اگر میگرن دارید، از خوردن این غذاها اجتناب کنید

اگر میگرن دارید، از خوردن این غذاها اجتناب کنید

میگرن یک سردرد اولیه و عودکننده است که می تواند به صورت درد متوسط ​​تا شدید، معمولا یک طرفه و گاهی دو طرفه، در تمام قسمت های سر، به ویژه پیشانی، شقیقه ها و پشت گردن احساس شود.

سردرد انواع مختلفی دارد که یکی از آنها میگرن است. میگرن یک سردرد اولیه و عود کننده است که می تواند متوسط ​​تا شدید و معمولاً یک طرفه و گاهی دو طرفه در تمام قسمت های سر به ویژه پیشانی، شقیقه ها و پشت گردن باشد. .احساس شود

این سردرد می تواند از یک ساعت تا چند هفته طول بکشد و معمولاً با فعالیت افزایش می یابد. در حالی که استراحت معمولا آن را تسکین می دهد. در موارد شدید، فرد ممکن است فعالیت های روزانه خود را متوقف کند. میگرن در زنان بیشتر از مردان است.

علائم قبلی میگرن چیست؟

حدود 60 درصد از مبتلایان به میگرن علائمی به نام مرحله پیش درآمد را تجربه می کنند، حدود دو ساعت تا دو روز قبل از شروع حمله میگرن. این علائم شامل نوسانات خلقی، احساس افسردگی یا سرخوشی، بدخلقی، احساس خستگی، خمیازه کشیدن زیاد، خشکی گردن، تشنگی شدید و افزایش ادرار، میل شدید به یک یا چند غذای خاص، اسهال یا یبوست و حساسیت به سر و صدا است. و این یک بو است. لازم به ذکر است که بسیاری از مبتلایان به میگرن علائم قبلی را تجربه می کنند.

بسیاری از بیماران از احساس ضربان در سر شکایت دارند. علائم همراه معمولاً شامل حالت تهوع، استفراغ و حساسیت به محرک هایی مانند نور، صدا، بو و لمس است. بیماران ممکن است از تاری دید و سرگیجه شکایت کنند.

علائم بعد از پایان حمله میگرن چیست؟

برخی از افراد ممکن است تا 24 ساعت پس از حمله میگرن احساس پوچی و پوچی، ضعف و انرژی کم، احساس سردرگمی در مورد زمان و مکان، سرگیجه و نوسانات خلقی را تجربه کنند. حساسیت به نور و صدا نیز ممکن است برای مدتی باقی بماند.

علت میگرن چیست؟

متاسفانه علت دقیق این سردرد هنوز مشخص نیست. آنچه واضح است این است که دیگر نمی توان مانند گذشته میگرن را یک بیماری با منشاء صرفاً عروقی در نظر گرفت و تحقیقات جدید نشان می دهد که مکانیسم های عصبی شیمیایی مختلف در ایجاد آن موثر هستند.

با این حال، نقش ژنتیک در ارث بردن میگرن از طریق خانواده در بسیاری از مبتلایان شناسایی شده است. نکته مهم دیگر شناخت شرایطی است که باعث شروع و شروع میگرن می شود. تغییرات هورمونی به ویژه هورمون استروژن در زنان، برخی غذاها، تغییرات محیطی، محرک های حسی و استرس در شروع میگرن موثر است.

رایج ترین محرک های غذایی قهوه و ادویه جات هستند. گرسنگی و حذف وعده های غذایی نیز می تواند باعث حمله میگرن شود. تغییرات محیطی می تواند شامل بی خوابی، پرخوابی، کم آبی بدن و قرار گرفتن در معرض باد سرد باشد. انواع محرک های حسی مانند سر و صدا و محرک های بینایی قوی، فعالیت بدنی شدید و استرس شغلی یا احساسی نیز می توانند باعث حمله میگرنی شوند.

درمان میگرن چیست؟

به جز موارد خفیف میگرن که فقط به استفاده از مسکن نیاز دارند، موارد متوسط ​​تا شدید نیاز به درمان پیشگیرانه یا درمان به شکل استفاده از چندین دارو دارند. بنابراین افراد مبتلا به میگرن شدید بهتر است تحت نظر پزشک ترجیحا متخصص مغز و اعصاب باشند.

عوامل تشدید کننده سردرد میگرن و روش های درمان میگرن

استرس خود را کنترل کنید

استرس یکی از مهم ترین عوامل تحریک کننده میگرن است. در واقع می توان گفت استرس باعث بسیاری از بیماری ها می شود که یکی از آنها میگرن است پس باید به بهترین شکل ممکن استرس و اضطراب را از خود دور کنید.

گاهی اوقات میگرن پس از پایان استرس شروع می شود. کنترل استرس و اضطراب و تغییر سبک زندگی تاثیر زیادی در بهبود و درمان میگرن دارد، زیرا این عامل در کنار رژیم غذایی مهمترین عامل موثر بر تشدید میگرن است.

از خواب نامنظم خودداری کنید

کمبود خواب، پرخوابی و ساعات خواب نامنظم نیز می تواند باعث میگرن شود.

افرادی که نامنظم می خوابند سردرد بیشتری دارند و از طرفی سردرد خواب نامنظم را بدتر می کند. اگر میگرن دارید، بهتر است زمان خواب خود را تنظیم کنید. به گونه ای که هر شب در ساعت معینی می خوابید و صبح در ساعت مشخصی از خواب بیدار می شوید و در روزهای تعطیل نیز این برنامه را اجرا می کنید.

برای تغییر عادات خواب، باید برخی از مواردی که باعث بی خوابی می شود را از برنامه زندگی خود حذف کنید و کارهایی را انجام دهید که به شما کمک می کند راحت بخوابید. سعی کنید شب ها زود بخوابید و صبح زود بیدار شوید. زمان خواب خود را طوری تنظیم کنید که 7 تا 8 ساعت بخوابید. چند نمونه از کارهایی که می توانید برای کمک به خواب انجام دهید:

قبل از خواب و در رختخواب از تماشای تلویزیون، تلفن همراه و گوش دادن به رادیو خودداری کنید. در عوض، می توانید قبل از خواب چند دقیقه کتاب بخوانید.

بهتر است سه یا چهار ساعت قبل از خواب شام بخورید و بعد از آن چیزی نخورید و ننوشید. در طول روز سعی کنید فاصله منظمی بین وعده های غذایی داشته باشید تا ساعت شما به طور خودکار تنظیم شود.

تا چند ساعت قبل از خواب، محرک هایی مانند کافئین مصرف نکنید یا ورزش های شدید انجام ندهید. یک محیط آرام برای خواب خود ایجاد کنید و تا زمانی که نمی خواهید به رختخواب نروید.

رژیم غذایی خود را تغییر دهید؛ غذا و رژیم غذایی ما تاثیر زیادی در آرام کردن و تشدید میگرن دارد. یکی از مواردی که پزشکان برای کنترل و درمان میگرن به بیماران توصیه می کنند، پرهیز از غذا است. غذاهایی هستند که باعث میگرن می شوند و اگر سردردهای مزمن دارید، برای کاهش آن ها باید آن ها را از رژیم غذایی خود حذف کنید.

به طور کلی، اگر از میگرن رنج می برید، تا حد امکان از غذاهای تند، ترش و تند، گوشت و پروتئین باقی مانده، موز، شکلات، پرتقال، سوسیس و کالباس و هر نوع فست فود، پنیر باقی مانده، کنسرو، سیر و پیاز را از رژیم غذایی خود حذف کنید، به خصوص زمانی که سردرد شروع شده است.

نور شدید و صدا باعث بدتر شدن میگرن می شود

نور شدید و صداهای بلند می تواند باعث سردردهای میگرنی شود. اگر سردرد میگرنی به تازگی شروع شده است، نباید خود را در معرض نور شدید یا صداهای بلندی قرار دهید که شما را مبهوت می کند.

چه رژیم غذایی برای درمان میگرن مناسب است؟

قبل از هر چیز باید یک رژیم غذایی در خود ایجاد کنید. هر سه وعده غذایی را به طور کامل بخورید و هیچ یک از وعده های غذایی خود را حذف نکنید. زیرا روزه داری طولانی و خوردن نامنظم باعث میگرن می شود. حداقل سه وعده میوه و سبزیجات در روز بخورید. مصرف امگا 3 نیز بسیار مفید است. امگا 3 در روغن های گیاهی مانند روغن گردو و ماهی های چرب مانند سالمون یافت می شود.

سعی کنید لبنیات کم چرب مصرف کنید. تا جایی که امکان دارد گوشت و مرغ تازه بخورید و گوشت را به اندازه نیاز بپزید تا برای وعده غذایی بعدی گوشت باقی نماند. منیزیم یکی از عناصری است که به بهبود میگرن کمک می کند. این ماده در بادام، تخمه کدو تنبل، اسفناج و برگ چغندر، لوبیا سیاه و انجیر وجود دارد.

به یاد داشته باشید که بدن شما به 8 لیوان آب در روز نیاز دارد و نوشیدن آن سردرد شما را تسکین می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید