فرشاد مومنی: سود پرداختی به سپرده گذاران بانکی معادل پرداخت ماهیانه یک میلیون تن به سی میلیون ایرانی است.

فرشاد مومنی: سود پرداختی به سپرده گذاران بانکی معادل پرداخت ماهیانه یک میلیون تن به سی میلیون ایرانی است.

روهر نه «کسانی که بدون زحمت پول خود را در بانک می گذارند، ماهیانه حدود 30000 میلیارد تن در این اقتصاد با بودجه بالا پرداخت می کنند. «یعنی روزانه هزار میلیارد تن که معادل ماهیانه یک میلیون تن به ازای هر سی میلیون نفر است، به یک گروه پرداخت می شود.

کتاب «فساد در نظام سرمایه داری» در مؤسسه مطالعات دین و اقتصاد ارائه شد.

در این نشست فرشاد مومنی، استاد دانشگاه علامه و اقتصاددان، گفت: این کتاب می تواند به علاقه مندان کمک کند تا تقلب را به عنوان موتور محرکه سیاست های غیرمنطقی و فاسد نشان دهند. دایره المعارفی است که حدیث ایران از سال 1369 تا به امروز را مستند می کند.

سهم حقوق کارگر در بهای تمام شده واحد تولیدی 5 درصد است.

مومنی افزود: امروز که نمایندگان مجلس گوشه هایی از درد مردم را می گویند باید به آنها بگوییم که این سرنوشت محتوم مردم ما نیست. همانطور که در مورد احمدی نژاد و روحانی، در دولت فعلی نیز بارها اشاره کرده ایم که تامین مالی اقتصاد بازی در خاک آمریکاست. گزارش های رسمی حاکی از آن است که سهم دستمزد تولید در هزینه فعالیت های تولیدی در ایران از حدود 17 درصد در سال 84 به حدود 5 درصد در سال 1398 رسیده است که برای درک این کلاهبرداری ها کافی است بدانید که از تابستان سال 1399 میزان سپرده های مدت دار از 2000 تریلیون تن گذشت، یعنی اگر کسی در تولید سرمایه گذاری کند، کارگر این گونه استثمار می شود و برای صاحب سرمایه گذار هزاران نوع بحران وجود دارد، اما کسانی که به راحتی پول خود را در بانک سرمایه گذاری می کنند حدود 30 هزار میلیارد است. تن در ماه به عنوان سپرده در این اقتصاد با بودجه سنگین. یعنی هزار میلیارد تن در روز معادل پرداخت ماهیانه یک میلیون تن به ازای هر سی میلیون نفر به ازای هر گروه از مردم است. در شرایطی که اقتصاد ایران تنها در سال های 97 و 98 حدود 15 درصد کوچک شد، از نیروی کار خودداری می کنیم و می گوییم با وجود اینکه تورم 45 درصدی به جیب کارمندان زده ایم، اگر بخواهیم تورم ایجاد می کند، تورم ایجاد می کند. افزایش 10 درصدی حقوق جالب اینجاست که گزارش های رسمی حاکی از آن است که حداقل دستمزد کارگر دو سوم خط فقر را پوشش می دهد، اما این کارگر مشمول مالیات است و کسانی که در بانک سپرده گذاری می کنند از پرداخت مالیات معاف هستند.

مومنی گفت: «تامین مالی» مؤثرترین نقش را در تشدید نابرابری‌های منطقه‌ای در ایران دارد. وی گفت: “تامین مالی به عنوان یک موتور، منابع را از مناطق مختلف به مراکز اصلی بازتولید ثروت اجاره ای پمپ می کند.” بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی سازمان برنامه و بودجه در کشوری زندگی می کنیم که 60 درصد نیازمندان دهک اول جامعه مشمول دریافت مستمری از نهادهای حمایتی نیستند و طنز تلخ این است که 22 درصد از بازنشستگان در 6 دهک بالای درآمدی این مستمری ها استفاده می کنند.

سهم سود سپرده گذاران از تولید ناخالص داخلی بیش از سهم تولید و کشاورزی است

مومنی افزود: در شرایطی که سهم دستمزد در نیروی کار مولد 70 درصد کاهش یافته است، سهم سود پرداختی سپرده‌های بلندمدت از تولید ناخالص داخلی به بیش از 16 درصد رسیده است که به معنای این است که این سود به اندازه این سود بدون مشکل و بدون مالیات از کل ارزش افزوده بخش کشاورزی بیشتر است و در نتیجه سیاست های توجیهی که کارگران مولد را از سپرده گذاران ناراضی و خرسند می کند، فریبنده آن را نقدینگی می نامند. در حالی که بر اساس گزارش های رسمی 74 درصد از این نقدینگی متعلق به یک درصد از سپرده گذاران است، یعنی بدون مردم!از سوی دیگر صاحبان سپرده های کلان بزرگترین بازیگران املاک، طلا و دلار و همچنین بورس هستند. .

بازده فعالیت های سفته بازی در این بازارها از بهمن ماه 1396 تا نیمه دوم بهمن 1396 در بخش مسکن 165 درصد، شاخص بورس 260 درصد، قیمت دلار 190 درصد و قیمت طلا افزایش یافت. 250 درصد اگر مردم در این کشور هنوز می توانند در سطح سیاسی فکر کنند، باید توجه داشته باشند که محدودیت های انتخاب معلم در آموزش و پرورش شدیدتر از محدودیت در انتخاب وزیر است، اما زمانی که می خواهند حقوق معلمان را اندکی افزایش دهند. می گویند بودجه نداریم اما بر اساس گزارش های دیوان محاسبات کشور به افراد نالایق در ترجمه چند هزار میلیارد تومان تخفیف می دهند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه همچنین خاطرنشان کرد: تعریف فعلی از فساد این است که فساد بازتاب سیاستمدارانی است که به مقررات تشویقی پشت می کنند و نمی توانند اعتماد سرمایه گذاران مولد را جلب کنند. کافی است بگوییم مسئولان ما این را درک می کنند و می گویند مرکز پژوهش ها و سازمان برنامه فقط می گویند بودجه 1401 چقدر بر دوش تولیدکنندگان می گذارد. وقتی ضربات مهلکی به تولید وارد کنید و به نام حمایت از تولید، اجاره مواد معدنی ضد توسعه را تشویق کنید، کشور آسیب می بیند. بانک‌های خصوصی تحت عنوان این دروغ که نیروی محرکه تورم کسری مالی دولت است، راه‌های افزایش بحران‌هایی مانند شوک درمانی و افزایش نرخ ارز را پنهان می‌کنند. همه گزارش‌های داخلی و بین‌المللی منتشر شده حاکی از آن است که در دوران سلطنت، دولت ایران غیرمسئولانه‌ترین رفتار را با شهروندان خود انجام داده است.

در چنین شرایطی طیف بازار افراطی نقش شوک درمانی، نقش بانک های خصوصی، نقش نرخ سود 10 برابری برای تولیدکنندگان نسبت به میانگین جهانی و… را پنهان می کند. در مورد ایجاد تورم و مدام می گوید کسری مالی دولت مشکل اصلی است. دلیل اینکه آنها به دستمزدها حمله می کنند و به پاسخگویی دولت در قبال شهروندانشان حمله می کنند این است که می خواهند اقتصاد ایران را به مکانی تبدیل کنند که قانون جنگل در آن حاکم باشد.

امیدوارم هنگام رسیدگی به لایحه بودجه حداقل نمایندگان محترمی که اظهارات عجولانه می کنند گمراه رانت ها نشوند و به دولت گوشزد کنند که در شرایط خطرناک منطقه ای مدافعان کشور محروم و مظلوم هستند و رانت ها در خطر است. کمک شما نخواهد آمد.

به تجربه حکومت پهلوی نگاه کنید و ببینید چه کسانی با اولین ضربه اعتراضات مردمی سرمایه خود را برداشتند.

مومنی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: چرا در سند لایحه بودجه 1401 مالیات بر ثروت سخاوتمندانه ترین و وحشتناک ترین فشار بر مالیات بر مصرف است؟ دولت صادق دیگر چه می خواهد با فقرا که این بار مالیات بر مصرف وضع کرد؟ آیا نظر دولت این است که اقشار پایین جامعه کمبود خدمات داشتند؟ آیا آنها در جنگ كمی كمك كردند كه حتماً تحت فشار غیرعادی باشند؟

روند کاهش بهره وری و توان مالی دولت و کیفیت زندگی مردم را ببینید. تنها در فاصله بهار ۹۷ تا بهار ۹۸ که بی‌سابقه‌ترین تکانه‌ها به کاهش ارزش پول ملی را داشتیم، نرخ ارز در ایران ۲۲ درصد کاهش یافت و این بدان معناست که شوک ارزی مهلک‌ترین ضربه را به ملت وارد کرد. اقتصاد کارکنان کمیته امداد و بهزیستی در 9 ماهه اول سال 1397 اعلام کردند که مراجعات به ما بین 60 تا 70 درصد افزایش داشته است.

مومنی در پایان گفت: از مسئولان و حامیان کشور در رسانه ها می خواهم گزارش های سالانه موسسه اقتصاد و صلح را که به عنوان شاخص جهانی صلح منتشر می شود به دولت ارائه کنند. با حرکت به سمت آزادسازی شدید، شوک درمانی، خصوصی سازی های فاسد، حذف یارانه های حیاتی مورد نیاز مردم و افزایش فقر، اثرات آن بر ناهنجاری جامعه آشکار می شود. گزارش شاخص صلح جهانی می گوید در سال 2018 که این رسوایی ها اتفاق نیفتاد، ایران یکی از بدترین کشورها در زمینه درگیری های خیابانی بود. اتفاقی که می افتد این است که مردم آنقدر در آستانه تحریک قرار می گیرند که با کوچکترین چیزی با هم درگیر می شوند. بیش از شش میلیون نبرد خیابانی در سال جاری گزارش شده است. این بدان معناست که این بازی فاسد سرمایه داری نه تنها در اقتصاد، بلکه در همه عرصه های زندگی ما در حال ظهور است.

دیدگاهتان را بنویسید