فرشاد مومنی: کمر اقتصاد ایران شکسته است

فرشاد مومنی: کمر اقتصاد ایران شکسته است

فرشاد مومنی می گوید حساسیت زدایی از وضعیت اسفبار نیازمندان و بنگاه های اقتصادی در دستور کار است. همچنین می گوید با فقر و بدبختی مردم و رباخواران فربه دین مردم را نجات نمی دهد.

فرشاد مومنی – رئیس پژوهشگاه دین و اقتصاد و استاد دانشگاه علامه طباطبایی – در همایش بزرگداشت میر مصطفی علایی نسب با عنوان «علی نسب و آینده توسعه ایران» گفت: هجدهمین سالگرد عمران را گرامی می دارم. مرحوم استاد میر مصطفی علایی نسب به روایت یکی از دوستانم این مراسم نیز با برکت عید غدیر خم است. از آنجایی که علای نسب یکی از بنیانگذاران و حامیان کلیدی تشکیل «الغدیر» بود، میراث فکری ظریفی که با همت مرحوم علامه امینی محقق شد و این امر با کمک مادی و معنوی مرحوم علایی انجام شد. نسب.

گفتگوی جماران با فرشاد مومنی را در ادامه می خوانید:

آیا دستاوردهای دهه اول انقلاب حاصل عواطف انقلابیون بود؟

وی با بیان اینکه به گفته یکی از حکیمان، تاریخ معلم بزرگی است، اما شاگرد خوبی وجود ندارد، اظهار داشت: امروز با گذشت زمان و با مشاهده اتفاقاتی که بر اقتصاد ایران گذشت، اقتصاد ایران بسیار بهتر از گذشته شده است. وی گفت: سخت ترین شرایط تجربه شده در تاریخ معاصر اقتصادی ما به ایجاد یکی از پرافتخارترین رکوردها در بین دولت ها کمک کرد و به دلیل ویژگی های خاص آرمان ها و اعتقاداتش، تا آنجا که می توانست تلاش کرد اثری از او باقی نماند. در این آثار .بقیه دیده نمی شود.

مومنی بیان کرد: امروز وقتی به گذشته نگاه می کنیم و دوران جنگ را با دوران پس از جنگ از بعد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مقایسه می کنیم، متوجه می شویم که اگر این تفکرات عمیق و فداکاری ها نبود، آنچه امروز می بینیم می توانست داشته باشد. خیلی زودتر اتفاق افتاده است -اوایل ایران.

متأسفانه، دانش‌آموزان فقیر تاریخ می‌بینند که می‌توان این رکورد درخشان را با فروکاستن آن به احساساتی بودن، مخدوش کرد. آنها سعی می کنند آنچه را که برای حالات روحی و عواطف جامعه اتفاق افتاده کاهش دهند. نادیده گرفتن این واقعیت که تجربه زیادی در نتایج درخشان اقتصادی دوران جنگ وجود دارد و استفاده نکردن از آن، محروم کردن مردم از ذخیره عظیم دانش است.

چگونه اقتصاد ایران پیچیده ترین و سخت ترین دوران خود را پشت سر گذاشت

مومنی در ادامه گفت: وقتی از نظر ذخیره دانش آن عصر به تجربه اقتصادی آن عصر می نگریم، تاریخ شکل و شمایل دیگری به خود می گیرد و مشکل از یک انسان مانند یک بزرگوار فراتر می رود. گرچه تجربه این دوره نشان می دهد که اشراف مردی که به اندازه هزار مرد تلاش و جنگید; و این تلاش ها باعث شد که یکی از پیچیده ترین و دشوارترین روزهای تاریخ معاصر ایران به این شکل آبرومندانه اداره شود. بنابراین، اگر درست نگاه کنیم، درس های بزرگی در آن مشاهده می شود و معلوم می شود که همه چیز در آن زمان نه تنها غیرت و احساس همبستگی ملی و وجود احساس صادقانه دینی و ملی بوده، بلکه فراتر از آن بوده است. اینها.

وی افزود: اساس تاریخ راهبردی بود که افرادی مانند بهشتی و بازرگانی، رجایی و موسوی از آن استفاده کردند و سپس هرچه رخنه‌ها و ضعف‌هایی در آن راهبردها ایجاد شد، منشا سوابق و ناکامی‌های شرم‌آور شدند.

مومنی یادآور شد: با پیروزی انقلاب، رهبرانقلاب با یک تصمیم راهبردی خالصانه روزانه 80 درصد صادرات نفت خام را کاهش دادند و با این اقدامات بود که در آن زمان شاهد بروز بیماری هلندی نبودیم. زمان. علیرغم اینکه او شاهد جهش قیمت نفت در دوران انقلاب بود. این موضوع ناشی از احساسات نبود، بلکه نشان از عزت و صلابت و انسجام علمی و اقتصادی مسئولان این دوره داشت و نباید آنها را به این سادگی به احساسات خلاصه کرد.

جهاد سازندگی 11.5 برابر دوره پهلوی برای روستاییان بود

وی به تشکیل جهاد سازندگی اشاره کرد و گفت: پس از پیروزی انقلاب، جهاد سازندگی تشکیل شد و مشکل فقر و عقب ماندگی روستاها در محوریت اولویت های دولت جدید قرار گرفت و نتیجه اینها شد. تلاش این بود که در ده سال اول انقلاب ۱۱ و نیم برابر بیشتر از آنچه در زیرساخت های فیزیکی رژیم پهلوی ایجاد شده بود ساخته شد.

مومنی بیان کرد: در این دوره شیوه حکومت به گونه ای بود که عوام و تولیدکنندگان را بر مال فروشان و دلالان و واردات اشیا ترجیح می دادند. اینها احساس نیست، اما تمهیدات و حمایت های نهادی داشتند. مدیران اقتصادی این دوره در مقابل مدیریت مبتنی بر شوک درمانی مقاومت کردند و شاید در دل این مقاومت ها، استاد ارشد نسب بودی بیش از کاری بود که انجام می دادند.

چین چگونه از شوک درمانی فرار کرد؟

وی گفت: انتشارات نهادی کتابی با عنوان «چگونه چین خود را از شوک درمانی نجات داد؟» منتشر کرد و در آنجا نشان داد که مقاومت بخش‌هایی از ساختار قدرت و نیروهای مولد در برابر ایده شوک‌درمانی متفاوت است. ناتوانی دولت روسیه پس از فروپاشی در برابر ایده شوک درمانی و اینکه چگونه در یک دوره دو دهه ای در چین حدود 500 میلیون نفر از خط فقر خارج شدند و از سوی دیگر در روسیه که اقدام کرد. مطابق با منافع مافیا، جمعیت فقرا در روسیه 5 برابر افزایش یافت. به نظر من شاه بیت این مقاومت تا پایان عمر میر مصطفی مربوط به مقاومت در برابر وسوسه های شوک درمانی است.

چرا اقتصاد ایران در زمان جنگ دچار بیماری هلندی نشد؟

این استاد دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: با وجود شرایط جنگ، در سال های پایانی جنگ، میزان تولیدات کشاورزی نسبت به ابتدای جنگ تقریبا دو برابر بود و با وجود تمام اتفاقاتی که بعد از سال 65 افتاد. با شوک نفتی معکوس مواجه شدیم و روزهایی گذشت که درآمد حاصل از فروش یک بشکه نفت نتوانست قیمت نفت را به صورت ارزی پوشش دهد و با وجود این شرایط و با وجود استراتژی صدام برای از بین بردن ظرفیت تولید کشور، تولید صنعتی در پایان جنگ در مقایسه با سهم صنعت و تولید صنعتی در تولید ناخالص ملی افزایش چشمگیری یافت. و 300 هزار کارگر صنعتی این بخش را ترک کردند. وقتی به این موارد به صورت مقایسه ای نگاه می کنیم، متوجه می شویم که ماجرا چندان ساده نیست که بگوییم ملت در دهه اول انقلاب احساساتی شدند و کمی بعد احساسات فروکش کرد. بلکه التزام به موازین اقتصاد اسلامی و تعهد به نوع خاص و منفور سرمایه داری غیرمولد نتیجه درخشان این دوره بود و امروز شاهد تخلیه آنها از طریق شوک درمانی هستیم.

توسعه در یک سیستم قضایی فاسد غیرممکن است

فرشاد مومنی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به فساد قوه قضائیه در دوره پهلوی گفت: با آسیب پذیری قوه قضائیه در برابر فساد و گرفتار نبود شفافیت، توسعه غیرممکن است و آنچه بسیار تلخ است این است که مرحوم اعلیحضرت نسب توضیحات مفصلی دادند و گفتند که شرکت “والور” اصرار دارد که محاکمه آن در ایران و در سیستم قضایی ایران انجام شود و معظم له با تیم پشتیبانی حقوقی خود سعی کردند نشان دهند که چون این یک مشکل بین المللی است، یک مشکل بین المللی است. بدن باید با آن مقابله کند.

بزرگداشت آیت الله بروجردی به پاس قدردانی از مصدق

وی همچنین خاطره ای در مدح مصدق از آیت الله العظمی بروجردی نقل کرد و گفت: حتماً نام آقای حاج رضا فیروزآبادی را که روحانی خوش اخلاقی بودند شنیده اید. به دلیل علاقه ای که به دفاع از دکتر مصدق داشت، حاضر شد کسوت نماینده مجلس را بر عهده بگیرد و دو جلد از خاطراتش منتشر شد. آنجا می گوید وقتی مصدوک را زندانی کردند، به آیت الله بروجردی گفتم که این آقا را نباید زندانی کرد و کمک کنید آزاد شود. آقای بروجردی ضمن همدردی با موسادوک گفت که کاری که او انجام داده از توان من خارج است، دستش را در چنگال منافع انگلیس گذاشته است و از توان من خارج است که برایش چاره ای پیدا کنم. علای نسب نیز جزو این مکتب بود و مبارزه تاریخی حقوقی و اقتصادی او با شرکت انگلیسی والور نمادی گویا از این عرصه است.

مومنی گفت: فساد و تضاد منافع، ستون فقرات اقتصاد ایران را شکسته است. یکی از اسرار نسب شریف این بود که یک بار که در جمعی بحث بسیار داغی در مورد مسیرهای دوران جنگ در میان بود، رو به من کرد و از من خواست شهادت بدهم و گفت تقریباً در ده سال یک بار او را دیده‌ای. اینکه ما در نخست وزیری بودیم.که بستگان یا همکاران من در کارخانه پای خود را روی نخست وزیر گذاشتند؟ به نظر شما این یک تصادف است؟ این مجموعه وسیعی از دانش تاریخی بود، و من نمی‌توانستم برای عموم مفید باشم، اگر این منبع منافع شخصی را کور نمی‌کردم.

پاسخ به شبهه ای در مورد اقتصاد دوران جنگ

وی گفت: یکی از راه‌های نادیده گرفتن تجربه باورنکردنی از عملکرد اقتصادی ایران در دوران جنگ این است که این کارها برای آن زمان خوب بود و اکنون باید کارهای دیگری انجام شود. در اینجا می گویم که تفکیک دو موضوع چقدر مهم است. آیا نیازهای زمانی و شرایط اولیه برای اتخاذ دستورالعمل ها و راهبردها موثر است؟ پاسخ بله است. در سال 1387 که میرحسین موسوی کاندیدای انتخابات بود، گفت با شرایط جدید سبک اقتصادی می سازیم. آیا می‌توانیم در این شرایط مختلف از اصول اساسی و حیاتی توسعه عدول کنیم؟ در این زمینه، پاسخ یک نه قاطع است.

با فقر و بدبختی و رباخواران فربه نمی توان دین مردم را حفظ کرد

وی گفت: بسیاری از متفکران بزرگ جهان استدلال کرده اند که به فرموده مرحوم شهید، به عنوان شاهدی بر ذخایر دانش و تجربیات متعدد در طول تاریخ بشر، جلوه های متعالی ارزش های انسانی در جاهایی ظهور می کند که امنیت اقتصادی تأمین می شود. تعبیر مطهری پس از استقبال از نیازهای بقا که راه را برای تجلی تجربیات انسانی و عرفانی باز می کند. پس با فقر و بدبختی مردم و رباخواران فربه نمی توان انتظار داشت که دین عامه حفظ شود. شما امنیت اقتصادی و معیشت مردم را تضمین می کنید. آنها به توفیق خداوند راه خوبی را برای خود انتخاب خواهند کرد و این در شرایط فعلی کشور ما داستان بزرگی است.

حساسیت زدایی نسبت به سرنوشت نیازمندان و شرکت های تولیدی در دستور کار قرار دارد

مومنی با بیان اینکه متأسفانه نوعی ترویج حساسیت زدایی نسبت به وضعیت اسفبار مردم محروم و بنگاه های تولیدی در دستور کار قرار گرفته است، گفت: با تعجب می بینیم که برخی از مسئولان راهداری می گویند نجات جاده های ایران است. وارد كردن. این به معنای پرش از سوراخ نماز است. یا رسانه هایی داریم که گشایش مجوز خودروهای فرسوده خارجی را حماسه جلوه می دهند و این نشان می دهد که ساختار نهادی ایران به نفع غیرمولدها افشا شده و نیازمند ساماندهی نظام نهادی هستیم. امیدوار بودیم در دولت جدید این امر دیده شود، اما سند لایحه برنامه هفتم نشان می دهد که هنوز چنین نشده است، حداقل چنین امیدی در این سند منعکس نشده است و باید در مسیر و مسیر ادامه داد. آرمان های تبار شریف، اقتصاد و جامعه خود را در مسیر رشد و توسعه قرار دهند

دیدگاهتان را بنویسید