نیاز به تحقیق بر اساس نیاز جامعه است / نیاز به پیشرفت در صنعت تحقیق است

ساعت: 10:39
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۹/۲۱
کد خبر: 1791450

سیدباکر حسینی گفت: نیاز به پژوهش محور بودن امروز بر اساس نیاز جامعه و انسان است و برای پیشرفت در صنایع مختلف نیازمند تحقیقات بیشتری خواهیم بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش بالا، سیدباکر حسینی کریمی صبح امروز در گفت و گو با خبرنگاران در هفته پژوهش به نقش پژوهش های تقاضامحور در زندگی حال و آینده انسان ها پرداخت و گفت: تحقیقات خود را بر اساس نیازهای کنونی جامعه تطبیق دهید. بلکه در مورد نیازهای آینده مردم.
وی افزود: به فرموده حضرت علی (علیه السلام); علم یک مرجع است; کسی که این قدرت را به دست آورد می تواند بر دیگران مسلط شود و بر آن غلبه کند و کسی که این قدرت را به دست نیاورد شکست می خورد و دیگران بر او مسلط می شوند.
عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران گفت: علم بیهوده باعث سوختن زندگی و فرصت ها، سوزاندن سرمایه ها، بسیاری از ناامیدی های روحی و اجتماعی و تسلط یک ملت توسط ملت های پیشرفته می شود.
کریمی ادامه داد: اینجا جایی است که خاتم پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم از چنین علوم بیهوده ای به خدا پناه می برد و در آنجا به درگاه خداوند مناجات می کند و حاجت خود را عرضه می دارد: فایده ندارد. * “اوه خدا! از دانش بیهوده به تو پناه می برم! ». پژوهشی که مشکل جامعه ای را حل نکند مصداق علم بی فایده است.
وی خاطرنشان کرد: حج یکی از جامع ترین عبادات در اسلام است، به طوری که در بسیاری از مواقع وقتی می خواهند ثواب حسنات را تعیین کنند، می گویند ثواب یک یا چند حج است; مثلاً در ثواب تبریک امام حسین (علیه السلام) آمده است که ایشان بیست حج دارند. در میان اعمال حج، طواف کعبه جایگاه بسیار مهمی دارد. تا آنجا که از ارکان حج محسوب می شود و ترک عمدی آن موجب بطلان حج می شود. مرحوم کلینی (ره) حدیثی از امام صادق (ع) نقل می کند که جای تعجب دارد.
یکی از اعضای هیأت علمی دانشگاه مازندران گفت: امام صادق می فرمایند: با انجام تحقیق، گره گشایی از کار انسان، ثواب او ده برابر دور است که این همه اهمیت را ذکر می کند.
کریمی در پاسخ به این سوال که چقدر می‌توانیم پژوهش‌های نیازمحور انجام دهیم، گفت: چقدر متفاوت است که شاهد پیشرفت‌های صورت گرفته در صنایع مختلف و ابزارهای مختلف باشیم. انسان وقتی اولین هواپیما را ساخت فکر می کرد مرزهای علم و دانش را درنوردیده و به پایان علم در این زمینه رسیده است، اما امروزه می بینیم که سرعت تکامل در صنعت هوافضا چقدر است.
وی گفت: همه دانشگاه ها، حوزه های علمیه و مراکز تحقیقاتی باید به این دعای پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله که فرمودند: قبول دارم، گوش فرا دهند تا ایشان را سرلوحه کار علمی خود قرار دهند و این را در عمل به واقعیت تبدیل کنید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید