خسارت 13 هزار میلیارد تنی گوجه فرنگی به باغات پسته استان کرمان


ساعت: 12:58
تاریخ انتشار: 91/01/26
کد خبر: 1822019

سیدمهدی طبیب زاده گفت: کشاورزی به اندازه کافی زیان آور است اما آسیب هایی که با پژوهش های دانش بنیان می توان کاهش داد همچنان پابرجاست بنابراین همت همه دستگاه ها را می طلبد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ راه آرمان به نقل از سیدمهدی طبیب زاده، رئیس اتاق بازرگانی، موضوع شورای گفت و گوی بخش خصوصی دولت را بررسی خسارت پسته عنوان کرد و گفت: و آسیب های ما در زنجیره به ضرر خواهد بود.



وی ادامه داد: اگر برای برداشت پسته حداقل مراقبت انجام می شد این میزان خسارت آسیب جدی نمی دید. مثلاً باغی با ایجاد گرما به صورت هوشمند از آسیب جلوگیری کرده است و باغ کنار آن در هر هکتار آسیب نمی بیند.

طبیب زاده گفت: کشاورزی ما در زمان کاشت و … مشکل دارد و به محض به ثمر نشستن سرما آن را از بین می برد و هر ساله این مشکل تکرار می شود، لذا تلاش شرکت های دانش بنیان و مراکز تحقیقاتی و همه کشورهای ذینفع است. باید علت اصلی این آسیب ها را در کشاورزی جستجو کرد.

وی تاکید کرد: بخش کشاورزی به اندازه کافی زیان آور است اما آسیب هایی که با پژوهش های دانش بنیان قابل کاهش است همچنان پابرجاست، بنابراین تلاش همه دستگاه ها را می طلبد.

طبیب زاده از شرکت دانش بنیان کرمی خواست برای جلوگیری از خسارت به باغات تلاش کند.

کرمی گفت: کار اصلی ما پردازش تصویر و پهپاد است و با عنوان Vira Label در حوزه هوش مصنوعی و … به راحتی موفق به ایجاد بانک اطلاعاتی شدیم.

وی ادامه داد: در کشاورزی می توانیم ضمن کاوش در زمین ها و حتی مکان هایی که می توان به صورت هوشمند خسارت را کاهش داد، سرویس دیتا نیز معرفی کرد.

کرمی گفت: از طریق پایگاه هوش مصنوعی پهپاد می توان ضمن بررسی سمپاشی هوشمند، آفت و میزان تولید تعداد درختانی که مشکل دارند و تعداد درختانی که بیمار محسوب می شوند را تشخیص داد.

یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه باهنر کرمان با بیان اینکه می‌توانیم درختان را بشماریم، گرده افشانی کنیم و حتی سمپاشی کنیم، افزود: چندین نرم‌افزار و بانک اطلاعاتی محصول برای آمریکا و پروژه‌های تحقیقاتی ایجاد کرده‌ایم. ما همچنین تجربه ایجاد این طرح آزمایش شده برای کرمان را داریم.

ترابی رئیس زراعت اتاق بازرگانی گفت: کمیسیون کشاورزی نیازمند بازرسی از باغات و ارزیابی خسارت است، به همین دلیل امسال و سال آینده در همه شهرستان ها حضور داشتیم و محصول بر اثر سرما آسیب دید.

وی تاکید کرد: خسارات ناشی از گرسنگی روز به روز بیشتر می شود و با گرم شدن هوا پسته های باقی مانده روی درخت سقوط کردند و نهال های سال بعد نیز ناپدید شدند.

رضایی همچنین تاکید کرد: 80 درصد و حدود 160 هزار تن پسته آسیب دیده است و 65 هزار تن پسته از دست داده ایم و حدود 35 درصد پسته روی درخت مانده است.

وی دومین مشکل را تمدید پروانه بهره برداری از چاه ها دانست و گفت: تصویب اخذ بهای آب در این منطقه مشکل ایجاد کرد در حالی که مجوز بهره برداری از چاه ها تمدید نمی شود، نیاز داریم سازمان آب اجازه دهد. آبیاری چاه های مهر و موم شده منطقه.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید