توزیع رایگان قیر بین برخی نهادها / رانت های پنهان دولتی چگونه است؟

توزیع رایگان قیر بین برخی نهادها / رانت های پنهان دولتی چگونه است؟

روز جدید برخی از دستگاه ها با قیر رایگان ارائه می شوند. این طرح در مجلس و هیات امنا به تصویب رسید و کارشناسان اکنون از تبعات منفی اجرای آن صحبت می کنند. رانت پنهان که باید منجر به هدر رفتن قیر شود.

قیر مایع چیست؟

بسیج حواله قیر رایگان دریافت می کند. وزارت راه و شهرسازی، سازمان نوسازی مدارس، سازمان شهرداری ها و سازمان منابع طبیعی از هفته آینده برای ساخت و ساز عمومی قیر رایگان دریافت می کنند و علاوه بر این دستگاه ها، مجلس نیز سهم بلاعوض به بسیج اعطا کرده است. . بسیج یکی از سازمان هایی است که بودجه سالیانه خوبی دارد و اکنون تهیه قیر رایگان برای این سازمان بحث برانگیز شده است.

قیمت قیر و رانت پنهانی که در راه است را آزاد کنید

صدور حواله قیر رایگان در مجلس مطرح شد و نمایندگان مجلس انقلاب این طرح را در بودجه 1400 گنجاندند و در آن زمان بسیاری از کارشناسان آن را طرح کارآمدی نمی دانستند. کارشناسان از این طرح انتقاد کردند و گفتند که حواله ها می تواند بازار سیاه قیر ایجاد کند و قیمت قیر را مختل کند.

به گفته کارشناسان، طرح توزیع رایگان قیر سالانه حداقل یکصد و بیست هزار میلیارد تن رانت ایجاد می کند. یعنی عددی معادل 3 برابر یارانه نقدی سالانه همه ایرانیان. از این منظر بازار خرید و فروش حواله شروع شده و دستگاه های زیادی می توانند از طریق برون سپاری و در حین انجام کارهای قراردادی حواله ها را بفروشند و واسطه های زیادی بین آنها تشکیل شود.

از سوی دیگر به گفته کارشناسان، دستگاه های دولتی در برخی موارد به جای پرداخت بدهی خود به پیمانکاران، حواله رایگان قیر را به آنها می دهند که منجر به تشکیل بازار سیاه و افزایش قیمت قیر می شود. با وجود همه انتقادات، مجلس طرح توزیع رایگان قیر را به قانون تبدیل کرده و از هفته آینده اجرایی می شود. به گفته معاون نخست وزیر، وزیر نفت دولت حسن روحانی با اجرای طرح قیر رایگان موافق نبود اما اکنون طی مذاکراتی با وزیر فعلی نفت موافقت کرده و واگذاری قیر رایگان در اختیار قوه مجریه قرار می گیرد. مقامات . . از هفته آینده

بر اساس این قانون، وزارت نفت موظف است 15 هزار میلیارد تن فولاد از محل جزء 1 تبصره ب تبصره 1 مواد اولیه قیر خود را پرداخت کند. ب (میله وکیوم) به صورت ماهانه نفت خام پالایشگاه ها و پتروشیمی ها را عرضه می کند و در حساب های خود بین خود و خزانه داری کل کشور به شرح زیر تسویه می شود. به ترتیب 48 درصد برای آسفالت راه های فرعی و روستایی و روکش آسفالت راه های اصلی، فرعی و شهرهای صنعتی و عشایری و معابر اهداف بازآفرینی شهری و پروژه های مسکن مهر و پروژه های مسکن ملی در اختیار وزارت راه و شهرسازی و 20 درصد برای پروژه های مسکن مهر. آسفالت معابر بهسازی روستاها و اجرای پروژه های مشترک با نهادهای محلی و روستاهای با اولویت روستاهای آسیب دیده ناشی از حوادث غیر مترقبه در اختیار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار می گیرد. اکنون مجلس علاوه بر اعطای قیر رایگان برای مواردی مانند آسفالت، سهمی را نیز برای مصرف در پایگاه های بسیج اختصاص داده است.

واکنش های مجازی توزیع رایگان قیر

اما این قانون با واکنش کاربران شبکه های اجتماعی مواجه شد. وحید هورآبادی، فعال رسانه ای در این باره نوشت: نایب رئیس مجلس گفت: قیر رایگان در هفته آینده در اختیار قوه مجریه قرار می گیرد. بعد در مجلس می گویند: آخه ارز 4200 تنی باعث رانت و فساد شد، حالا بپرسید اختلاف قیمت کجا به اعتراف خودش باعث رانت و فساد می شود، چطور قیر مفت باعث رانت نمی شود و فساد؟’ ‘

کاربر دیگری با اشاره به شفاف نبودن حواله قیر رایگان نوشت: همان هیئت امنایی که طرح واردات خودروهای خارجی را رد کرد، لایحه قیر رایگان را تصویب کرد. می خواهم حداقل لیست پیمانکارانی که این قیر را می گیرند را اعلام کنند تا بدانیم این 15 میلیارد متعلق به کیست.

یکی دیگر از کاربران رسانه ای نوشت: بر اساس مقررات دولتی، مجری باید برای تبدیل VB به قیر ۳۴ درصد به قیرسازان پرداخت کند. با این حال، در خوشبینانه ترین حالت، با سود معقول، این تبدیل 15 درصد هزینه دارد. در اینجا حدود 5 تریلیون تن رانت بین تولیدکنندگان قیر توزیع می شود. تولیدکنندگان فعال قیر که تعداد آنها کمتر از 30 کارخانه است، در قدرت هستند که بارزترین آنها سیدحمید حسینی، داماد خواهر مرحوم هاشمی رفسنجانی و برادر سید محمد حسینی، معاون پارلمانی است. نخست وزیر. .

بر اساس قانون مجلس، حواله قیر رایگان از هفته آینده به دستگاه های اجرایی از جمله بسیج تحویل می شود. اما کارشناسان می گویند باید منتظر بازار سیاه حواله قیر باشیم. دستگاه های قیرسازی رایگان هنگام تسویه حساب با پیمانکاران ساختمانی به جای پول قیر رایگان ارائه می کنند و پیمانکار برای کسب درآمد مجبور است آن را زیر قیمت بازار آزاد به دلال ها بفروشد. تجربه سال‌های گذشته در توزیع حواله‌های ارزی رایگان نشان داده است که طرح تحویل قیر رایگان در برنامه بودجه کشور به توسعه شهرها و روستاهایی با جاده‌های کمتر امن منجر نمی‌شود و حجم زیادی از قیر تصفیه‌شده را به همراه خواهد داشت. توسط پیمانکاران تلف شود. و حتی سازمان های دولتی.

دیدگاهتان را بنویسید