«انجیل» بابل در زباله غرق شد/ کوچه کور بحران زیست محیطی و نگرانی بی حاصل

ساعت: 12:58
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۹/۲۱
کد خبر: 1791509

انگلسی روستایی در غرب شهرستان بابل در استان مازندران است که روزگاری دارای جنگل های سرسبز، زیبا و بکر بود، اما اکنون بکرترین نقطه مازندران سطل زباله بابل است. سطل زباله به دلیل چالش ها تا دو سال دیگر پر می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از وبلاگ؛ مطالبه قانون روزی به دلیل بی کفایتی برخی از کارکنان فعلی به دغدغه زیست محیطی دانشجویان دانشگاه نوشیروانی تبدیل شده است تا در همایشی با موضوع تبشیری مطرح شود.

در این همایش با حضور سردار سعادتی نماینده مردم استان بابل، رئیس اداره محیط زیست، کارگروه محیط زیست دانشگاه نوشیروانی، رئیس، دادستان بابل و دانشجویان و خبرنگاران به بررسی مشکلات و آسیب ها پرداخت. از این سایت

مراقبت ناخوشایند از زباله دان کور در بابل

نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی از کار بی ثمر کارکنان گلایه کرد و گفت: آسیب های زیست محیطی این سایت باید توسط کارشناسان بررسی و با زمان بندی در دستور کار قرار گیرد.
سعادتی افزود: راه پاکسازی زباله های منطقه جنگل انجیلی بابل با احداث کارخانه زباله قابل درمان نیست و با توجه به بودجه های در نظر گرفته شده از سوی دولت این منطقه چندان مورد توجه قرار نگرفته است.

وی افزود: هنوز کسی متولی این معضل تلقی نمی شود و این بی تفاوتی گناه است و اکنون باید با قاطعیت برای حل موضوع گام برداریم.

نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: 20 سال از زباله دانی شهر بابل در بکرترین و زیباترین نقطه شهر می گذرد اما در تمام این سال ها هیچ اقدام جدی صورت نگرفته است.

سعادتی بیان کرد: با توجه به حساسیتی که در زمینه زباله در شهر بابل ایجاد شده است، اگر بخواهیم زباله ها را در جایی دفن کنیم با برخورد قاطع مردم مواجه می شویم و این به این دلیل است که کار علمی انجام نشده است. برای حل مشکل زباله.»

e673b11f 403e 4fd3 b428 22de2eae21db خبر خاکستری

موقعیت چالش برانگیز انگلیسی

عزیر عباسی، دکترای مهندسی عمران و یکی از اعضای کارگروه محیط زیست بریتانیا در این کنفرانس گفت: وضعیت زباله چالش برانگیز است و به دلیل تخلیه غیر اصولی زباله، ذرات سرب و نیکل و بسیاری از میکروب ها در شیرها وارد طبیعت می شود. “منطقه تبشیری می شود.

وی خاطرنشان کرد: مازندران به عنوان سرسبزترین استان کشور سال هاست که به دلیل مدیریت ضعیف درگیر معضل زباله بوده و تنها در منطقه جنگلی انجیلی بابل نزدیک مازندران روزانه حدود 250 تا 280 تن زباله از بابل زرگرشهر تولید می شود. ، گتاب، امیرکلا، گلوگا و روستاهای مجاور و دفع شد.

این دانشجوی فوق دکتری مهندسی محیط زیست عمران-هیدرولیک ادامه داد: به گفته کارشناسان محیط زیست، محل دفن زباله انجیلی در سال 1356 تاسیس شد و قرار است به شرط انجام عملیات کمپوست، محل دفن زباله با ظرفیت 70 تن در روز باشد. در محل دفن زباله 3 درصد از حجم کل زباله و محل دفن زباله را زباله تشکیل می دهد که متاسفانه انجام نشده است.

عباسی افزود: استاندار در زمان مهندس اسلامی 20 میلیارد بودجه داشت که محل دفن زباله را ایزوله کند تا نفوذ به سفره زیرزمینی نفوذ نکند اما متاسفانه اقدامات درستی انجام نشد.

1d9f5992 d18c 47b5 b821 5b6dac05551f خبر خاکستری

وی تصریح کرد: به دلیل قرار گرفتن زباله در دل جنگل که باعث شده پرندگان بیشماری از این محل تغذیه و پرورش دهند. اکوسیستم طبیعی این سایت از بین می رود و این پرندگان زباله را از محل زباله به درختان یا حیاط خانه ها و باغ های روستاییان می برند.

این دانشجوی دکتری مهندسی عمران گفت: این موضوع مشکلاتی را برای ساکنان اطراف محل دفن زباله ایجاد کرده و همچنین باعث خشک شدن بسیاری از درختان شده است، تفکیک زباله ها باید کشت شود.

فقر بهداشت و مشکلات زیست محیطی در بابل

ملا کریمی دادستان شهرستان بابل نیز به فقر مشکلات بهداشتی در این شهرستان اشاره کرد و گفت: متاسفانه این شهرستان در بسیاری از مسائل از جمله نبود بستر مناسب برای فاضلاب از فقر زیست محیطی رنج می برد. از سوانح زیست محیطی بابل.

وی افزود: با توجه به برخورد قضایی با این موضوع هیچ راه حلی برای وی اندیشیده نشده و بستری برای وی فراهم نشده است.

دادستان بابل خاطرنشان کرد: علاوه بر فاضلاب خانگی، فاضلاب صنعتی نیز در این شهرستان معضل زیست محیطی ایجاد کرده است.

ملا کریمی به خلاء قانونی در برخی موضوعات مانند تفکیک زباله از مبدأ اشاره کرد و گفت: گاهی برخی مسائل نیاز به فرهنگ سازی دارد و می توان منبع آن را دانشگاه ها راه اندازی کرد.

وی با اشاره به حمایت قانونی قوه قضائیه در رفع معضل ضایعات و رفع مشکلات سهل انگاری مسئولان ذیربط و سوء استفاده از بیت المال و بودجه در نظر گرفته شده برای این گونه امور از سوی مسئولان، خاطرنشان کرد:

b0d765fa ff10 4433 a841 2e5243bd706f خبر خاکستری

دادستان بابل افزود: اجرای قانون مسئولیت تفکیک زباله از مبدا را از عهده فرهنگ سازان برداشته نمی شود و متولیان این مسائل نیز باید با ایجاد منابع و تخصص ملی مشکل زباله شهر را حل کنند.

ملاکریمی گفت: کارشناسان مدیریت پسماند و دفع نامناسب پسماندها برای جلوگیری از تهدیدات محیطی، تفکیک زباله را ضروری می دانند و اجرای همه راهکارها برای حل معضل زباله در گرو تفکیک زباله از مبدا است.

ظرفیت انجیلی در حال پر شدن است

حیدرپور رئیس محیط زیست شهرستان بابل نیز با گلایه از عقب ماندگی چند ساله این شهرستان نسبت به سایر شهرهای کشور بیان کرد: سایت بشارتی یک قدم جلوتر از سایر شهرستان های استان است.

وی افزود: برای بازدید از این سایت مشکلات زیادی داشتیم اما اکنون تا حدودی این مشکل برطرف شده است اما فاجعه زیست محیطی در این سایت غیرقابل جبران است.

رئیس محیط زیست بابل ادامه داد: ظرفیت این سایت پر است و با توجه به فاجعه زیست محیطی ایجاد شده باید هرچه سریعتر زیرساخت های لازم برای معضل زباله ایجاد شود و این امر نیازمند بودجه و حرکت ملی است.

حیدرپور افزود: پسماند و مدیریت صحیح آن در تولید ارزش افزوده نقش اساسی دارد تا جایی که در شرایط کنونی صنعت بازیافت 15 درصد تولید ناخالص داخلی برخی کشورها را به خود اختصاص داده و فرصت های شغلی بسیاری ایجاد می کند.

وعده های توخالی شما از برنامه های دوستداران محیط زیست

وی پس از حضور کارشناسان محیط زیست در این جلسه گفت: زمانی مسئولان به ما قول دادند که در صورت تایید نتایج مطالعات پالایشگاه اجرایی شود اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد و امروز این دغدغه برای زندگی سالم برای محیط زیست باقی مانده است. کارشناسان …

7127fd40 f832 458a 967c 5260ca857d6c خبر خاکستری

رئیس دانشگاه نوشیروانی در پایان این همایش گفت: حل معضل زباله نیازمند همت همگانی است و هیچکس نباید از این مشکل منحرف شود و توپ را به جای دیگری بیندازد؛ دانشگاه نوشیروانی نیز با ارائه دانش فنی به شهر کمک خواهد کرد. به عنوان پتانسیل

به گزارش بالا؛ اکنون باید آن را در تفکیک زباله های خشک از بیشتر دید که به یکی از اولویت های جوامع توسعه یافته تبدیل شده است. کارشناسان بر این باورند که اگر تفکیک زباله از مبدا و بازگشت آن به چرخه تولید و انرژی به خوبی انجام شود، علاوه بر حذف حجم قابل توجهی زباله از چرخه طبیعی، این طلای کثیف به یک ظرفیت اقتصادی تبدیل خواهد شد. مشکل زباله در شهرهای سرسبز مازندران حل می شود یا حلقه های مفقود بر جای می ماند.

آیا تلاش همگان باعث می شود که مسئولان در این زمینه راهکاری برای رفع این گونه بلایای زیست محیطی و بهبود وضعیت پسماند ارائه دهند؟

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید