خبر مهم سازمان امور مالیاتی در خصوص اخذ مالیات سود سپرده های بانکی

خبر مهم سازمان امور مالیاتی در خصوص اخذ مالیات سود سپرده های بانکی

روز جدید : رئیس مرکز تنظیم مقررات سازمان مالیاتی از دریافت مالیات سودی که در سال جاری به سپرده های بانکی اشخاص حقوقی تعلق می گیرد، خبر داد.

در 13 خرداد اعلام شد که دولت در سال جاری مالیات سود سپرده های بانکی را دریافت می کند.

اما طبق بند ۲ ماده ۱۴۵ قانون مالیات های مستقیم سود سپرده بانکی افراد از پرداخت مالیات معاف است.

اما در بند «ر» تبصره 6 قانون بودجه سال جاری، استثنائاتی نسبت به بند 2 ماده 145 قانون مالیات های مستقیم قید شده است.

طبق این بند از قانون بودجه 1401، معافیت سود سپرده بانکی مشمول اشخاص حقوقی نمی شود و در سال جاری مشمول مالیات سود سپرده های تکلیفی می شود، البته برای 8 شخص حقوقی که عمدتاً صندوق ها و بیمه گذاران هستند، این معافیت به حساب می آید. هنوز معتبر است

اشخاص حقوقی معاف از مالیات سود سپرده های بانکی عبارتند از:

صندوق توسعه ملی

صندوق نوآوری و شکوفایی

بیمه مرکزی ایران

شرکت های بیمه تجاری

صندوق بیمه حوادث ساختمانی عمومی

صندوق بیمه کشاورزی

صندوق های بازنشستگی

و صندوق های بیمه صدمات شخصی

اتفاق می افتد.

امتناع وزارت اقتصاد

اگرچه انتشار این خبر برخی از منتقدان را به انتقاد از تصمیم دولت برانگیخت، اما مهدی محمدی، مدیرکل روابط عمومی وزارت اقتصاد و دارایی، آن شب در سایت فضای مجازی خود دریافت سود سپرده از سوی افراد را تکذیب کرد.

وی از برخی خبرنگاران و رسانه ها خواست در انتشار این خبر دقت بیشتری داشته باشند و صحت آن را از طریق مراجع ذیربط بررسی کنند.

اشتباه برخی رسانه ها از کجا آمده است؟

هیأت وزیران برای شفاف سازی فعالیت های دولت پیش نویس لوایح و پیشنهادات وزارتخانه ها را منتشر کرد که در همین راستا اخیراً وزارت اقتصاد پیش نویس لایحه مالیات بر درآمد را به کمیسیون اقتصادی کابینه ارائه کرده است.

این در حالی است که برخی رسانه ها پیشنهاد موضوع ماده 42 لایحه «کسر و واریز 10 درصد سود سپرده های بانکی، مؤسسات مالی و اعتباری، وجوه و امثال آن را هر ماه قبل از واریز سود به حساب بانکی» مطرح کرده اند. افراد، با هزینه سازمان. “” پرونده های مالیاتی “به اشتباه مالیات بر سپرده های بانکی در سال جاری نامیده شد.

رئیس مرکز تنظیم مقررات مالیاتی: قانون مالیات بر سپرده‌های تکلیفی بانک‌ها در حال اجراست اما اثر آن در سال آینده قابل مشاهده است.

محمد برزگری، رئیس مرکز تنظیم مقررات مالیاتی گفت: اعمال بند «ر» تبصره 6 قانون بودجه سال جاری در مورد سود سپرده های بانکی الزامی نیست.

وی افزود: بر اساس قانون بودجه امسال، قانونگذار اعمال بند 2 ماده 145 قانون مالیات های مستقیم اشخاص حقوقی را لغو کرده است.

برزگری تاکید کرد: آثار مالیاتی این قانون در سال 1402 ظاهر می شود یعنی در سال 1401 این معافیت اعمال نمی شود بلکه در سال 1402 که اشخاص حقوقی باید اظهارنامه مالیاتی خود را بابت نتایج سال قبل (1401) ارائه کنند. از معافیت آقایان در قانون مالیات های مستقیم بهره مند نخواهند شد.

کارمند سازمان مالیاتی یادآور شد: ماده مذکور در قانون بودجه سال جاری ابلاغ شده و در حال اجراست. اما آثار مالیاتی سود بر سپرده های بانکی اشخاص حقوقی در سال آینده مشخص می شود.

دیدگاهتان را بنویسید