18 استان پسته از سرمازدگی رنج می برند / خسارت 65 درصدی به پسته کرمان / بودجه های تحقیقاتی اما هیچ کدام از مشکلات کشاورز را حل نمی کند


ساعت: 17:04
تاریخ انتشار: 1401/01/25
کد خبر: 1822024

در جلسه شورای گفتگوی دولت با بخش خصوصی مورد بحث قرار گرفت.

محمدرضا پور ابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در اعتراض به عملکرد پژوهشگاه‌های دولتی گفت: 40 سال است که برای بودجه‌های مختلف این مراکز هزینه کرده‌ایم اما کاری انجام نشده و دولت هر سال باید خسارت بدهد. …، از جمله کشاورزی. «و این برای کشور فاجعه بار است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش راه آرمان، جلسه شورای گفتگوی دولت با بخش خصوصی صبح امروز در اتاق بازرگانی کرمان برگزار شد.



خیر اندیش رئیس سازمان کشاورزی استان کرمان درباره جبران خسارت پسته استان به دلیل سرمای هوا گفت: مشکلات کشاورزان.

حیراندیش تاکید کرد: بر اساس آخرین برآوردهای ما 18 استان محصول پسته درگیر سرمازدگی بوده اند اما کرمان 65 درصد از برداشت خود را از دست داده است بنابراین باید در سال های آینده برنامه ریزی جدی برای جلوگیری از خسارت داشته باشیم و اکنون با دانشگاه باهنر و برخی شرکت های دانش بنیان حرکت دانش بنیان را آغاز کرده اند و برای امسال نیز برنامه های خوبی داریم.

40 سال است که بودجه تحقیقاتی جمع آوری شده اما مشکل باغات پسته را کم نکرده است.



محمدرضاپور ابراهیمی ضمن اعتراض به عملکرد مراکز تحقیقاتی دولتی گفت: 40 سال بودجه های مختلف به این مراکز اختصاص داده ایم اما کاری انجام نشده و دولت باید هر ساله در حوزه های مختلف از جمله کشاورزی خسارت بپردازد. برای کشور است. «مضر است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ما حتی یک مرکز تحقیقات پسته در رفسنجان داریم اما حضور آنها در استان چه فایده ای دارد و تاکنون چه کرده اند و علیرغم ادعای خود کشاورز ما هنوز هر سال رنج می برد.”

محمدرضا پورابراهیمی اذعان داشت: اگر زودتر تصمیم نگیریم عوارض سرمازدگی بیشتر می شود چرا که 240 هزار هکتار زیر کشت پسته در استان داریم و خسارت سرمازدگی به 160 هکتار رسیده است.

وی با اشاره به اجرای طرح باغ کارت تاکید کرد: اقداماتی مانند درخواست وام با نرخ سود ترجیحی، تعیین تعرفه چاه های کشاورزی، پرداخت خسارت به سازمان حفاظت محیط زیست و به تعویق افتادن وام در دستور کار قرار خواهد گرفت، اما این برخورد نیست. نهایی اما مهربان

علی زینی وند استاندار کرمان گفت: سرما به 18 استان خسارت وارد کرده است اما هیچ استانی به اندازه استان کرمان از سرما آسیب ندیده است.

وی ادامه داد: نباید فراتر از امکانات، ساختارها و قوانین توقع ایجاد کرد و در شرایط فعلی امید چندانی به بودجه و قوانین مدیریت بحران نیست.

زینی وند گفت: بیمه کشاورزی به دلیل تکرار زیان و ذخیره نشدن منابع بیمه ای برای جبران خسارت بی اثر شده است و هر سال این خسارت ها افزایش می یابد.

ایجاد ایستگاه های هواشناسی در بستر مزرعه می تواند خسارات را کاهش دهد

استاندار کرمان اذعان داشت: استقرار ایستگاه های هواشناسی، دوره های آموزشی، اجرای طرح های تحقیقاتی می تواند در کاهش خسارات ناشی از سرمازدگی موثر باشد.

مهدی حسینی نژاد در حمایت از طرح های برق رسانی و هزینه های اضافی قیمت برق برای کشاورزان گفت: در نظر داریم 2000 مگاوات برق تولید کنیم که اگر بتوانیم کشاورزان را به استفاده از انرژی پاک ترغیب کنیم یکی از گران ترین تولیدات است. جاری در محصولات کشاورزی از قیمت تمام شده حذف می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید