تصمیمات خلق الساعه مهمترین عامل اختلال در تقاضا و عرضه/افزایش قیمت پیاز در نتیجه تصمیم به صادرات بدون برنامه است.

ساعت: 09:31
تاریخ انتشار: 1401/10/14
کد خبر: 1921041

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به اینکه تصمیمات خلق الساعه مهم ترین عامل ایجاد اختلال در تقاضا و عرضه محصولات کشاورزی است، گفت: حفظ جایگاه صادراتی کشور پس از تامین نیازهای داخلی بسیار مهم است و اگر قانون به طور کامل اجرا می شود، نوسان قیمت نخواهیم داشت.»

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه خبر راه دانا; با توجه به فروپاشی سیستم عرضه و تقاضا، در هفته های اخیر شاهد افزایش شدید قیمت پیاز در مبادلات سبزی کشور بودیم به گونه ای که فروش پیاز در فروشگاه های سطح شهر به کیلویی 40 هزار تومان هم رسید.

دلیل افزایش قیمت پیاز افزایش قیمت تمام شده تولید، سرما و صادرات است


با اينكه قیمت پیاز این نسبت در هفته جاری با شیب اندکی روند نزولی را باز کرد، اما ارزش آن همچنان در مقایسه با دسامبر بیش از دو برابر است.

بیشتر بخوانید:
صادرات محصولات کشاورزی بهانه ای برای قیمت بازار / ضعف بازرسی و نظارت جهاد کشاورزی در میدان میوه و تره بار

مسئولان در این خصوص عرضه پیاز در میدان تره بار را کیلویی 28 هزار تومان اعلام کردند. اما با ورود به خرده فروشی ها به 37 تا 38 هزار تومان می رسد.

مصطفی هاینا نژاد رئیس اتحادیه بارفروشان دلیل افزایش قیمت در چند روز اخیر قیمت پیاز آن را صادرات خواند و گفت: دلیل افزایش قیمت پیازصادرات است و هم اکنون روزانه 2000 تن پیاز به پاکستان صادر می کنیم و موضوع صادرات به عراق نیز تقریباً مشابه همین روند است.

مشاهدات نشان می دهد که در مهرماه امسال 101 هزار تن پیاز به ارزش 14 میلیون دلار به کشورهای مختلف صادر شده است در حالی که کشت پیاز امسال نسبت به سال گذشته کاهش داشته است و بر اساس مقایسه سال برداشت 1400 تا 1401 در مقایسه با برداشت محصول سال 1398-1398 به دلیل شروع خشکسالی و کمبود منابع آبی حدود 6000 هکتار زمین زیر کشت و نزدیک به 400000 تن تولید کاهش یافته است.

احکام خلق الساعه مهمترین عامل اختلال در عرضه و تقاضا است


محمدجواد عسکری، رئیس کمیسیون کشاورزی شورای اسلامی در گفتگو با را دانا; وی درباره گرانی فصلی برخی محصولات کشاورزی مانند پیاز که این روزها با افزایش شدید قیمت مواجه شده است، گفت: آنچه باید در نظر داشت این است که مجلس در قالب قانون خرید تضمینی آن را تصویب کرده است. محصولات کشاورزی و نکته دوم این است که به هیچ عنوان نباید جلوی صادرات را گرفت.

وی ادامه داد: بر اساس قانون، دستور العمل های اجرایی در برنامه های پنجم و ششم اعلام کردند که تعرفه صادرات محصولات کشاورزی تحت هر شرایطی ممنوع است و در بودجه 1401 در بند 8 شین اعلام کردیم که هرگونه تعرفه بر صادرات محصولات کشاورزی ممنوع است مگر اینکه مقامات مسئول مثلاً وزارت کشاورزی شش ماه اخطار دهند که این تعرفه لازم الاجرا شدن است. گنجانده شود.

وی افزود: در مجلس سازوکارهای انتقالی را تصویب کرده ایم و طبق قانون بر اساس قانون کشاورزی ابلاغی، تصمیمات در این زمینه باید منطقی و منطقی باشد. اما گاهی گروهی از مسئولان تصمیمات فی البداهه می گیرند که باعث التهاب می شود و نظر کمیسیون کشاورزی این است که مسیر صادرات باز شود و صادرات صورت گیرد. اما قبل از آن باید مصرف داخلی کشور مشخص شود تا مازاد آن صادر شود.

اگر قانون کامل اجرا شود، نوسان قیمت نخواهیم داشت


عسگری تصریح کرد: نظر ما در کمیته کشاورزی این است که صادرات داریم و تولیدکننده هم تولید خودش را دارد و در صورت نیاز باید واردات انجام شود. اما مهم این است که بازار صادرات از بین نرود و تولیدکنندگان ما انگیزه خود را برای صادرات از دست ندهند. پس احکام خلق الساعه دلیل نباشد ایجاد مانع برای صادرات و تهیه کننده شوید.

وی افزود: بر اساس قانون، تعرفه صادرات محصولات کشاورزی ممنوع است و اجرای این قانون بر عهده کیست؟ واضح است که وزارت کشاورزی مسئول است و اگر این قانون به طور کامل اجرا شود، اطمینان می دهم که چنین نوساناتی در قیمت های بازار وجود نداشته باشد.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: در نهایت باید به این نتیجه رسید که اگر هم مسیر صادرات و هم مسیر تولید باز باشد، قطعا قیمت ثابت می ماند. افزایش صادرات امروزه مشاهده می کنیم که با تغییر فصل سرما، هزینه های تولید به عنوان مثال در تولید پیاز افزایش یافته است و علاوه بر آن بحث صادرات نیز افزایش یافته است.

وی در پایان افزود: طبق قانون باید ابتدا نیاز کشور به مصرف محصولاتی مانند پیاز محاسبه و سپس میزان تولید بالاتر از این نیاز صادر شود که این اتفاق نیفتاد و باعث شد تا قیمت این محصول افزایش یابد. افزایش در بازار بنابراین در صورت افزایش قیمت نباید صادرات را به طور ناگهانی متوقف کرد تا هم بازار صادراتی از دست نرود و هم قیمت داخلی تثبیت شود، در چنین مواردی فقط صادرات مدیریت می شود نه قطع. کشورهای دیگر جای صادرات ما را نمی گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید