اصلاح نظام بانکی؛ زیر نظر مجلس/ بخشی از منابع بانکی به دلیل خلأهای قانونی سوء استفاده می شود.


زمان: 09:00
تاریخ انتشار: 1301/07/18
کد خبر: 1902191

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به اینکه بخشی از منابع بانک به دلیل خلأهای قانونی سوء استفاده می شود، گفت: اصلاح نظام بانکی زیر ذره بین نظارتی مجلس و دولت و مجلس است. باید خلأهای قانونی سیستم بانکی را اصلاح کند.»

جعفر قدری عضو کمیسیون برنامه، بودجه و برآورد مجلس یازدهم در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وی با بیان مشکلات و موضوع اصلاح نظام بانکی کشور تصریح کرد: برگزاری جلسات و توصیه های کلی برای اصلاح نظام بانکی کشور به نفع اقتصاد و مردم خواهد بود. اما مشروط بر اینکه نتایج این جلسات تبدیل به دستورالعمل، آیین نامه و تصمیم گیری شود و طبق قانون به درستی در سیستم بانکی اجرا شود.


او ادامه داد: طرح اصلاح نظام بانکی در حال حاضر زیر ذره بین مجلس است و برای مجلس و نمایندگان مردم مهم است که اجرای این طرح آثار تورمی نداشته باشد.

جعفر قدری افزود: در طرح اصلاح نظام بانکی برای ضمانت‌ها و بدهی‌ها، سازوکاری و سیستم بانکی دیده می‌شود که بر اخذ ضمانت‌نامه‌ها برای اطمینان از برگشت پول تاکید می‌کند. این مشکل از طریق موسسات وثیقه و شرکت های ضامن در طرح اصلاح نظام بانکی برطرف شده است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و برآورد مجلس یازدهم با اشاره به تامین مالی و ایجاد زیرساخت های حمایتی از تولید دانش بنیان و تحقق شعار سال گفت: پروژه ها با هماهنگی بین دو فوریت واگذار شود. دولت و مجلس و این پروژه ها باید به جایی برسند که منافع عمومی در تولید دیده شود و منافع این فعالیت های اقتصادی بر سر سفره مردم دیده شود.

وی تصریح کرد: دولت امروز نیز باید بتواند با کمک و همدلی مجلس روزنه ها را ببندد. اصلاح نظام بانکی به عنوان یک مطالبه عمومی در کشور مطرح و یکی از محورهای تحول اقتصادی، تحول در نظام بانکی است که اگر این موضوع محقق نشود، در واقع اقدام خاصی برای تامین مالی واحدهای تولیدی صورت نگرفته است.

این نماینده مجلس اضافه کرد: بزرگترین گلایه مردم این است که روند دریافت تسهیلات بسیار کند و مشکل ساز است و کسانی که انصافاً می خواهند امروز در مسیر تولید قرار بگیرند با مشکل نقدینگی مواجه هستند.


بخشی از منابع بانکی به دلیل خلأهای قانونی سوء استفاده می شود



وی یادآور شد: نظام مقننه و مجریه کشور باید گوش به زنگ مشکلات نظام بانکی باشد. برخی از منابع بانکی به دلیل خلأهای قانونی یا به دلیل نفوذ برخی دستگاه ها سوء استفاده می شود که باید از این امر جلوگیری کرد.

این عضو کمیته برنامه و بودجه گفت: نظام بانکی باید پاسخگوی نیاز مردم باشد و این روند گره گشایی از مشکلات خرد باید شکل بگیرد تا به یک مدل کلان دست یابیم. بهتر است صندوق های محلی و منطقه ای ایجاد شود تا مشکلات جزئی مردم از طریق این نهادها ساماندهی شود.

قدری تصریح کرد: اطلاع رسانی و ایجاد بستر شفاف و معرفی بدهکاران نظام بانکی امری مثبت بود و باعث شد گروه خاصی از منابع کشور به نفع خود سوء استفاده نکنند. اما این روند باید ادامه یابد.

وی گفت: اگرچه دولت به دنبال تنوع بخشی در امکانات است. اما اگر نظارتی بر این روند وجود نداشته باشد، مشکلی که قبلا رخ داده می تواند دوباره تکرار شود و بانک ها شروع به ایجاد فضایی کنند که منشاء فساد شود. طرح اصلاح نظام بانکی وی بر این روند و تشکیل کارگروهی برای بررسی مشکلات تاکید کرد تا قوانین مخرب حذف شود. سیستم بانکی برای توسعه کشور و نیازهای مردم در دسترس باشد.


بیشتر بخوانید:
گزارش بانک مرکزی به دولت در مورد ساماندهی نظام بانکی و مؤسسات ناسالم



دیدگاهتان را بنویسید