افزایش 10 درصدی مستمری بازنشستگی با «تامین اجتماعی فراگیر» همخوانی ندارد.

افزایش 10 درصدی مستمری بازنشستگی با «تامین اجتماعی فراگیر» همخوانی ندارد.

مصوبه دولت برای افزایش 10 درصدی مستمری مستمری بگیران غیرحاقی که در 15 خردادماه پس از نزدیک به یک ماه انتظار برای بازنشستگان صادر شد، انتقادات زیادی را به دنبال داشت تا جایی که ولی اسماعیلی (رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس) مجلس را احضار کرد. وزیر کار در روزهای آینده اعلام کرد؛ چرا دولت بر خلاف معادلات اکچوئری و بر خلاف حساب حقوق و دستمزد شورای عالی کار 10 درصد را برای افزایش مستمری ها کنار می گذارد؟

در حالی که کاما در لایحه بودجه با رای نمایندگان مجلس و البته پس از تقاضای گسترده بازنشستگان حذف شد، سازمان تامین اجتماعی به عنوان صندوقی مستقل و مستقل از سبد شرکت های تابعه دولتی خارج شد. با ناپدید شدن این ویرگول از قانون بودجه 1401، دولت به درستی از تعلیق مستمری بازنشستگان کارگری طبق قوانین بالادستی حذف شد. در آن زمان ظاهر شدن ناگهانی کاما ناشی از یک اشتباه غیرعمد (سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح سازمان تامین اجتماعی نادرست نیروهای مسلح) تلقی می شد، اما پس از دولت در 15 خرداد، سازمان اجتماعی و نظر شورای عالی کار در مورد حقوق بازنشستگی حداقل دستمزد کارگران بدون حداقل مزد مانند مستمری بگیران کشوری تنها تا ده درصد مشخص شد که از همان ابتدا نظر دولت همین است.

پس از اعلام این خبر، اعتراضات و انتقادات بسیاری از سوی بازنشستگان و فعالان کارگری صورت گرفت. بیشتر این انتقادات به درستی به عدم اجرای ماده 96 قانون تامین اجتماعی اشاره دارد: افزایش ده درصدی حقوق بازنشستگان و تورم فعلی حداقل 50 یا 60 درصد و مستمری بگیرانی که اکثر آنها دارای حقوق ماهانه کمتر از ده میلیون تن، با افزایش ده درصدی دستمزدها توان پرداخت هزینه های بالای زندگی را ندارد.

اما این تصمیم از جهات دیگری قابل نقد است: به هم ریختگی معادلات اکچوئری و بیمه ای، نقض الزامات تامین اجتماعی همگانی که سیاست های مشترک آن ابلاغ شده است و مقام معظم رهبری و به دنبال آن شورا در صورت اقتضا بر اجرای آنها تاکید دارند و ناهماهنگی با ساختار کارگران بازنشسته به ویژه کارگران با شرایط خاص به ویژه بازنشستگان شدید و زیان آور.

سردرگمی معادلات اکچوئری

ابتدا به مشکل گیج شدن معادلات بیمه می پردازیم، موضوعی که حتی باعث نگرانی کارگران شاغل شده است. محمدی کارگر یکی از واحدهای صنعتی حومه تهران است که دستمزد نسبتا خوبی نسبت به حداقل دستمزد دریافت می کند. وی که ماهانه 15 میلیون تن حقوق ماهیانه دارد از افزایش 10 درصدی مستمری بازنشستگان با درآمد متوسط ​​انتقاد می کند و می گوید: تا به امروز فرارهای بیمه ای زیادی صورت گرفته و کارفرمایان با توافق کارگران تنها مبلغی را پرداخت کرده اند. بیمه واقعی؛ اکنون با این تصمیم فرارها در حال افزایش است. من به عنوان یک کارگر، حاضر نیستم بخش قابل توجهی از حقوق خود را به یک صندوق دولتی بپردازم که به من حقوق بازنشستگی متناسب با آنچه می پردازم نمی دهد. ما همان حداقل بیمه را می پردازیم زیرا در نهایت “مستمری واقعی و منصفانه” دریافت نمی کنیم. به جای پرداخت حق بیمه واقعی، بخشی از حقوق خود را در جای دیگری سرمایه گذاری می کنم. بهتر است دلار و سکه بخرید، حتی برای سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال … »

به همین دلیل، این تصمیم ممکن است برای کارگران حداقل دستمزد ناامید کننده باشد. کسانی که در آینده نزدیک گرفتار بازنشستگان غیرحداقلی می شوند. این گروه از کارگران و کارفرمایان آنها تمایل کمتری به پرداخت پاداش واقعی دارند و در نتیجه سهم سازمان تامین اجتماعی رو به کاهش است. در واقع تصمیم دولت عملا برعکس است. دولت قصد دارد با افزایش 10 درصدی مستمری ها از کسری ها و عدم تعادل های سازمانی اضافی جلوگیری کند، اما اثرات اجتماعی این تصمیم قابل معکوس است: سرمایه گذاری در بلندمدت در حال کاهش است.

ناسازگاری با سیاست های مشترک تامین اجتماعی

و موضوع بعدی؛ افزایش مستمری مستمری بگیران مغایر با ابلاغ بیمه نامه های عمومی است. احسان سهرابی (دبیر مرکز هماهنگی اسلامی کار خراسان رضوی) گفت: این سیاست ها با هدف ایجاد رفاه عمومی، فقرزدایی و محرومیت زدایی، حمایت از فقرا اعم از بی خانمان، معلول، معلول و سالمند و چه اجتماعی است. امنیت که در اصول مختلف قانون اساسی تصریح شده است، تاکید کلی بر ایجاد نظام قضایی عادلانه و آبرومندانه برای بیمه شدگان بر اساس الگوهای اسلامی و رفع تبعیض‌های غیرقانونی است؛ بند 5 صراحتاً بیان می‌کند که باید توجه کنند. ارتقای قدرت خرید فقرا که متأسفانه این مصوبه نه تنها باعث افزایش قدرت خرید مستمری بگیران نمی شود بلکه باعث کاهش و کاهش قدرت خرید مستمری بگیران می شود؛ بند 9 بر لزوم تشکیل کشور تامین اجتماعی تاکید می کند آیا شغلی اعلام شده داشتید. درخواست حقوق برای تامین اجتماعی؛ آیا کار کارشناسی انجام داده اند که این تصمیم چگونه معادلات بیمه و تامین اجتماعی را زیر پا می گذارد؟

وی تاکید کرد: با این تصمیم کلیات تامین اجتماعی یا سیاست های فراگیر تامین اجتماعی زیر سوال رفته است و راه درست برای جلوگیری از عدم تعادل بیشتر در منابع و مصارف سازمان، پرداخت بدهی های دولت به سازمان تامین اجتماعی و همچنین در نظر گرفتن راه حل های مناسب برای جلوگیری از عدم تعادل بیشتر در منابع و مصارف سازمان است. البته معمول است که ذینفعان خودشان در مورد سازمان تصمیم بگیرند و مهمانان ناخوانده را به یک میز تامین اجتماعی محدود دعوت نکنند.

مشکلات بازنشستگان شدید و زیانبار است

اما افزایش 10 درصدی حقوق بازنشستگان منجر به مجازات دیگری می شود که گریبانگیر بازنشستگان سخت کوش کشور می شود. سیداحمد حسینی از فعالان اتحادیه بازنشستگان خوزستان از تجربه خود می گوید: حقوق مستمری بگیران زحمتکش و زیان دیده که معمولاً به امید مستمری بالاتر از حداقل بیمه قانونی برخوردار بودند، با یک حقوق بازنشستگی ضایع می شود. افزایش 10 درصدی حقوق بازنشستگان من خودم 29 سال و 6 ماه بیمه هستم. در مشاغل سخت و زیان آور، در صورت بازنشستگی یک سال سابقه بیمه یک سال و نیم است. پس از تایید کار سخت و زیان آور، کارفرما باید 4 درصد اضافه به حساب بیمه واریز کند که برای من 84 میلیون تن، مجموع آن 4 درصد اضافه بود که در همان زمان به حساب بیمه واریز شد. محاسبه حق بیمه تامین اجتماعی نیز شش ماه طول کشید و شهریور 97 اولین مستمری را با مابه التفاوت دریافت کردم. من در حال حاضر یک بازنشسته از سطوح دیگر هستم. ماده 96 قانون حقوق بازنشستگی افزایش حقوق بازنشستگان را بر حسب تورم و افزایش هزینه معیشت بیان می کند و امروز مدعی هستند که دولت طبق همان ماده قانون 38 تا 10 درصد کاهش داده است.

وی ادامه می دهد: یک سوال پیش می آید; من که 29 سال و 6 ماه بیمه هستم و به دلیل سختی کار و از دست دادن شغلم 15 سال به سنوات بیمه اضافه می شود، 84 میلیون تن مستمری اضافه پرداخت کرده ام، چه تفاوتی با من دارد. و مستمری بگیری که 30 سال سابقه بیمه و اشتغال به کار دارد. و سخت نبود. نظر شما در مورد مردی که 30 سال در بیمه کار کرده و دهها میلیون تن بیشتر به سازمان آورده است، چیست؟ آیا با این ده درصد سطوح دیگر که شامل ما می شود عدالت برقرار می شود؟

به گفته حسینی، زمانی که برخلاف موازین تامین اجتماعی، در تعیین میزان مستمری و مابه التفاوت مستمری به «سهم بیمه گر» توجه نشود، به تدریج بازنشستگانی که نه 20 سال بلکه 30 سال زحمات زیان آور و زیان آور پرداخته اند. و در زمان بازنشستگی مبلغ 4 درصد که هشتاد، نود یا حتی بیش از صد میلیون تن شده است، به عنوان اضافه به حساب سازمان، برای بازنشستگی عادی با حداقل دستمزد، عدالت چگونه است. مشاهده می شود؛ آیا عدالت تامین اجتماعی نمی گوید حقوق و امکانات شما افزایش یافته است؟!

بخش قابل توجهی از بازنشستگان در سایر سطوح کاری، بازنشستگان سختکوش هستند. این گروه از بازنشستگان در دوران کاری و دوران بازنشستگی تنها به امید روزهای بهتر در دوران بازنشستگی و سالمندی کمک شایانی به سازمان کرده اند. در حالی که اکثر این گروه از بازنشستگانی که در کارخانه های ذوب، کوره های فولاد و معادن زغال سنگ کار کرده اند در سنین بالا با بیماری های حاد و بعضا صعب العلاج شغلی دست و پنجه نرم می کنند. کارگران دیروز در معادن زغال سنگ کشور امروز حتی نفس هم نمی کشند. تنگی نفس، انسداد ریه ها و درد مزمن عضلانی نتیجه سال ها کار سخت است. حال چگونه می توان با ده درصد افزایش مستمری این بازنشستگان زندگی کرد و هزینه های سنگین درمان را پرداخت؟

و کلام آخر

در نهایت به اصل ۸۵ قانون اساسی، لزوم رعایت تصمیمات دولت و قوانین بالادستی اشاره می کنیم. افزایش 10 درصدی مستمری مستمری بگیران نه تنها با قانون بودجه امسال پس از لغو کاما، قانون کار (ماده 41) و قانون تامین اجتماعی (ماده 96) مغایرتی ندارد، بلکه با سیاست های کلی تامین اجتماعی و اصول آن نیز منافاتی ندارد. تامین اجتماعی جهانی تضمین مقام معظم رهبری و توصیه در مورد مناسب بودن سیستم ابلاغی متناقض است. این تناقض چگونه توجیه می شود؟

دیدگاهتان را بنویسید