ارائه راه حل برای مشکلات جامعه بر اساس مبانی اسلام / تقویت جایگاه ولی فقیه در جامعه از وظایف حوزه علمیه است.

ساعت: 00:49
تاریخ انتشار: 1400/10/14
کد خبر: 1797683

فرزند علامه مصباح یزدی با تاکید بر اینکه تقویت جایگاه ولی فقیه در جامعه از وظایف حوزه است، گفت: حوزه انقلابی باید بر اساس مبانی اسلام برای مشکلات جامعه راه حل ارائه دهد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، حجت الاسلام والمسلمین علی مصباح یزدی امشب در دیدار بزرگداشت علامه مصباح یزدی و سردار شهید حاج قاسم سلیمانی با اشاره به اینکه شهادت حاج قاسم موج عظیمی در دنیا ایجاد کرد، گفت: همه کسانی که بعد از انقلاب و در دوران دفاع مقدس و حتی قبل و بعد از ائمه، هیچکس به عنوان شهید سلیمانی نبود.
وی ادامه داد: در بین شهدای مدافع حرم و شهدای دفاع مقدس کسی را نداریم که با شهادتش اینقدر تاثیرگذار باشد. این برگرفته از رابطه خاص حاج قاسم با خداست.
این استاد حوزه بیان می کند: حاج قاسم تربیت یافته انقلاب بود و از برآمده های انقلاب اسلامی بود، انقلابی که امام خمینی (ره) با آن نگاهی نافذ به اسلام و جامعه و شرایط سیاسی و اجتماعی روز را آشکار می کند. به سوی خصومت و به سوی دشمنی، راهی که امروز در این شرایط باید طی شود برای اسلام ایجاد شد. انقلاب اسلامی با چنین اسلامی احاطه شده بود.
وی گفت: بسیاری از ابعاد اسلام قرن هاست که به ویژه آن جنبه های اجتماعی و سیاسی به دلایل مختلف فراموش شده است که یکی از آنها کم کاری برای ما روحانیون است. قبل از انقلاب در بین مردم پیدا شد که اسلام فقط برای عبادت شخصی در مساجد و خانه ها و مسائلی مانند ازدواج بوده است. و اینکه ما برای سایر جنبه های زندگی به دین نیاز نداریم. در واقع دین تا این حد در مسائل اجتماعی جا افتاده است و گاهی هر چیزی که وارد سیاست می شود به دین مربوط می شود. دین هر چه سکولارتر باشد بهتر است.
حجت الاسلام مصباح یزدی ادامه داد: حضرت امام خمینی (ره) بودند که این ابعاد مغفول مانده اسلام را احیا کردند و از دهه های قبل از خردسالی درس های خود را به گونه ای که پیوسته به دانش آموزان می آموختند. و به حضار یادآور شد که اسلام برای جامعه و ابعاد مختلف زندگی برنامه دارد.
گفت: ایمان به اسلام یعنی ایمان به همه اسلام. بر اساس این دیدگاه انقلاب اسلامی به وجود آمد. مردم اغلب به عنوان یک وظیفه شرعی جان خود را از دست دادند و به خیابان ها آمدند. شعار امام این بود که اسلام در خطر است و برای احیای اسلام و نجات اسلام باید قیام کرد. اما نه اسلام که با عبادت فردی همراه است، بلکه اسلام که مهمترین بعد در بعد اجتماعی و سیاسی بود.
فرزند علامه مصباح یزدی با اشاره به اینکه حاج قاسم در چنین مکتبی تربیت شده است، مکتب حاج قاسم مکتب امام خمینی(ره) است، گفت: این نشان دهنده اهمیت روحانیت در تربیت انسان های متعالی است. افرادی که موقعیت هایشان را نمی توانیم ببینیم.
وی به خاطرات آیت الله مصباح یزدی اشاره کرد و گفت: مشکلات کیفی به گونه ای است که سنجش تفاوت ها چندان قابل اندازه گیری نیست. می فهمیم که با حاج قاسم خیلی فرق داریم اما چقدر قابل اندازه گیری نیست.
از نظر تأثیرگذاری، مسئولیت بزرگی بر دوش روحانیت و حوزه است
استاد حوزه علمیه بیان کرد: حوزه و روحانیت به دلیل تأثیری که می توانند در سعادت انسان و رشد انسان در سطوح و ابعاد مختلف داشته باشند، مسئولیت بزرگی بر عهده دارند و این تأثیر زمانی مسئولیت بزرگی را بر دوش روحانیت گذاشته است. و حوزه علمیه اگر بتوانیم بر آن فائق آییم و تعهداتی را که در این راستا داریم به درستی شناسایی و انجام دهیم، هر خیری که از فرهیختگان این مکتب می آید به قلم روحانیت و این مکتب نیز نوشته می شود.
وی خاطرنشان کرد: ممکن است در مقاطعی روحانیت و حوزه های علمیه بهانه ای برای عدم تحقیق و تبیین این گونه مسائل برای این مسئولیت داشته باشند اما قطعاً در شرایط امروز هیچ بهانه ای امکان پذیر نیست.
حجت‌الاسلام مصباح یزدی گفت: حوزه انقلابی حوزه‌ای است که در خدمت این اندیشه و هدف است و محقق سازنده این آرمان اسلامی است که می‌تواند افرادی را در دنیا تربیت کند که در بعد فردی و اجتماعی به جایگاهی برسند که با یک نفر می‌توان به آن دست یافت. انسان “می تواند برسد.
وی افزود: تفاوت انقلاب اسلامی با سایر انقلاب ها در اسلامی بودن آن است. انقلابی است که بر اساس بینش الهی، اسلامی و برای تحقق اهداف اسلام ایجاد شده است.
فرزند علامه مصباح یزدی با اشاره به ویژگی های انقلاب اسلامی گفت: حوزه انقلابی حوزه ای است که بتواند به چنین هدفی دست یابد. اولین سوالی که برای حوزه و روحانیت پیش می آید و باید به آن پاسخ داده شود این است که اسلام چه فایده ای دارد که می خورد. صدها سال است که دشمنان تلاش می کنند و می گویند زمان دین گذشته است و ما باید در مسائل اجتماعی به عقل خود تکیه کنیم. پس اولین سوالی که حوزه باید به آن پاسخ دهد این است که دین در جامعه چه جایگاهی دارد؟
وی افزود: باید به فضای شبهه ای که در این زمینه وجود دارد رسیدگی شود. پاسخ این سوالات را نمی توان از اساتید دانشگاه انتظار داشت. حوزه باید پاسخ قابل قبولی برای این سوالات داشته باشد. اگر این سوال بی پاسخ بماند، انقلاب بی دفاع می ماند.
این مدرس حوزه گفت: پس از پاسخ به این پرسش و اثبات دین، آموزه های دینی در مسائل مختلف سیاسی و اجتماعی تبیین می شود که این وظیفه دوم است. بسیاری از این مسائل و ابعاد مورد بررسی قرار نگرفته است. ما واقعاً باید کار را در حوزه تقسیم کنیم و رشته های تخصصی ایجاد کنیم که همه مسئول برخی از این مسائل باشند.
ارائه راه حل انقلابی برای مشکلات جامعه بر اساس مبانی اسلام
وی گفت: پس وظیفه دوم حوزه انقلابی حمایت از پژوهش جامعه اسلامی است. البته قبل از انجام این کار مشکل دارد. و بعد ریشه کن کنیم که چرا این مشکل به وجود آمده است تا بتوانیم از همان ابتدا مشکل را حل کنیم. حوزه انقلابی باید بتواند بر اساس مبانی اسلامی برای مشکلات به وجود آمده در یک جامعه راه حل اساسی ارائه دهد.
حجت الاسلام مصباح یزدی ادامه داد: موضوع دیگری که حوزه علمیه در این زمینه باید به آن بپردازد این است که در محرومیت زندگی نمی کنیم. جامعه امروز ما تحت تئوری های غربی اداره می شود. با فرض اینکه شما یک نظریه اسلامی ایجاد کرده اید، چگونه باید این را اعمال کنید؟ شما ابتدا باید کاستی های نظریه های غربی را بفهمید و آن ها را توضیح دهید تا مخاطب متوجه شود که این فرضیه مشکل دارد و سپس نظریه خود را ارائه می کنیم. درآمدی بر نظریه تقابل به عنوان مقدمه.
تربیت نیروی انقلابی وظیفه حوزه است
وی گفت: بخشی دیگر از کار حوزه انقلابی، عمل کردن است. قرار نیست نظریه ها نوشته شوند و در کتابخانه قرار بگیرند، نظریه هایی هستند که باید در جامعه اعمال شوند. برای این بازنمایی باید نیرویی تربیت کنیم که وظیفه تربیت آن نیرو را داشته باشد و برای اعمالی غیر از شناخت و شناخت خداپرستی لازم باشد.
این استاد حوزه گفت: وقتی نیروی انسانی وارد میدان عمل می شود و در میدان حضور پیدا می کند، اگر نتواند دشمن را از دوست تشخیص دهد و در این زمینه اشتباه کند، می توان از او برای مبارزه با اسلام و انقلاب استفاده کرد.
وی افزود: بصیرت، موقعیت گرایی، دشمن شناسی، اینکه بدانیم امروز کجا هستیم و جبهه ما کجا و جبهه دشمن کجاست. داشتن بصیرت و شناخت شرایط که مورد تاکید مقام معظم رهبری است بسیار مهم است.
تقویت جایگاه ولی فقیه در جامعه از وظایف حوزه علمیه است
حجت الاسلام مصباح یزدی گفت: یکی از عناصر بصیرت این است که بدانیم چه داریم. امروز رکن انقلاب اسلامی، ولایت فقیه است و حمایت از این نظریه و تقویت الگوی ولایت فقیه از وظایف حوزه های علمیه است. گاهی عده ای عمداً این سؤال را تضعیف می کنند و زیر سؤال می برند و گاهی شیطان و روح انقلابیون را وسوسه می کنند و فکر می کنند که از اسلام و انقلاب دفاع می کنند و در عین حال جایگاه ولی فقیه را تضعیف می کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید