خشکسالی؛ معضلی جدی در آینده/ لزوم توجه به کشاورزی ارگانیک به عنوان یک نوع اقتصاد مقاومتی


ساعت: 13:11
تاریخ انتشار: 1401/01/30
کد خبر: 1823163

رئیس اتحادیه انجمن‌های علوم گیاهی ایران گفت؛

رضا پناه گفت: با توجه به کاهش بارندگی ها تابستان آینده با پدیده خشکسالی مزمن مواجه خواهیم شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش سفیرافلاک، استان لرستان، با وجود وجود دو رودخانه مهم کشکان و سیمره، کاهش بارندگی در سال های اخیر و عدم برنامه ریزی صحیح برای استفاده از آب های سطحی و زیرزمینی در استان با پدیده تنش آبی مواجه شده است. خشکسالی کشاورزان آسیب زیادی دیده اند.

کشت محصولات آبدوست به دلیل کمبود آب در زمین تحت تنش نامطلوب قرار دارد که این امر معضل خشکسالی را تشدید کرده و آن را فراگیرتر می کند که باید با برنامه ریزی دقیق و با استفاده از الگوی کشت و تغییر اقلیم با این پدیده مبارزه کرد.


eda55fc5 02f9 47fe 9c34 561a6e7e43bf خبر خاکستری

با توجه به کمبود آب در کشاورزی، باید به سمت روشی برویم که بتواند بهترین بهره وری را در این زمینه داشته باشد، لذا در این زمینه گفتگوی تفصیلی با «محمدرضا رضا پناه» رئیس انجمن گیاهپزشکی ایران انجام شد. علومی که در زیر توضیح داده شده است. شما در حال خواندن هستید:


با توجه به تنش آبی، چه محصولاتی را به کشاورزان توصیه می کنید؟

رضا پناه: خشکسالی پدیده مزمنی است که باید خود را برای آن آماده کنیم، راهکارهای پیشگیری از خشکسالی استفاده از سیستم ها و سرمایه گذاری بیشتر در آبیاری و کیفیت محصول است. این نوع سیستم سرمایه گذاری نیازمند پول و تعامل بوکسورهایی است که می توانند در حوزه سرمایه ایفای نقش کنند.

در راستای کاهش آب و آب باید با سرمایه گذاری بالاتری به سمت کشاورزی رفت که از نظر کمی، کیفی و بهره وری جایگاه بالاتری دارد. به عنوان مثال، اگر قیمت سوخت افزایش یابد، مردم به سمت خودروهای بهتر با کارایی بالاتر، مصرف سوخت کمتر، رفاه و ایمنی بهتر و حتی قیمت های بالاتر روی می آورند، اما در هر صورت خودرویی که سوخت از دست داده به هر نحوی در میدان حذف خواهد شد. از کشاورزی همین امر صادق است، بنابراین کشاورزی باید به سمت بهره وری بالاتر حرکت کند، یعنی افزایش بهره وری برای کشاورزی عادی و ارگانیک.

ما یک کشاورز داریم که با ما در کشاورزی ارگانیک کار می کند، اما در حال حاضر او یک دستگاه نهال، یک دستگاه تولید خاک دارد، در کشاورزی ارگانیک با سرمایه گذاری بیشتر، راندمان و بهره وری بیشتر کار می کند، زمانی که کشاورزان، نهال ها را در فضای کمتری رشد می دهند و توزیع می کنند. آنها آب کمتری مصرف می کنند و این نوعی صرفه جویی است. این نوع پله ها در انواع محصولات اعم از گلخانه ای، هیدروپونیک، ارگانیک و غیره بازدهی بالاتر و مراحل اقتصادی تری دارند.


روند تغییرات اقلیمی در ایران چگونه است؟

رضا پناه: راه خاصی برای کاهش مصرف آب و تولید محصول باکیفیت وجود ندارد، چرا که کشور ما نسبت به مشکلات تغییرات اقلیمی واکنش‌های مضاعف دارد. تعدادی از نقاط تحت تأثیر تغییرات اقلیمی قرار گرفته است و امیدواریم نقاط دیگر نیز تأثیر مثبت داشته باشند. تغییر اقلیم باشید. به هر حال روند تغییرات اقلیمی جهانی رویکردی منفی است و این روند در ایران ممکن است کمی منفی باشد، اما در مجموع به نظر می رسد با برنامه ریزی و سرمایه گذاری بیشتر بتوانیم کشاورزی را از شرایط سخت پیش رو خارج کنیم، بنابراین در این زمینه باید باشد. ما بیشتر داریم و حتی باید نوع بحران کشورهای منطقه را تحمل کنیم، باید در کشور ارز صادر و وارد کنیم.

من خیلی نگران این موضوع نیستم و فکر می کنم دانشی که در کشور در این زمینه ها هیجان انگیز است می تواند ما را از این بحران عبور دهد اما مدیران، مهندسان، کشاورزان، سرپرستان، دانشجویان و …. شما باید مراقب باشید و همه باید این سوال را دنبال کنند. برای حرکت رو به جلو.

ما زیرساخت ها و دانش لازم برای این کار را داریم. ایران یکی از قوی ترین کشورها در این زمینه هاست و خوشبختانه دانشگاه های کشاورزی و همچنین موج ساختاری بسیار خوبی در سراسر کشور دارد و ایران اگر بخواهد این توانایی را دارد که از این شرایط استفاده کند.

پیام من به نظام بودجه ای کشور و نمایندگان مجلس این است که در این راستا باید هزینه ها و سرمایه گذاری های لازم انجام شود و ساختار آن به گونه ای باشد که دغدغه های رسانه ها خود را منفی نشان ندهد.

اکنون باید آماده باشیم، زیرا آب را نمی توان فوراً متوقف کرد. باید آمادگی داشته باشید که چند سال پیش به کشاورزان بگویید که مثلاً به دلیل خشکسالی و کم آبی باید به 20 کشاورز گلخانه بدهند یا مسئولان مربوطه راه حل های دیگری ارائه دهند. واقعیت این است که به دلیل خشکسالی و تغییرات اقلیمی، آب باید برای مصارف بسیار خاص استفاده شود، به طوری که کشت محصولات پرآب را به کشورهایی با منابع آبی بالا بسپاریم و محصولات مورد نیاز خود را از آن کشورها وارد کنیم. البته برخی از این محصولات را برای مواردی مانند تحریم و شرایط خاص باید کشت کنیم تا در موارد خاص بتوانیم از این حداقل موجودی محصول خود استفاده کنیم و مشکلی نداشته باشیم.


a329b255 3839 49ee ac56 bb0f9493079d خبر خاکستری


نقش زمان و بودجه و برنامه ریزی سرمایه ای در زمان خشکسالی چیست؟

رضا پناه: بودجه ریزی زمانی و سرمایه ای توسط کشاورز، معلم، دانش آموز، خانه دار و … انجام می شود. به طرق مختلف، اما بودجه بندی زمان و سرمایه در کشاورزی به دلیل مشکلاتی که با تغییرات اقلیمی داریم، ضروری است، بحث در مورد تغییرات در کشاورزی حداقل چند سال طول می کشد، بنابراین باید آماده برنامه ریزی باشیم و در حال اطلاع رسانی هستیم. شهرهایی که در صورت ادامه برخی محصولات خیس خورده با بحران مواجه خواهیم شد، هرچند در حال حاضر با بحران کم آبی مواجه هستیم. ما در برخی از روستاها هستیم. این بحران ها به همه آسیب می زند، بنابراین باید همین الان به فکر کمبود آب باشیم و در مورد آن چه کنیم. آیا باید به محصولات گلخانه ای، هیدروپونیک یا حتی ایروپونیک روی بیاوریم یا اقدامات دیگری در این زمینه انجام دهیم؟

در این تغییر در روند بودجه ریزی و برنامه ریزی کشاورزی باید به کشاورزی ارگانیک توجه کرد چرا که کشاورزی ارگانیک از ابتدا به نوعی اقتصاد مقاومتی بوده است.

در کشاورزی از ابتدا باید مراقب استفاده از مواد اولیه در مزرعه باشیم، تشنه گیاه نباشیم، زیرا به همان اندازه که محصولات کشاورزی را در کودهای شیمیایی می دهیم، باید به همان میزان آب مصرف کنیم، اما زمانی که کشاورز سیستم ها از کشاورزی ارگانیک با مشکلاتی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم استفاده می کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید