شته ارتباط نوشتاری در حمله به اقتدار

شته ارتباط نوشتاری در حمله به اقتدار

روز جدید : آنچه در روزهای اخیر توسط یک سایت نزدیک به یک جریان سیاسی علیه دولت منتشر شد، اتفاق غیرقابل پیش بینی نبود. داستان ریشه در گذشته نزدیک دارد. گذشته به انتخابات سال 84 برمی گردد، از زمانی که پیوند نانوشته جبهه پایداری با جریان دولت نهم شکل گرفت، زمزمه هایی مبنی بر مخالفت گفتمان دولت نهم و دهم با روحانیت به گوش می رسد. به همین دلیل وقتی سایت رجانیوز نزدیک به جبهه پایداری مطلبی را علیه آیت الله صافی گلپایگانی منتشر کرد، باید نگاهی به گذشته داشته باشیم. استبداد ستیزی که امروز به عنوان بخشی از جریان تندرو اصولگرایی می بینیم، زمانی در دولت قبل حامیان فکری داشت. اصولگرایان هر چند با تأخیر، بعدها با درگیر شدن با رئیس سابق دولت و نزدیکانش اعترافات جدی کردند.

اگرچه جبهه پایداری همواره از حامیان یک مرجع تقلید معروف به شمار می‌رفته است، اما امیر محبیان، روزنامه‌نگار اصولگرا و تحلیلگر سیاسی، در سال 1993 تحلیل جالبی از رابطه بین جبهه پایداری و رهبر معنوی آنها، مرحوم مصباخ ارائه کرد. یزدی; تحلیلی که امروزه بهتر قابل درک است. وی این ارتباط را نوعی ارتباط رسمی و تاکتیکی نامید. وی در گفت و گو با شارک محبیان گفت: یکی از اشتباهات فاحش این است که دغدغه ها و فعالیت های آیت الله مصباخ را با ثبات یکی می دانند. آیت‌الله مصباخ آرمان‌گرای است که از عمل و مردم به‌عنوان پایداری برای تکمیل عقاید خود استفاده می‌کند. در حالی که تثبیت کننده ها عملگرا هستند که از نظرات آیت الله مصباخ به عنوان پوشش ایدئولوژیک استفاده می کنند. ادبیات ممکن است برای هر دو یکسان باشد، اما نگرانی های هر دو طرف کاملاً متفاوت است. در عمل خواهید دید که با نزدیک شدن دیدگاه آیت الله مصباخ به قدرت، ثبات به دنبال خواهد داشت وگرنه آن را رها می کنند…»
شاهدی بر این تناقض نیز می توان یافت; مانند واکنش دو تن از مراجع تقلید چند سال پیش به اظهارات یکی از اعضای جبهه پایداری مبنی بر بهای تبلیغاتی این جریان سیاسی از محل پرداخت دهقانان صادق محصولی، چهره ای معروف به ثروتمندان جبهه پایداری. علی مطهری در مناظره انتخاباتی به نقل از روانبخش از اعضای جبهه گفت که بخشی از منابع تبلیغاتی 450 میلیون تومانی توسط آقای محصولی به عنوان هومی پرداخت شده است و این سوال را مطرح کرد که آیا به جبهه پایداری حمزه داده می شود یا خیر. . نبویان، یکی دیگر از اعضای جبهه که در این مناظره حضور داشت، به مطهری گفت: «پول حمزه ها باید به دست مسئولان برسد. اگر دولتی اجازه دهد این پول در فلان جا خرج شود، آقای مطهری حق ندارد صحبت کند.» همین اظهارات با واکنش کابینه آیت الله مکارم شیرازی مواجه شد که در واکنش به استفتاء قیمت تمام شده بود. خم من به نفع نهضت سیاسی، تاکید کرد: خرج زمزمه برای مسائل سیاسی جایز نیست و این پول باید در اختیار مجاهدان قرار گیرد. صرف امور دینی، فرهنگی، حوزه ها و مساجد شود. کابینه آیت الله وحید خراسانی در واکنش به رفراندوم که گفته بود یکی از ثروتمندان در این انتخابات به یکی از جریان های سیاسی رونق داده است، تاکید کرد: جایز نیست برای مسائل سیاسی هزینه کرد؛ چرا که در انتخابات مجلس شورای اسلامی به صراحت می گویند. زیرا نیمی از هوموس مربوط به سهم سادات است و حتماً باید صرف سعید فاکر شود و وجوه سهم امام نیز باید به تشخیص و مصلحت مرجع تقلید هزینه شود». انتظار نمی رود که جبهه پایداری این پاسخ ها را دوست داشته باشد.

دولت و قدرت سابق

سایت اصولگرای مشرق زمانی در گزارشی نوشت بسیاری از حوزویان، مراجع و به ویژه طلاب جوان در سال 1384 بر این باور بودند که آمدن احمدی نژاد به ارتباط و تعامل قوی با حوزه های علمیه و آرمان های حکومت دینی منجر می شود، اما این اعتقاد باعث نشد. طول بکشد احمدی نژاد نه تنها در تصمیمات و اقدامات خود نشان داد که با مسئولان فاصله فکری دارد، بلکه تیم احمدی نژاد، مسئولان و دانشمندان را نیز تخریب کرد. این سایت به ارائه نمونه هایی ادامه می دهد که می گوید منعکس کننده رفتار ضد استبدادی دولت سابق است. در واکنش به مخالفت مسئولان با ورود زنان به ورزشگاه ها. مشرق نوشت: علیرغم مقاومت مراجع عظام از جمله آیت‌الله مکارم شیرازی، آیت‌الله نوری همدانی و آیت‌الله فاضل لنکرانی، رئیس‌جمهور وقت دو هفته بر این دستور پافشاری کرد و چند روز پس از اعتراضات، رئیس‌جمهور مبلغی را پرداخت کرد. سفر استانی زنجان واکنش ها این بود: «افکارهایی هست که فکر نمی کنم متعلق به اسلام باشد. اینها تعصبات دیگری است که ما داشته ایم. در اوایل اسلام، کسانی که پیامبر آن را رهبری می کرد، آنقدر متعصب بودند که دختران را می کشتند. «الان نمی خواهم بگویم تعصبات ما از آن زمان است، اما برخی از آنها هم از آنجاست. یا می گوید دستور رئیس وقت دولت در سال 90 مبنی بر جلوگیری از یکسان سازی دانشگاه ها مبنی بر اینکه «باید سریعاً جلوی این اقدامات سطحی و غیر منطقی گرفته شود» نارضایتی مسئولان را برانگیخت. زیرا آراء و استفتائات مراجع معظم تقلید از جمله آیت الله صافی گلپایگانی، آیت الله علوی گرگانی، آیت الله سبحانی، آیت الله مکارم شیرازی، آیت الله نوری حمدانی و آیت الله جوادی عاملی کاملا مخالف این تصمیم بود. یا در مورد انتصاب وزیر زنان آیت الله صافی گلپایگانی و آیت الله مکارم شیرازی مراجع عظام تقلید و برخی از ائمه جمعه در خطبه های نماز جمعه انتقادات خود را در این زمینه بیان کرده بودند. ماجرای مشایی و دوران باستان و مکتب ایرانی نیز در میان مراجع جنجال برانگیخته است.

راجانیوس چه گفت؟

رجا نیوز با انتشار مطلبی درباره حمله به آیت الله صافی گلپایگانی تاکید کرد: جریان های مختلفی در بطن تشیع وجود دارد. کسانی که اساساً معتقدند در دنیا مفهوم “دشمن” وجود ندارد و کشورهای امروزی “رقیب” بیش نیستند، عمدتاً با کت و شلوار و دکمه در سایه امنیت جمهوری اسلامی به تجارت اقتصادی خود می پردازند. نابرابری های اجتماعی. و البته همیشه طلبکار!» این نوشته صدای دیگر مراجع تقلید را نیز درآورد. از جمله آیت الله علوی بروجردی. اما رجا نیوز در ادامه ماجرا به اعتراض این مرجع تاخت و در مطلب تند دیگری نوشت: «آقای علوی بروجردی; مشکل این است که برخی از علما و مراجع تقلید با مردم صحبت نمی کنند مگر زمانی که کسی به آنها زیارت نکرده باشد. چرا در سالیان متمادی که پایه های استقلال نظام با اقدامات دولت روحانی متزلزل شده بود، هیچکس به فکر مردم نبود؟ در آبان 1377 و سیل و زلزله چرا کسی به فکر مردم نبود؟ چرا در جریان غارت بیت المال توسط بستگان دولت روحانی و کشور فروشی هیچکس در یاد مردم نبود؟ امروز لباس «پشتیبانی مردم» اندکی بر سر کسانی گریه می کند که در بحبوحه غربت نظام اسلامی و له شدن استخوان های مردم زیر بار تورم و گرانی، سطح نگرانی خود را بالا نبرده اند. حضرتعالی جوری از استقلال حوزه می گویید که گویا مدیون نظام حوزه هستید و فراموش کرده اید که حمایت جمهوری اسلامی باعث احیای حوزه هایی شد که در آستانه تعطیلی و انحلال کامل قرار داشتند. سالهای میانی حکومت پهلوی. اما ناکارآمدی، ضعف و فاصله عمیق سیر سنتی حوزه با مبانی انقلاب به حدی بود که امروز بخش قابل توجهی از حوزه در شرایطی قرار دارد که کیلومترها با حوزه مورد نظر فاصله دارد.

واکنش روحانیت به حملات پایداری علیه مرجع تقلید

جامعه روحانیت مبارز یکی از قدیمی ترین تشکل های اصولگرا با انتشار گزارش هایی از رفتار اخیر یکی از سایت های نزدیک به جبهه پایداری به رفتار اخیر آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (دمزه) پاسخ داد. در این پیام آمده است: آری، انبیا و اولیا و علمای متکی بر علم الهی و صاحب علم و عقل، راهنمای انسان به سوی سعادت و حیات طیبه و موفقیت در دنیا و بعد بوده و هستند. سرزمین ایران به لطف خداوند متعال حکیمان و عالمان زیادی داشت. راز بقا و قابل اعتماد بودن این سرزمین مرزی داشتن این سرمایه عظیم و همراهی همیشگی است. حقوقدانان، فیلسوفان، مفسران، متکلمان، نویسندگان، هنرمندان، پزشکان، ریاضی دانان و سایر علما در فرهنگ و تمدن ایران اسلامی دارای مناصب والایی بوده اند. خوشبختانه این شخصیت متعالی و متمدن پس از انقلاب اسلامی با عزت و کرامت بیشتری رونق و بالندگی دارد. عبادت و ستایش دانشمندان و اندیشمندان نشانه وفاداری به علم و پیمودن راه خرد و اندیشه است. آنچه امروز و در برخی از بیانات و نوشته های منتشر شده درباره علما و بزرگان و کارشناسان فرهیخته و متقی می بینیم، خطری است که در دوران تاریخی با آن مواجه بوده ایم و آثار سوء آن را دیده ایم. جامعه روحانیت مبارز با حمایت مقام معظم رهبری و مرجعیت عالیقدر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (دامزه) همگان را به تأمل و تأمل در فرامین این بزرگواران و پرهیز از تنگ نظری و تنگ نظری دعوت می کند. تعصب. امیدواریم ملت آگاه ایران به رهبری رهبر فرزانه انقلاب اسلامی (دمبقاعه) و مراجع عظام و همه اندیشمندان، فرهیختگان و دلسوزان ایران و اسلام بر شرایط سخت کنونی فائق آمده و شاهد آرامش باشند. ، رفاه، انسجام، عزت، امنیت ملی و ارتقاء فرهنگ دینی و اجتماعی بیشتر. انشاالله

دیدگاهتان را بنویسید