مالیات بر سود سپرده های بانکی این افراد + مشخصات

مالیات بر سود سپرده های بانکی این افراد + مشخصات

سخنگوی کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی گفت: در قانون بودجه مصوب باید سود سپرده اشخاص حقوقی مشمول مالیات شود.

مهدی تقیانی در برنامه زنده تهران بی ست درباره وضعیت مالیات های استانی در کشور گفت: بحث مالیات در کشور ما هنوز جای خود را پیدا نکرده است. امسال حدود 600 هزار میلیارد تومان نفت به بودجه، 800 هزار میلیارد تومان مالیات به بودجه و مابقی بودجه از محل فروش املاک، دارایی ها، بدهی ها و … تامین می شود. مجموع درآمد نفت و مالیات برابر است با هزینه اداری حقوق کارکنان دولت. دولت باید هزینه های خود را کاهش دهد و به سمت الکترونیکی شدن کارها برود و روند پس انداز را آغاز کند.
سود حساب بانکی افراد نیز مشمول مالیات است

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: مالیات بر کل درآمد در بسیاری از کشورها وضع شده است و هرکس از اقتصاد سود بیشتری می برد، مالیات بیشتری بپردازد. موضوع بعدی ساماندهی معافیت است که در برنامه هفتم به آن پرداخته شده است زیرا بسیاری از افراد درآمد زیادی دارند و در صورت عدم نیاز به معافیت به مرور زمان مشمول معافیت می شوند. رسیده و در شورای نگهبان در حال بررسی است و قبل از برنامه هفتم نهایی می شود.

تقانی در پاسخ به این سوال که آیا سود حساب بانکی مشمول مالیات است؟ وی گفت: بسیاری از اشخاص حقوقی دارایی های خود را برای مدت طولانی در بانک ها نگهداری می کنند و سودهای کلانی به دست می آورند. بنابراین در قانون مصوب بودجه سود سپرده اشخاص حقوقی مشمول مالیات می شود. اینکه بانک ها گفته اند ابتدا مالیات فعالیت اقتصادی را پرداخت کردیم و سپس سود را به حساب اشخاص حقوقی واریز می کنیم و مالیات این سود باید پرداخت شود، درست نیست.

سهم مالیات در بودجه باید دو برابر شود

برای پوشش این هزینه های بالا، دولت باید مالیات ها را افزایش دهد. در حال حاضر سهم مالیات در بودجه 40 درصد است و باید دو برابر شود و تا بخواهیم 80 درصد شود کار سختی است.

سهم برخی طبقات مالیاتی مشخص نیست

وی ادامه داد: در حال حاضر سه سال از اجرای قانون پایانه های تجاری و مودیان مالیات عقب هستیم و این قانون باید در سال 1400 اجرا می شد و طبق این قانون باید سهم همه از مالیات عادلانه باشد. سهم طبقات مختلف مالیات برابر نیست زیرا اطلاعات مالی مودیان شفاف نیست.

تقانی با بیان اینکه مسئولان و کارگران کمترین فرار مالیاتی را دارند، افزود: نکته مهم در بحث مالیاتی این است که اطلاعات زیادی در سازمان در زمینه امور مالیاتی جمع آوری می شود و بر اساس این داده های اقتصادی در مورد بسیاری از موضوعات از جمله تصمیم گیری می شود. پرداخت یارانه

وی با بیان اینکه عزم لازم برای تبدیل سازمان امور مالیاتی برای تبدیل شدن به قلب داده های اقتصادی وجود نداشت، ادامه داد: لایحه مالیات بر درآمد عمومی به این دلیل تصویب شد که مردم منابع غیرقانونی درآمد دارند اما فقط بر درآمد مالیات می پردازند که مشخص شده است. .

تنها 50 درصد از معافیت های مالیاتی حذف می شود

وی در پاسخ به این سوال که آیا معافیت مالیاتی مناطق آزاد براساس آنچه در برنامه هفتم آمده حذف می شود، گفت: مناطق آزاد قانون خاص خود را دارد و برای تغییر معافیت مالیاتی باید در مجلس بازنگری شود، اما فکر نمی کنیم. بنابراین به دلیل فلسفه تشکیل این مناطق باید مالیات آنها لغو شود. در برنامه هفتم همه معافیت‌ها حذف نمی‌شود، اما باید 50 درصد آن با هدف انصاف مالیاتی حذف شود.

دیدگاهتان را بنویسید