سود سپرده 100 میلیونی چقدر است؟ نحوه محاسبه سود بانکی

سود سپرده 100 میلیونی چقدر است؟  نحوه محاسبه سود بانکی

محاسبه سود بانکی سپرده ها اولین گام برای سپرده گذاری محسوب می شود. به همین منظور در این گزارش به نحوه محاسبه سود بانکی انواع سپرده ها پرداخته ایم.

یکی از راه حل های رایجی که افراد ریسک گریز برای حفظ سرمایه خود انتخاب می کنند، سپرده گذاری در بانک است. اما شاید مهمترین مولفه برای این افراد سودی است که از سپرده های بلندمدت و کوتاه مدت خود کسب می کنند. به همین دلیل محاسبه سود بانکی اولین قدم در انتخاب نوع سپرده و بانک برای سپرده گذاری است.

امروزه سایت های زیادی وجود دارند که به راحتی با وارد کردن مبلغی که می خواهید پس انداز کنید و نرخ سود، سود بانکی را محاسبه می کنند. با این حال، برخی از افراد ممکن است بخواهند به صورت دستی میزان سودی را که به سپرده های خود دریافت می کنند محاسبه کنند یا حداقل بدانند که چگونه سود بانکی را محاسبه کنند. به همین منظور در این گزارش به نحوه محاسبه سود بانکی سپرده های کوتاه مدت و بلندمدت پرداخته ایم.

محاسبه سود بانکی سپرده کوتاه مدت

سپرده‌های کوتاه‌مدت بانکی برای مبالغی است که کمتر از یک سال سپرده می‌شوند و بانک‌ها معمولاً نرخ سود کمتری نسبت به سپرده‌های بلندمدت به آن‌ها می‌دهند.

سود بانکی برای سپرده های کوتاه مدت بر اساس مبلغ سپرده یک ماهه محاسبه می شود. همچنین از آنجایی که این سپرده ها معمولاً روزانه هستند، علاوه بر مبلغ سپرده و سود مصوب سپرده، در نظر گرفتن تعداد روزهای ماه نیز ضروری است.

با این تفاسیر سود سپرده های کوتاه مدت به شرح زیر محاسبه می شود:

365 روز سال ÷ (مدت بر حسب روز) × (نرخ سود) × (مبلغ سپرده) = سود سپرده های کوتاه مدت (روزانه)

مثلاً اگر فردی در یک ماه 30 روزه 100 میلیون تومان در بانکی که به سپرده های کوتاه مدت او 5 درصد سود می دهد سپرده گذاری کند، در پایان آن ماه حدود 411 هزار تومان سود دریافت می کند.

افرادی که بیش از یک سال به پول خود نیاز ندارند می توانند با سپرده گذاری بلندمدت از این نوع سپرده ها با سود بالاتر بهره مند شوند. البته اگر این افراد بخواهند قبل از مهلت تعیین شده در قرارداد پول خود را از حساب خارج کنند باید جریمه ای را به بانک بپردازند که معمولا به آن نرخ شکست می گویند.

محاسبه سود سپرده بلند مدت آسانتر از سود سپرده کوتاه مدت است و کافی است مبلغ سپرده را در نرخ سود سالانه سپرده ضرب کنید. برای محاسبه سود ماهانه نیز می توانید عدد حاصل را بر 12 تقسیم کنید.

نرخ سود x مبلغ سپرده = سود یک ساله سپرده

سود یک ساله سپرده = ۱۲ سود ماهانه سپرده

به عنوان مثال اگر فردی ۱۰۰ میلیون تومان برای یک سال در بانکی که به سپرده های بلندمدت او ۲۰ درصد سود می دهد سپرده گذاری کند، در پایان آن سال هر ماه ۲۰ میلیون تومان و حدود یک میلیون و ۶۷۰ هزار تومان سود دریافت می کند.

دیدگاهتان را بنویسید