توسعه مشاغل کوچک و خانگی؛ راهکارهای سریع برای حل مشکل بیکاری / خلأهای قانونی در حوزه استارت آپ ها

ساعت: 14:51
تاریخ انتشار: 1400/09/30
کد خبر: 1793900

با توجه به چالش های کارآفرینی سنتی و مدرن، خاطرنشان شد؛

کارشناسان توسعه مشاغل کوچک و داخلی را راه حلی سریع برای رفع مشکل کمبود نیروی کار می دانند و معتقدند با رونق این بنگاه ها چرخ اقتصاد کشور بهتر از گذشته خواهد چرخید و غول بیکاری به زانو در خواهد آمد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صبح توس، میزگرد چالش های کارآفرینی سنتی و مدرن در دفتر صبح توس برگزار شد.

انسیه حیدرزاده مدرس و مشاور مشاغل خانگی در این خصوص درباره اهمیت راه اندازی کسب و کار گفت: کسب و کارهایی که از اینترنت استفاده می کنند می توانند رشد زیادی داشته باشند و به برکت این فضا ایجاد کسب و کار رونق دارد.

مشاغل کوچک و خانگی، راه حلی سریع برای معضل بیکاری

وی گفت: کسب و کارهای کوچک و داخلی راه حلی سریع برای مشکل کمبود نیروی کار هستند و در کشورهای دیگر رشد زیادی داشته اند. مشاغل خانگی مشاغل خانگی هستند که مزاحمتی برای خانواده و همسایگان ایجاد نمی کنند. برای مثال می توان به آشپزی مامان و آشپزی خانگی اشاره کرد.

این مدرس بازرگانی ادامه داد: قبل از کرونا متقاعد کردن مردم برای مشاغل خانگی سخت بود اما اکنون با کرونا مردم آن را پذیرفته اند.

وی گفت: مردم در مشاغل خانگی موفقیت های زیادی کسب کرده اند. یکی از خوبی های تجارت این است که آنها با هم کار می کنند.

حیدرزاده گفت: پوشاک محجبه، شلوار کردی و چرم از موفق ترین مشاغل داخلی در مشهد است که اخیراً گسترش یافته است.

d70159ab fbf2 4fb1 a44f 48919e241b04 خبر خاکستری

حسن ضیایی، مشاور اقتصادی و مشاور استارت‌آپ نیز در این میزگرد گفت: با توجه به گسترش روزافزون استارت‌آپ‌ها در دنیا، این روش جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است تا کارگروه بتواند با استفاده از فناوری، خود را به صورت گسترده معرفی کند. و مشاغل آنها به طور انفجاری در حال رشد است.

وی افزود: این شغل دارای حاشیه سود بالا و ریسک بالایی است و البته بازار بسیار جذابی را ایجاد کرده است.

ضیایی بیان کرد: البته ورشکستگی جزو وظایف استارت آپ هاست اما باید به گونه ای مدیریت شود که باعث نابودی کسب و کار نشود.

وی ادامه داد: استارت آپ های موفق کشور مانند نشان، بادصبا، گپ در مشهد هستند و تفاوت این گروه ها با جاهای دیگر در سخت کوشی بودن آنهاست.

این مشاور اقتصادی افزود: اسکای روم یک استارتاپ موفق در شهرستان نیشابور است بنابراین موفقیت فقط در شهرهای بزرگ نیست.

این مشاور استارت آپی گفت: اگر فردی سخت کوش باشد قطعا در فضای استارت آپی موفق است و تنها یک نفر می تواند پرتلاش و موفق باشد و آن هم علاقه مند به شغلش است.

وی با اشاره به لزوم نگاه تخصصی و فناورانه خاطرنشان کرد: داشتن مشاور قوی نیاز کسب و کار است. مدیریت بلوک صنعتی یکی از دلایل شکست کارخانه ها در سال 96 بود، مدیرانی که دانای کل به حساب می آمدند.

130a9817 f8b8 4def 9d40 da82f6f2b75c خبر خاکستری

حیدرزاده با اشاره به موانع کسب و کار، افزود: عدم تفاهم مسئولان از سوی مسئولان باعث ایجاد مشکلات زیادی برای مردم شده است. نمیتونه باشه.

وی گفت: تسهیل در صدور مجوز در دولت جدید بسیار بهتر شده است و این مایه امیدواری است اما تاکنون ضربه های زیادی وارد کرده است.

این استاد مشاغل خانگی گفت: از سوی دیگر موانع داخلی مهم ترین مشکل کارآفرینان است، به عنوان مثال فیلم منصور مصداق کارآفرین سازمانی است که به همه توصیه می کنم از منظر کارآفرینی آن را ببینند.

حیدرزاده تاکید کرد: بیشتر مردم بی انگیزه هستند و دلیل آن اخبار منفی در کشور است که مردم ناامید شده و حتی خبرهای خوب را هم قبول نمی کنند. بزرگترین مقصر رسانه ها هستند که علاوه بر افزایش مصرف گرایی، در تشویق کارآفرینی و نشان دادن خوشحالی از داشتن اقلام لوکس ناکام هستند.

وی گفت: اراده جلوتر از احتمالات است، اگر انسان این موضوع را درک کند می تواند در این مسیر موفق باشد.

80a7f0dc 05f2 4186 a85a ae501d30a99a خبر خاکستری

خلأهای قانونی در حوزه استارت آپ ها را پر کنید

ضیایی با اشاره به موانع پیش روی استارت آپ ها خاطرنشان کرد: استارت آپ ها دو بخش دارند: دیدگاه فنی و فناوری. بسیاری از مشاغل این دیدگاه را ندارند و سعی نمی کنند فناوری را به کسب و کار خود اضافه کنند.

وی تاکید کرد: فردی که بتواند مایحتاج روزانه را به صورت آنلاین تامین کند دیگر حاضر به خرید ملک نیست و این پروژه ها در چند سال آینده با شکست مواجه می شوند.

این استاد استارت آپ گفت: بسیاری از شرکت ها قادر به کاهش هزینه های تولید نیستند زیرا از ابتدا به این موضوع فکر نکرده اند.

وی با اشاره به خلأهای قانونی ادامه داد: خلأهای قانونی صدور برخی مجوزها را غیرممکن کرده است، حتی بسیاری از سازمان ها به دلیل اینکه قانونی در این خصوص وجود ندارد، پاسخگوی مجوزها نیز نیستند.

ضیایی با انتقاد از مدیران سنتی گفت: متاسفانه مدیران شهری، خرد و کلان نگاه مثبتی به دنیای فناوری ندارند و خود با فناوری بیگانه هستند.

خلاقیت را باید در دوران کودکی و مدرسه پرورش داد

حیدرزاده با انتقاد از نحوه آموزش کسب و کار گفت: ایجاد خلاقیت باید از دوران کودکی و در مدارس شروع شود و آموزش و پرورش باید به این موضوع بپردازد.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش، در مجموع رسانه ها می توانند در ایجاد کارآفرینی در نزد مردم موثر باشند به عنوان مثال منطقه پرواز ممنوع به عنوان یک فیلم تاثیر زیادی داشت.

این مربی کسب و کار گفت: کارآفرینی را باید به عنوان یک ارزش دانست نه منبع درآمد. بدانید که آنها باید در امر تغذیه خانواده مشارکت داشته باشند.

او گفت: «کار پول نیست، بلکه برای اثبات این است که ما انسان هستیم و می توانیم کار کنیم.

حیدرزاده گفت: متأسفانه به جایی رسیده ایم که حتی بچه های روستا دیگر کار نمی کنند و بسیاری از خانواده های روستایی دیگر حتی پنیر و ماست خود را از کارخانه ها خریداری می کنند.

وی با اشاره به تاثیر کارآفرینی گفت: وقتی درک اهمیت پول درآوردن و انگیزه کارآفرینی وجود دارد، تفاوتی بین حومه شهر و مرکز شهر وجود ندارد. ما باید یاد بگیریم که بلند شویم و از یکدیگر یاد بگیریم. ما باید مردم را به کار و اشتباه تشویق کنیم.

حیدرزاده با انتقاد از فرار خانواده های متدین از تکنولوژی گفت: مردم به ویژه مذهبی ها را با تکنولوژی ترساندیم و در نتیجه در برخی جاها زمین را به افراد با دیدگاه های مختلف واگذار کردند.

وی ادامه داد: باید به مردم یاد دهیم که در هر فضایی مانند فضای مجازی مفید واقع شوند و در آن محیط موثر باشند.

ضیایی با انتقاد از نظام آموزشی گفت: هر انسانی یکسری استعدادها دارد و هرکسی مجبور نیست همه تخصص ها را وارد کند، اما متاسفانه در نظام آموزشی تلاش می شود همه شبیه هم باشند و بعد بزرگسالان در نظام آموزشی. سیستم انتظار دارد که کشور شغل ایجاد کند.

وی ادامه داد: نبود آموزش های حل مسئله در کنار فقدان سایر مهارت ها، بیکاری تحصیلکردگان را افزایش داده است.

وی گفت: “تا زمانی که این مشکل حل نشود، کار زیادی نمی توانیم انجام دهیم.” مردم باید به این نتیجه برسند که باید فرهنگ و رویکرد خود را تغییر دهند.

ded5f532 b6ab 4a88 86f8 6f288c446f8b خبر خاکستری

لزوم بازنگری در روند اعطای وام به استارت آپ ها

حیدرزاده با اشاره به محدودیت های مالی و مشکلات بانک ها در اعطای تسهیلات، گفت: نیاز به وام یکی از ابزارهای موفقیت و داشتن مجوز از الزامات موفقیت است.

وی ادامه داد: هنگام گرفتن وام در سیستم بانکی ضامن باید کارمند باشد یعنی کارمند بالاتر از کارآفرین باشد.

این مربی بازرگانی گفت: گاهی وام دادن به افرادی که به تازگی کسب و کاری را راه اندازی کرده اند و علاقه ای به آن ندارند، آسیب جدی به بسیاری از افراد وارد می کند.

ضیایی با انتقاد از مسئولانی که درک درستی از کسب و کار ندارند، گفت: کار نکردن برای بسیاری از کارمندان می تواند بزرگ ترین کمک باشد، کارآفرین یادش می رود کار کند اما قوانین متناقض خودش مانع کارآفرینی شده است.

وی افزود: بسیاری از موانع داخلی است و بانک ها نیز دخیل هستند. وام های بانکی نیز سومین عامل شکست کسب و کارهای جدید است.

حیدرزاده به عنوان آخرین توصیه گفت: هرکسی که می خواهد وارد تولیدی شود ابتدا باید فروش آن را تمرین کند و بهتر است با مال دیگری تمرین فروش داشته باشد تا با خیال راحت وارد کار شوید.

ضیایی با تاکید بر صحبت های حیدرزاده گفت: مدتی حضور در فضای استارت آپی می تواند کمک شایانی به توانایی کار در این فضا کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید