شناسایی 20 گونه تریپس در خراسان شمالی طی 30 سال تحقیق / شناسایی 15 گونه شته در استان

ساعت: 11:37
تاریخ انتشار: 1300/09/22
کد خبر: 1791704

گزارش یکی از محققین مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی خراسان شمالی؛

محقق مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی خراسان شمالی و منابع طبیعی گفت: طی 30 سال مطالعه و تحقیق در زمینه تریپس توانستم 20 گونه جدید از تریپس را کشف، نام ببرم و به جهانیان معرفی کنم. خراسان شمالی در مقالات معتبر بین المللی.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ جلیل علوی، محقق مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی خراسان شمالی و از اعضای انجمن حشره شناسی ایران به عصرتراک گفت: حشرات که بخشی از سد هستند، جمعیت زیادی از موجودات را تشکیل می دهند.

علوی گفت: بیش از یک میلیون گونه حشره در دنیا شناسایی شده است و تخمین زده می شود که هنوز به همین تعداد گونه حشره مشخص نیست.

وی خاطرنشان کرد: حشرات رژیم غذایی متفاوتی دارند، اما بیشتر حشرات بالغ و نابالغ از گیاهان تغذیه می کنند که آنها را به یکی از مهم ترین عوامل مضر در محصولات کشاورزی تبدیل می کند.

این محقق در ادامه گفت: در دوره کارشناسی گیاهپزشکی با حشرات (عمدتا آفات کشاورزی) آشنا شدم.

وی گفت: سپس طی دوره آموزشی خود در سال 1371 در مقطع کارشناسی ارشد حشره شناسی کشاورزی به صورت ویژه و تخصصی وارد دنیای زیبای حشرات شدم و از زیبایی و تنوع این دسته از موجودات شگفت زده شدم و حشرات را انتخاب کردم. جهت گیری طبقه بندی حشرات.

علوی گفت: در حالی که به دنبال موضوعی جدید و خاص برای پایان نامه ام بودم، توجهم به گروهی از حشرات ناشناخته در ایران به نام تریپس جلب شد.

وی گفت: راسته بال ها یکی از 30 راسته حشرات موجود است که می توان گفت کوچکترین این حشرات با اندازه حدود دو میلی متر است.

محقق مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی خراسان شمالی و منابع طبیعی گفت: تریپس قارچ، گیاهخوار و شکارچی است، حدود 100 گونه گیاهخوار از آفات محصولات کشاورزی بوده و در انتقال ویروس های گیاهی نیز نقش بسزایی دارند. .

وی گفت: تا آن زمان این دسته از حشرات در ایران چندان مورد مطالعه قرار نگرفته بود و متخصصی برای طبقه بندی آنها در ایران وجود نداشت و در خارج از کشور نیز تعداد کمی وجود داشت.

علوی افزود: برای بررسی آوایی و تنوع زیستی این دسته از حشرات و آفت بودن یا نبودن آنها اقدام به جمع آوری و شناسایی این حشره در جغرافیای شهر بوینور کردم.

کشف ۲۹ گونه جدید تریپس در خراسان شمالی

محقق مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی خراسان شمالی و منابع طبیعی گفت: تا آن زمان تعداد کل گونه های گزارش شده تریپس در ایران 26 گونه بود و طی سه سال تحقیق در مقطع کارشناسی ارشد توانستم 55 گونه را شناسایی کنم. تریپس های این شهر تازه وارد ایران هستند و برای اولین بار توسط ایران گزارش می شوند.

علوی گفت: تحقیقات را برای شناسایی این گونه حشره ادامه دادم و هم اکنون تعداد حشرات شناسایی شده در استان خراسان شمالی به حدود 80 حشره رسیده است.

وی افزود: البته در سی سال اخیر بر اثر مطالعات سایر محققان، تعداد کل تریپس های شناسایی شده توسط ایران تا سال 2018 به 270 گونه رسیده است که هر سال بر تعداد آنها افزوده می شود.

محقق مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی گفت: اینجانب با همکاری دو کارشناس از هند و آلمان دو جلد کتاب تریپس شناسایی شده در ایران را تالیف و منتشر کرده ام که این دو جلد مرجع هستند. کتاب های این حوزه

وی همچنین بیان می کند: طی 30 سال مطالعه و تحقیق در زمینه تریپس توانستم 20 گونه جدید تریپس از استان خراسان شمالی را کشف و نام برده و با انتشار در مقالات معتبر بین المللی آنها را به جهانیان معرفی کنم.

علوی خاطرنشان کرد: برای انجام این مطالعه از همکاری سایر محققان حشره شناسی بهره بردم.

وی همچنین یادآور شد: تعداد زیاد و متنوع تریپس به عنوان نمونه کوچکی از زندگی در خراسان شمالی نشان از وجود تنوع زیستی قابل توجه در این استان دارد که به دلیل تنوع اقلیمی استان است.

وی گفت: ما باید برای تنوع زیستی و سلامت آن ارزش قائل شویم و از آن به خوبی مراقبت کنیم.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود درباره مبارزه با آفات و بیماری های گیاهی در معاونت تحقیقات گیاهپزشکی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی خراسان شمالی و منابع طبیعی گفت: بسیاری از حشرات گیاهخوار هستند و بسیاری از آنها به محصولات کشاورزی آسیب می رسانند. آفات نامیده می شوند.

محقق مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی خراسان شمالی و منابع طبیعی گفت: بررسی، شناسایی و بررسی آفات حشرات و شناسایی مراحل حساس و آسیب پذیر آنها برای مبارزه ضروری است.

وی بیان کرد: در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی تحقیقات در زمینه گیاه دارویی از سال 86 آغاز شد و هم اکنون در سه حوزه آفات گیاهی، بیماری ها و علف های هرز تحقیقات در حال انجام است.

استفاده از نتایج تحقیقات سازمان جهاد کشاورزی

علوی با بیان اینکه بیشتر نتایج تحقیقات این واحد گیاهی مورد استفاده سازمان جهاد کشاورزی استان زراعت و باغبانی است، خاطرنشان کرد: از جمله تحقیقات انجام شده در این واحد در زمینه آزمایش سموم جدید و کنترل کم خطر با آفات و بیماری ها و علف های هرز مهم روستاها، زیست شناسی دشمنان و بیماری های مهم انگور مانند کرم انگور و مگس سفید خانه انگور، سوسک برگ سیب زمینی و غیره. کلزا و تهیه توصیه های فنی برای مدیریت آنها و پیش بینی گریپ فروت.

وی گفت: معاونت تحقیقات گیاهپزشکی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان از سال 86 بر روی حدود 15 گونه آفات، عوامل بیماری زا و علف های هرز با تمرکز بر شناسایی و معرفی و کنترل انجام داده است.

محقق مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی خراسان شمالی در خاتمه تاکید کرد: طرح های تحقیقاتی زمانی مفید هستند که کشاورزان از نتایج آن آگاه شده و از آن بهره ببرند.

وی گفت: از این رو علاوه بر فعالیت های پژوهشی، آموزش و ترویج اکتشافات علمی (که جزو مسئولیت ها و کارهای پژوهشگران این حوزه بود) از طریق اکثر نشریات تبلیغاتی، دستورالعمل های فنی، آموزش و ساعات اضافی، روز مزرعه، طرحی برای کمک به تولید و طرح برخی محققین انجام شده است.

علوی گفت: انتقال این دستاوردها باید با حمایت مالی در میان فعالان بخش کشاورزی تشویق شود، بنابراین دولت باید حمایت مالی کافی برای ارتقای آنها ارائه کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید