لزوم نظام‌مند کردن رسیدگی‌ها در پرونده‌های قضایی پولی و بانکی / حمایت قانونی از فعالیت‌های قانونی و قانونی


ساعت: 11:50
تاریخ انتشار: 1301/09/22
کد خبر: 1917605

رئیس کل دادگستری استان تهران «سامانه سازی رسیدگی به پرونده های قضایی پولی و بانکی» را ضروری دانست و گفت: ایجاد مجتمع قضایی ویژه رسیدگی به مطالبات بانکی ضامن حقوق نظام بانکی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش قوه قضائیه، سومین نشست بررسی مشکلات حقوقی و قضایی نظام بانکی کشور با حضور علی القاصی رئیس کل دادگستری استان تهران و مدیران ارشد نظام بانکی در تالار امام خمینی (ره) برگزار شد. مجتمع دادگاه.

در این جلسه علی القاصی با تسلیت ایام فاطمیه، اختیارات ویژه و انحصاری دستگاه قضایی کل استان تهران و به ویژه مجموعه دادگاه ویژه رسیدگی به مفاسد اقتصادی را برای رسیدگی به برخی از دادگاه ها ذکر کرد. موارد و گفت: اکثر پرونده های جاری رسیدگی در بخش اخذ تسهیلات، تعیین تکلیف و عدم احقاق حق بیت المال از طریق خودداری از پرداخت تسهیلات دریافتی از بانک ها در مجتمع قضایی ویژه رسیدگی می شود. مفاسد اقتصادی که ناشی از اختیارات ویژه و ویژه این مجموعه قضایی است.

رئیس قاضی استان تهران «سامانه سازی دادرسی های پولی و بانکی» را ضروری دانست و اظهار داشت: بسیاری از پرونده های مربوط به امور پولی و بانکی که در مجتمع های دادگستری تهران تشکیل می شود، در خصوص صلاحیت های هر یک از مجتمع های دادگاهی است. ، پراکنده هستند رسیدگی می شود و یا بعضاً به دلیل اختلافاتی که برخی بانک ها با بدهکاران بانکی دارند، رسیدگی به پرونده های مربوط به این حوزه با تاخیر مواجه می شود که استیفای حقوق بانک و مردم را با مشکل مواجه می کند.

وی اجرای رسیدگی سریع، دقیق، متمرکز و در عین حال تخصصی پرونده های قضایی در حوزه پولی و بانکی را منوط به ایجاد مجتمع قضایی ویژه برای رسیدگی به پرونده های بانکی دانست و گفت: در بخش کیفری با توجه به نوع اتهام و میزان اموال مربوط به پرونده، پرونده های قضایی مربوط به نظام بانکی، در صلاحیت مراجع مختلف قضایی و در بخش حقوقی، پرونده های مربوط به پول و دعاوی بانکی است. متعدد و متنوع هستند که با توجه به حوزه های قضایی مختلفی که تحت پوشش قرار می دهد در مجتمع های مختلف دادگاهی برنامه ریزی و رسیدگی می شود. لذا به منظور اجرای رسیدگی سریع، دقیق، هدفمند و در عین حال تخصصی قضایی دعاوی مربوط به این حوزه، ایجاد مجتمع قضایی ویژه رسیدگی به مطالبات بانکی امری اجتناب ناپذیر است.

القاصی با اشاره به ظهور پولشویی در نظام بانکی و لزوم نگاه متمرکز و تخصصی به جرایم مربوط به این حوزه، مسئولیت سازمان امور مالیاتی بر اساس قانون مالیات های مستقیم را یادآور شد. اطمینان از امکانات و الزامات لازم برای نظارت و کنترل فرار مالیاتی.

رئیس کل دادگستری استان تهران بخشنامه معاون اول قوه قضاییه را در راستای ایجاد شعب تخصصی رسیدگی به مطالبات بانکی در تهران ذکر کرد و در عین حال آموزش قضات با بهره گیری از دانش کارشناسان مجرب نظام بانکی را امری مهم دانست. ضرورت و بیان داشت: این اقدام به صورت تخصصی سرعت رسیدگی های حقوقی و پشتیبانی قانونی را برای فعالیت مشروع و قانونمند نظام بانکی فراهم می کند.

وی با تاکید بر این ادعا که سیستم بانکی در واقع متولی سرمایه های مالی مردم است، گفت: اگر نیازمندی های نظام بانکی به درستی و به موقع جمع آوری نشود و یا در نحوه اجرای آن انحرافاتی وجود داشته باشد، قطعا نتیجه حاصل خواهد شد. زیان نظام بانکی باشد اینها بیت المال و مردم هستند.

القاصی افزود: در این راستا; مقرر شد مجتمع قضایی ویژه رسیدگی به دعاوی بانکی در بخش های کیفری و حقوقی و در مراحل بدوی و تجدیدنظر به منظور تسریع در استیفای حقوق بیت المال در چارچوب قوانین و مقررات و جلوگیری از آن به صورت متمرکز در تهران تشکیل شود. پراکندگی پرونده های مربوط به این حوزه به سایر واحدهای قضایی.

رئیس قاضی استان تهران با تاکید بر اینکه تشکیل مجتمع قضایی ویژه رسیدگی به مطالبات بانکی ضامن حقوق نظام بانکی و بیت المال است، گفت: این مجموعه دادگاه نماد عدالت در تاریخ خواهد بود. نظام بانکی و نحوه استیفای حقوق بیت المال در حوزه پولی و بانکی.

وی «تسهیل امور حقوقی و قضایی نظام بانکی» و «تسریع در وصول مطالبات با رویکرد تخصصی» را از دستاوردهای تشکیل مجتمع قضایی ویژه رسیدگی به دعاوی بانکی دانست و گفت: تشکیل این دادگاه مجموعه با رویکرد تخصصی قطعاً آثار مثبت و نتایج قابل توجهی در زمینه وصول بدهی و استیفای حقوق در نظام بانکی خواهد داشت.

محمدرضا صاحبی پسندیده معاون رئیس کل دادگستری استان تهران با اشاره به دستور رئیس قوه قضائیه مبنی بر رسیدگی به مشکلات حقوقی و قضایی نظام بانکی کشور گفت: پیرو این دستور و پیگیری با رئیس محترم دادگستری استان تهران تاکنون سه جلسه برگزار و از مدیران نظام بانکی برای شنیدن نظرات آنها دعوت شده است.

معاون کل دادگستری استان تهران خاطرنشان کرد: پس از جلسات، مشکلات حقوقی و قضایی نظام بانکی در پرونده های مرتبط درج شد و نامه ای 10 صفحه ای به رئیس قوه قضاییه ارسال شد.

وی ضمن تشریح برخی از مشکلات حقوقی و قضایی پیدا شده در نظام بانکی اظهار کرد: بر اساس بخشنامه معاون اول قوه قضاییه برای هر استان دو وظیفه تعیین شده است.

صاحبی پسندیده اذعان داشت: ایجاد شعب تخصصی برای رسیدگی به مطالبات بانکی در تهران و در صورت لزوم در سایر استان ها و تربیت قضات شعب تخصصی با بهره گیری از اساتید مجرب و استفاده از ظرفیت و توان نظام بانکی در این حوزه دو وظیفه است که معاون اول محترم قوه قضائیه در این بخشنامه تعریف شده است.

قائم مقام رئیس کل دادگستری استان تهران با اشاره به حجم پرونده های مرتبط با نظام بانکی تصریح کرد: با توجه به حجم قابل توجه پرونده های مربوط به نظام بانکی در تهران، مقرر شد مجتمع قضایی ویژه ای برای رسیدگی به پرونده های موجود در تهران تشکیل شود. پرونده بانکی مدعی رسیدگی منسجم و یکپارچه به پرونده ها است که این حوزه شکل خواهد گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید