متقاضیان هنگام انتخاب رشته باید آینده شغلی خود را در نظر بگیرند/علاوه بر در نظر گرفتن علایق، باید آگاهانه انتخاب کنند.


ساعت: 12:15
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۲۰
کد خبر: 1889186

محمدرضا جهان با بیان اینکه رویکرد صحیح، منطقی و آگاهانه در انتخاب رشته تا حد زیادی پیش‌فرض آینده شخصی و شغلی مناسب پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه را می‌دهد. وی گفت: داوطلبانی که قصد انتخاب رشته را دارند باید با کارشناسان یا افراد آگاه در آن رشته مشورت کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمدرضا جهان روانشناس و مشاور آموزشی در گفتگو با ماراتوی با اشاره به اینکه انتخاب رشته نادرست و ناآگاهانه قطعا در آینده شغلی داوطلبان تاثیر منفی خواهد داشت، گفت: داوطلبان با کمک گرفتن از کارشناسان و افراد با تجربه در این رشته و انتخاب صحیح و منطقی رشته باعث افزایش می شود. شانس در دانشگاه و در رشته‌هایی که متناسب با علایق و توانایی‌های فردی آن‌ها است، باید بهبود یابد، زیرا انتخاب رشته صحیح در میزان پذیرش متقاضیان بسیار تأثیرگذار است.

این مشاور تحصیلی با اشاره به تعداد زیاد فارغ التحصیلان بیکار در جامعه گفت: متقاضیان باید در انتخاب رشته خود آینده شغلی و بازار کار رشته های مورد علاقه خود را در نظر داشته باشند تا پس از فارغ التحصیلی دچار بیکاری نشوند و یا مجبور به کار نشوند. در زمینه کاری غیر مرتبط با رشته تحصیلی شما.

این روانشناس با تاکید بر اینکه متقاضیان باید در انتخاب رشته هایی که دارای تعهد خدمت یا تعهد به کار هستند، فکر کنند، افزود: متقاضیانی که اجازه انتخاب رشته در دانشگاه فرهنگیان را دارند به دلیل وجود ظرفیت مناسب برای کار پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه فرهنگیان، تحصیل می کنند. شرایط پذیرش در این دانشگاه را در نظر بگیرید و آن را در اولویت انتخاب رشته خود قرار دهید.

وی با اشاره به اینکه رشته هایی که پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی انجام می شود معمولاً تنها منجر به مدرک می شود و بازار کار مناسبی نخواهد داشت، توصیه کرد: متقاضیان این رشته ها را انتخاب نکرده و آخرین رشته را در اولویت قرار نداده اند.

جهان همچنین گفت: برخی از رشته های ارائه شده در دانشگاه غیرانتفاعی پیام نور دارای چشم انداز شغلی خوبی است و پس از فارغ التحصیلی منجر به اشتغال داوطلبانه می شود. این انتخاب مناسب تری نسبت به انتخاب رشته های دیگر در دوره های عصر و حتی روزانه دانشگاه سراسری خواهد بود.

این مشاور تحصیلی با اشاره به اینکه تحصیل در کنار خانواده و در شهر محل زندگی متقاضی از اولویت بیشتری برخوردار است، گفت: چنین انتخابی برای پیشرفت تحصیلی متقاضی و آرامش خاطر در تحصیل بسیار موثر است و متقاضیان می توانند در مقطع کارشناسی ارشد شرکت کنند. رشته ها و مقاطع تحصیلی برای تحصیل در دانشگاه های بهتر، باید در شهرهای دیگر تحصیل کنند و دانشگاه های بهتری را انتخاب کنند.

وی توصیه کرد: حتی اگر شانس متقاضی برای پذیرش در رشته های بهتر و سطح بالا کمتر از سایر رشته های ارائه شده باشد. متقاضیان باید در انتخاب رشته های دانشگاه سراسری رشته های بهتر را در اولویت بالاتر و رشته های ضعیف تر را در اولویت های بعدی خود قرار دهند.

جهان با تاکید بر لزوم دقت کافی در تکمیل فرم انتخاب رشته و درج کد رشته ها، گفت: داوطلبان قبل از تکمیل فرم انتخاب رشته، پیش نویس فرم انتخاب رشته را پر کنند تا از اشتباهات احتمالی در فرم اصلی جلوگیری شود.

این روانشناس در ادامه گفت: تغییر رشته و محل تحصیل پس از قبولی در رشته درج شده در فرم انتخاب رشته هرگز کار آسانی نیست و متقاضیان پس از پذیرش در دانشگاه احساس می کنند که رشته یا شهر محل خود را خواهند داشت. علاقه خود را تغییر دهند و رشته ای را انتخاب نکنند.

وی همچنین توصیه کرد: متقاضیان در انتخاب دانشگاه سراسری به انتخاب دانشگاه آزاد توجه کنند تا با مراجعه به هر دو دانشگاه حق انتخاب بیشتری داشته باشند و در نهایت رشته و دانشگاهی که مناسب ترین شرایط را دارد. داوطلبان باید همان خواندن را انتخاب کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید