سردار جلالی: اولین حمله به زیرساخت های سایبری در جهان، حمله به ایران بود، در حمله سایبری به شهرداری، اطلاعات مردم تهران دزدیده نشد؛ در این حمله سایبری به شهرداری وارد شد. بعد از 4-5 ساعت ویروس را کشف کردیم / قطعا در شبکه های اجتماعی تنبل هستیم

سردار جلالی: اولین حمله به زیرساخت های سایبری در جهان، حمله به ایران بود، در حمله سایبری به شهرداری، اطلاعات مردم تهران دزدیده نشد؛ در این حمله سایبری به شهرداری وارد شد.  بعد از 4-5 ساعت ویروس را کشف کردیم / قطعا در شبکه های اجتماعی تنبل هستیم

روز جدید گلمرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: طبق اسناد رسمی اولین بار در دنیا که زیرساخت ها مورد حمله قرار گرفت، حمله شبکه اکستازی به زیرساخت نیروگاه اتمی نطنز ایران بود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: طبق اسناد رسمی اولین بار در دنیا که زیرساخت ها مورد حمله قرار گرفت حمله اکستازی نت به زیرساخت های نیروگاه اتمی نطنز ایران بود.

سردار سرتیپ گلمرضا جلالی دوشنبه شب با حضور در برنامه خط مقدم شبکه خبر گفت: هر جا که تهدیدی پیش بیاید با تدابیر ستاد کل نیروهای مسلح ساختار و استراتژی مناسب را شکل خواهیم داد.

وی افزود: موفق شده ایم شرکت های مهندسی سایبری را ساماندهی کرده و بر اساس ظرفیت موجود کشور در راستای راهبرد دفاعی کشور استفاده کنیم. در حوزه فضای مجازی به آزمایشگاه مرجع تشخیص و تحلیل تهدید نیازمندیم که بخشی در حوزه دفاعی و بخشی در حوزه کشور و دانشگاه است.

ما یک برنامه حفاظت غیرعامل شهری برای 51 شهر با بیش از 100000 و بیش از 200000 نفر ایجاد کرده ایم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: تقریباً هیچ حوزه ای وجود ندارد که رصد نکرده، تهدید را شناسایی و راهبرد آن را ترسیم نکرده و ساختار و برنامه مقابله با آن را تدوین نکرده باشیم.

وی ادامه داد: بر اساس اساسنامه مصوب سازمان پدافند غیرعامل در تمامی وزارتخانه های کشور یک معاون باید رئیس کمیسیون پدافند غیرعامل همان دستگاه باشد. خوشبختانه با تغییر دولت و رویکرد دولت قبل که ایراداتی داشت و گلوگاه های حل نشده ای پیش روی ما گذاشته بود، کمک هایی در این زمینه صورت گرفته است.

سردار جلالی با اشاره به تدوین طرح های پدافند غیرعامل برای تمامی استان ها گفت: با هماهنگی وزارت کشور برای 51 شهر بالای 100 هزار نفر و بالای 200 هزار نفر طرح پدافند غیرعامل تهیه کرده ایم. سال گذشته و امسال این برنامه ها را به توافقات اجرایی تبدیل کردیم.»

اولین حمله به زیرساخت های سایبری در جهان، حمله به ایران بود

وی افزود: فناوری اطلاعات یا سایبری در حال انفجار است و دامنه وسیعی دارد. طبیعتاً صاحب فناوری زیرساخت آن را فراهم کرده است که بر آن نیز مسلط است و با این اشراف و برتری می تواند ما را تهدید کند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: جنگ سایبری با عرصه ها و مدل های جدید حدود 5 سال طول می کشد. جنگ ارمنستان و قره باغ منجر به جنگ در فضای مجازی شد. شناسایی، فرماندهی و کنترل، حضور پهپادها و نظارت بر عملیات سایبری.

وی ادامه داد: طبق اسناد رسمی اولین باری که زیرساخت ها در دنیا مورد حمله قرار گرفت حمله اکستازی به زیرساخت هسته نطنز ایران بود. با توسعه ویروس ها، آنها به سلاح های سایبری تبدیل شده اند که می توانند به زیرساخت ها نفوذ کنند، جمع آوری و انتشار دهند، اطلاعات جمع آوری کنند، اطلاعات ارسال کنند و دستور انهدام را صادر کنند.

امروز مدل جدیدی به نام جنگ زیرساخت سایبری داریم که یک مدل توسعه یافته از جنگ است

سردار جلالی گفت: امروز مدل جدیدی به نام جنگ سایبری زیرساختی داریم که مدل توسعه یافته جنگ است. ما نمی توانیم این را در مورد امنیت سایبری بگوییم زیرا موضوع بسیار پیشرفته ای است. ما درگیر رژیم صهیونیستی هستیم اما رسانه های صهیونیستی به اندازه رسانه های ما حملات سایبری انجام نمی دهند. مردم باید از اخبار حملات سایبری آگاه باشند، اما در اطلاع رسانی در مورد آن اغراق نکنند.

وی افزود: قطعا در شبکه های اجتماعی تنبل هستیم. ما در دولت قبل شبکه های اجتماعی را به دلیل نگاه بی دقتی به خارجی ها واگذار کردیم. بالاخره در فضای مجازی به قانون نیاز داریم. زیرا 6 تا 3 دامنه در فضای مجازی وجود دارد که نیاز به قانون دارد. این آیین نامه نیاز به یک قانون مادر دارد که باید به تصویب مجلس برسد.

در حمله سایبری به شهرداری، اطلاعات ساکنان تهران به سرقت نرفت

رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: شهرداری های دنیا از سیستم های امنیتی پیچیده استفاده نمی کنند. در حمله سایبری به شهرداری، اطلاعات ساکنان تهران به سرقت نرفت. شب اول حمله سایبری به سیستم های شهرداری تعلیق کردیم. بعد از 4-5 ساعت ویروس را پیدا کردیم و سرویس به حالت عادی برگشت.

وی ادامه داد: داده های بایگانی را پاک کردیم و به سیستم برگرداندیم و بقیه داده ها را بازیابی کردیم.هنوز ارزیابی دقیقی از مشکلات حل شده در شهرداری نداریم، اما یک سند تهیه کرده ایم. برای این کار برنامه ریزی کنید

دیدگاهتان را بنویسید