پسته کاران پسته خندان نیستند

زمان: 13:42
منتشر شده در: 14/07/27
کد خبر: 1776433

نبود امکانات مهمترین مشکل تولیدکنندگان پسته در خراسان است؛

خراسان رضوی پس از استان کرمان دومین مرکز تولید پسته کشور است اما امسال تولیدکنندگان پسته مانند سال های گذشته لبخند نمی زنند و از عدم توجه کارکنان به این محصول گلایه دارند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از صبح توس ؛ در مورد پادشاه آجیل ، یعنی پسته در خراسان رضوی ، همه ذهن ها به شهر مه ولت قطب ، تولید کننده این محصول در قسمت جنوبی این استان است ، اما این محصول صادراتی به مجموعه محصولات کشاورزی تربت حیدریه اضافه شده است. برای چندین سال

خراسان رضوی دومین تولیدکننده پسته بعد از کرمان در کشور است و حدود 25 درصد پسته خشک کشور در خراسان رضوی تولید می شود و تربت حیدریه یکی از شهرهای تولید آجیل سولتانا است.

در همین حال ، تولیدکنندگان پسته در منطقه تربت حیدریه درد می کشند ، هر کشاورز که هنگام باد و طوفان به باغ خود می رفت ناراحت می شد و در آن زمان هیچکس برای دیدن خسارت و کمک به کشاورز نمی آمد.

این مشکلات شامل کمبود و افزایش قیمت سموم دفع کود و عدم حمایت کشاورزان از توزیع تجهیزات خرید ابزار کشاورزی و عدم مراقبت و عدم تجربه جهادگران کشاورزی است.

شهریور و مهر فصل برداشت سلطان اجیل در تربت حیدریه است و بیش از 2000 هکتار مساحت پسته و با افزایش 90 درصدی سطح باغات حاصلخیز پسته ، تولید پسته نسبت به دو سال گذشته در تربت حیدریه افزایش یافته است. به

توجه بیشتر مسئولان جهاد کشاورزی و تلاش آنها برای رسیدگی به مشکلات تولیدکنندگان پسته می تواند تأثیر بسزایی در افزایش کمی و کیفی این محصول استراتژیک در این منطقه داشته باشد.

یکی از تولیدکنندگان پسته در روستای سیوکی تربت حیدریه افزود: در مورد پسته درد و دل زیادی وجود دارد و متأسفانه کسی نیست که مشکلات کشاورزان را در زمینه تهیه کود یا سم به کشاورزان اطلاع دهد. “

گل زاده افزود: ما 30 سال است که باغ پسته می کاریم اما حتی متخصصی نیامده است که به ما بگوید چه مشکلاتی دارید.

پاهای خشک و مرطوب نیز می سوزد

کشاورز دیگری خاطرنشان می کند: در زمینه تهیه تجهیزات برای خرید ابزارهایی مانند تراکتور ، ما با این مشکل روبرو هستیم که باید سالانه از 100 کیسه کود برای باغ پسته خود استفاده کنم ، در حالی که مقدار هر کیسه در فضای باز بازار 800 هزار تومان است و هزینه زیادی دارد.

وی خاطرنشان می کند: یک کامیون با کود حیوانی 6 میلیون تن قیمت دارد و هزینه تولید برای کشاورز افزایش می یابد.

کشاورز گفت: امسال من در باغ خود اسپری نکردم و امسال محصول من کاملاً ارگانیک است. ما منتظر بودیم که فردی از جهاد کشاورزی بیاید و آزمایش ارگانیک محصول باغ ما را انجام دهد تا با قیمتی بالاتر از قیمت کنونی پسته برای صادرات مورد استفاده قرار گیرد. “” متأسفانه هیچ حمایتی از کشاورز نمی شود و اگرچه برخی از کشاورزان به صورت ارگانیک رشد می کنند ، اما به همراه سایر پسته ها که سالانه چندین بار در روز سمپاشی می شوند ، با همان قیمت فروخته می شود و پای مرطوب و خشک می سوزد. “

خسارت باد و طوفان به پسته کاران

یکی دیگر از کشاورزان از خسارت وارد شده به محصول امسال خود از طوفان شکایت می کند و عدم حمایت مسئولان و جبران خسارت صندوق بیمه کشاورزی را اضافه می کند: صندوق بیمه کشاورزی قادر به پرداخت خسارت به باغات پسته نیست و اگر بخواهد از 10 تا 10 20 میلیون تن غرامت هیچ آسیبی نمی رساند.

وی گفت: امسال حدود 2.5 تن پسته تازه به دلیل وزش باد شدید از درختان باغ من قبل از فصل برداشت ریخته شد و خسارت زیادی به بار آورد.

وی افزود: باید پسته های نیمه ریخته را از زمین جمع آوری می کردیم و با قیمت ارزان می فروختیم ، امسال حدود 300 میلیون تن ضرر کردم و کدام کارمند به باغ های ما آمد و گفت چقدر خسارت دیدید؟

ضرورت ایجاد کارخانه فرآوری پسته

حسن گل زاده ، کارشناس کشاورزی به خبرنگار ما گفت: بزرگترین مشکل تولیدکنندگان پسته ، تهیه سم و کود است و توجه کارکنان ، کلید موفقیت بیشتر تولیدکنندگان پسته – بادام زمینی است. باید خریداری شود اما هنوز راه اندازی نشده است.

وی افزود: این در حالی است که پسته کاران باید در فصل برداشت محصول خود را برای پردازش به شهر مه ولات ببرند و متأسفانه این مشکل به دلیل مسافت طی شده منجر به کاهش وزن پسته می شود که ضرر دارد. کشاورز. “

افزایش 90 درصدی سطح کشت پسته تربت حیدریه

مدیر جهاد کشاورزی تربت حیدریه گفت: دو هزار هکتار باغ پسته در تربت حیدریه وجود دارد و پیش بینی می شود امسال بیش از 2500 تن پسته از سطح زیر باغات حاصلخیز برداشت شود.

حسین محمدی گفت: بیش از 2 هزار هکتار باغ زیر کشت پسته در مناطق روستایی پایین در قسمت مرکزی استان تربت حیدریه و حدود 1800 هکتار در این قسمت و در روستاهای سیوکی ، سنگل آباد ، الله آباد ، قلعه نئو مستوفی بوری آباد و درخت کاج پسته کشت می شود. 300 هکتار باغ پسته در دیگر نقاط شهر است.

وی خاطرنشان می کند: در دو سال گذشته از 2 هزار و 100 هکتار باغ پسته این منطقه ، 712 هکتار بارور بوده که امسال به هزار و 304 هکتار افزایش یافته و با رشد 90 درصدی باغات بارور روبرو است. میزان تولید پسته در هکتار پسته حدود 681 کیلوگرم پسته خشک است.

وی گفت: امسال 888 تن پسته خشک از سطح کشت شده در باغ های پسته تربت حیدریه برداشت می شود. بیش از 2500 تن پسته به صورت تازه برداشت شده است. انواع پسته مانند بادام سفید ، اکبری و کلهوچی در این منطقه کشت می شود و 86 درصد تولید مربوط به گونه های بادام سفید است.

جهاد کشاورزی هیچ تعهدی به عنوان متخصص در باغهای خصوصی ندارد

تربت حیدریه ، کارشناس جهاد کشاورزی به خبرنگار ما گفت: جهاد کشاورزی بر عهده کارشناسان باغ شخصی کشاورزان نیست زیرا امکانات لازم برای این کار را ندارد.

كاسم زاده می افزاید: بازرسی ها مربوط به مسیرهای متداول باغات پسته است و كشاورزان باید برای بازرسی از باغات پسته خود به مراكز خصوصی مراجعه كنند. حدود 8 مجتمع خصوصی در شهر با متخصصان تحصیل کرده و واجد شرایط وجود دارد و این افراد اجرای مدیریت تابستانی و زمستانی باغ های پسته را کنترل می کنند.

محمدی ، مدیر جهاد کشاورزی تربت حیدریه گفت: اگر یکی از کشاورزان علاقه مند است که از طرف جهاد متخصص باشد ، می تواند از کارشناس ما مشاوره لازم را بخواهد.

انتهای پیام /

دیدگاهتان را بنویسید