4 رقم برتر گردو مورد تایید توسعه خراسان شمالی / شناسایی بهترین ارقام پسته استان در دست بررسی است.

ساعت: 10:58
تاریخ انتشار: 1400/09/13
کد خبر: 1789312

رئیس اداره زراعت مرکز تحقیقات کشاورزی خراسان شمالی:

علی دادار گفت: این مرکز تحقیقات پس از انجام تحقیقات بر روی 16 رقم خارجی گردو و ارزیابی وضعیت آنها از نظر سازگاری با اقلیم استان، در نهایت چهار رقم برتر را برای توسعه کشت در باغات استان تایید کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علی دادار رئیس اداره زراعت و باغبانی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی خراسان شمالی و منابع طبیعی در گفت و گو با عصرترک گفت: این مرکز تحقیقاتی در سال 1361 تاسیس شد و 16 رقم جدید گردو خارجی را در ایران معرفی کرد. استان به مطالعه بر روی آنها برای ارزیابی سازگاری آب و هوای منطقه است.

دادار گفت: این 16 رقم جدید بر اساس طرح تحقیقاتی در مناطق روستایی کلاته ابریشم در راز و جرغلان، گریوان و میرزا حسن لو در بوینورد، قرآن در فاروجه و میلان در اسفراین بر روی درختان محلی استان کاشته شد. “

وی با اشاره به اینکه مدت زمان تحقیقات این 16 رقم جدید گردو 10 سال است، گفت: در نهایت چهار رقم اول این رقم پیوندی جدید تایید شد.

این محقق گفت: در دو سال اخیر توسعه کشت این چهار رقم برتر گردو جدید در استان تشویق شده است.

وی خاطرنشان کرد: این چهار رقم مرغوب گردو جدید دارای عملکرد بالاتر، مغزهای بزرگتر، درخشان تر و روغن بیشتری هستند همچنین باردهی در شاخه های کناری درختان این ارقام جدید صورت می گیرد. این چهار گونه برتر در برابر سرما مقاوم هستند.

وی همچنین به کشت پسته در استان اشاره کرد و گفت: درختان پسته محلی استان کم بازده و حساس به آفات هستند، میوه ریز نیز می دهند، لبخند نمی زنند، کم بازده هستند.

رئیس اداره زراعت و باغبانی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی گفت: در این راستا این مرکز تحقیقاتی در سال 98 تحقیقات 18 رقم جدید پسته در استان را آغاز کرد.

وی گفت: از این 18 رقم جدید پسته، یک رقم نر زودرس، یک رقم نر دیررس و 16 رقم پسته ماده است که بر روی پسته های محلی منطقه سنکواست، اسفراین و شیروان آمند مانه و سملگان پیوند می زنند.

دادار افزود: مدت زمان تحقیقات این 18 رقم جدید پنج سال است که پس از آن بهترین ارقام پسته مناسب با اقلیم استان انتخاب می شود.

وی در خاتمه اعلام کرد: این مرکز تحقیقاتی برنامه تحقیق و ارزیابی ارقام جدید درختان خرمالو، زغال اخته، زرشک بی دانه و انجیر را تهیه و در واحد باغداری سازمان جهاد کشاورزی منعکس کرده تا ارقام جدید این درختان دیتا را ارائه کند. برای آنها مطالعه شود.

رئیس اداره زراعت و باغبانی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی خراسان شمالی و منابع طبیعی گفت: این مطالعه مستلزم تخصیص اعتبارات دولتی است.

دادار افزود: با شناسایی ارقام جدید باغی می توان باغداری در استان را از یک محصول حذف کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید