلایل افزایش ترافیک است و شهروندان باید به این لحظه توجه کنند و این فرهنگ سازی ها از طریق رسانه ها انجام شود.

گربانعلی ولی زاده گفت: یکی دیگر از مشکلات در این زمینه وضعیت نامناسب حمل و نقل عمومی در شهر است که توجه و نظارت بیشتری را می طلبد به طوری که در ایام خاص مانند نوروز و روزهای بارانی، تاکسی ها خالی از خودرو و مسافر نیست. محرومیت از خودرو به دلیل کمبود خودرو «استفاده شخصی.

وی افزود: یکی از معضلات ایجاد ترافیک درون شهری کمبود پارکینگ طبقاتی در سطح شهر است که باید در آینده نزدیک به آن چاره اندیشی شود و این امر نیازمند تلاش سرمایه گذاران داخلی است. “

a767f2d4 2d35 4187 ad41 d232dbfe4dcb خبر خاکستری

فرماندار بابل همچنین به جمع آوری آب های سطحی و مدیریت آن توسط شهرداری و شورای شهرداری شهر بابل اشاره کرد و گفت: در روزهای بارانی برخی معابر به دلیل آبگیری و افزایش تردد در سطح شهر مسدود می شود که باید انجام شود. توسط شهردار و شورای شهر مورد رسیدگی قرار گیرد



تاثیر ترافیک بر سرزندگی محیط شهری


سرپرست شهرستان بابل همچنین از وضعیت اسفناک ترافیک در آن شهر ابراز نگرانی کرد و گفت: آلودگی هوا و افزایش غلظت آلاینده های زیست محیطی در شهرهای پایتخت در سال های اخیر سلامت بسیاری از شهروندان را به خطر می اندازد که جای تاسف دارد. بودن.

حیدری ادامه داد: جریان ترافیک نیز یکی از مهم ترین منابع تولید و انتشار آلاینده ها محسوب می شود. بدون شک برنامه ریزی برای مدیریت ترافیک و ارائه راهکارهای مختلف بدون همکاری مردم امکان پذیر نخواهد بود.

وی گفت: آلودگی محیط زیست ناشی از قاچاق یکی از معضلات فزاینده در اکثر کشورهای جهان به ویژه کشورهای در حال توسعه است. رشد سریع شهرها، افزایش تعداد وسایل نقلیه و نیاز به ترافیک برای رفع نیازها باعث ایجاد آلودگی در کلان شهرها شده است. ایران به عنوان یکی از کشورهای در حال توسعه با مشکل آلودگی محیط زیست ناشی از قاچاق مواجه است.

رئیس محیط زیست بابل گفت: رشد شهری در دو سه دهه اخیر منجر به افزایش تعداد وسایل نقلیه شده است و به ویژه در شهرهای بزرگ آلودگی ترافیکی یکی از معضلاتی است که سلامت شهروندان را تهدید می کند. .

حیدری گفت: ورود آلاینده ها به جو در اثر ترافیک باعث پژمردگی و مرگ محیط شهری می شود و می تواند تنفس گیاهان و فضای سبز شهر را کاهش دهد و در آینده ای نه چندان دور شهر بابل با طبیعت زیبای خود به عنوان کلان شهر تبدیل شود. مثل تهران که در آن نفس کشیدن غیرممکن می شود



هیچ طرح حرکتی کاملی در بابل وجود نداشت


مدیر راه و شهرسازی بابل نیز به نبود طرح جامع تردد در این شهر معتقد است و می گوید: این شهر یکی از شهرهای مواصلاتی است که برای بسیاری از شهرهای مازندران مانند گذرگاه است، اما به همین دلیل است. مشکل، متاسفانه برنامه جامعی برای حرکت وجود ندارد. این موضوع در سال های گذشته مورد توجه قرار نگرفته است.

ابراهیمی ادامه داد: از دیگر مشکلاتی که باعث ایجاد ترافیک در این شهر شده، وجود معابری است که سال ها پیش ساخته شده و عابران پیاده در این طرح تعریف نشده اند و امیدواریم اعضای شورای ترافیک به تدریج مشکل را حل کنند. “

77edbf90 b0c6 4bae a5b4 bc1d59976e4f خبر خاکستری

ابراهیمی گفت: به طور کلی طرح های مدیریت ترافیک با توجه به انواع جاده ها و نیازهای مختلف مردم متفاوت است و طرح های ترافیکی ارائه شده نیاز به بومی سازی دارد چرا که طرح برای هر مشکل ترافیکی می تواند با طرح یکسان باشد. در جای دیگر یا در زمان دیگری. “نباش.

لذا با در نظر گرفتن نیازهای مختلف کاربران جاده و افزایش ایمنی راهها و یا حداقل جلوگیری از کاهش ایمنی آنها و حفظ هر چه بیشتر محیط زیست، طرح را سریع و ارزان اجرا کرده و کارایی امکانات موجود را بهبود بخشد. از میان روش‌های مختلف طراحی و اجرای مدیریت ترافیک شهری، رایج‌ترین این روش‌ها در طرح جامع مدیریت ترافیک شهری به‌منظور حفظ ایمنی عابران پیاده، «حرکت برای ایجاد نرده‌هایی برای حفاظت از عابران پیاده. جزایر ترافیکی «پارک کنترل طرح‌های خیابانی است. و برنامه ریزی برای استفاده بهینه از پارکینگ ها و اقدامات مربوط به احداث پیاده رو و اقدامات مربوط به حق عبور و مرور اتوبوس ها و محدودیت ها.
گذرگاه ها یا خیابان های یک طرفه عبور از خیابان ها «خطوط، آسفالت رنگی» شاید بهترین راه حل برای ترافیک باشد، اما بهترین راه حل برای این معضل اجتماعی-اقتصادی و فرهنگی، آموزش فرهنگ حرکت است.

اکنون بهتر است آموزش به صورت بنیادی و فرهنگی از گروه های سنی خردسال و از مقاطع مهدکودک و دبستان و سپس راهنمایی و دبیرستان آغاز شود تا این فرهنگ در خمیر نسل بعدی کودکی حک شود. علاوه بر مردمی که رکن اول ترافیک هستند، با عامل دیگری هم مواجه هستیم و آن راننده است که باید فرهنگ استفاده از وسیله نقلیه و استفاده از آن را به خوبی بشناسد تا بتواند آن طور که انتظار دارد رانندگی کند. دیگران برای رانندگی

به نظر من برای بهبود رفتار ترافیکی، رسانه ها نیاز به تغییرات و اصلاحاتی در هر دو حوزه «نگرش» و «فرهنگ مشترک جاده» دارند. نظر شما در مورد ترافیک چیست؟

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید