عزم دولت سیزدهم برای پایان دادن به چالش راهسازی در بزرگ ترین استان کشور


زمان: 09:23
تاریخ انتشار: 14/12/1400
کد خبر: 1815357

فقر در بزرگراه ها و سونامی تصادفات، میراث دولت های گذشته در جنوب شرق؛

فقر در بزرگراه ها و سونامی در تصادفات جاده ای میراث شومی است که دولت های قبلی در بزرگترین استان کشور به جا گذاشته اند. معضلی تاریخی که با روی کار آمدن دولت سیزدهم مانند سایر بخشها عزم مسئولان برای پایان دادن به آن مصمم است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نقل قول از زمان ما؛ استان پهناور سیستان و بلوچستان به دلیل بی مهری دولت های ماقبل تاریخ از کمبود بزرگراه رنج می برد، مشکلی که ناشی از سونامی تصادفات جاده ای در این استان است.


از سوی دیگر، علیرغم اهمیت ترانزیت در سیستان و بلوچستان و تاثیر آن بر رونق اقتصادی منطقه، توسعه نامتوازن زیرساخت های حمل و نقل و کمبود شدید بزرگراه ها در این استان باعث شده تا از ظرفیت های تجاری آن چنان که باید استفاده شود. عقب نمانید و شاهد عقب ماندگی در بخش های مختلف و تاثیر آن بر زندگی مردم باشید.


مسئولان می گویند که این ولایت وسیع و استراتژیک به 1362 کیلومتر بزرگراه نیاز دارد و تزریق بودجه لاک پشت در سال های اخیر پیشرفت پروژه های راه سازی را با مشکل مواجه کرده است.

فقیرترین استان بزرگراهی ایران


پیش از این نماینده مردم زاهدان در مجلس گفته بود که سیستان و بلوچستان با وجود اینکه عریض ترین و عریض ترین راه های کشور را دارد اما از نظر بزرگراهی فقیرترین استان ایران محسوب می شود.


بی شک وجود محور ترانزیتی چابهار به شیر به عنوان مهمترین محور کریدور تجاری جنوب شرق و وقوع حوادث رانندگی فراوان در استان، نیاز به راه های ارتباطی استاندارد در این محدوده جغرافیایی از کشور را می طلبد. اجتناب ناپذیر.

تغییر دولت، نگاه ما به جاده را تغییر داده است


عطاوله اکبری مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان گفت: با تغییر دولت و تصویب مطالعات آمایش سرزمینی، موضوع راه ها در اولویت قرار گرفت و طرح های اجرایی در این حوزه تسریع شد. “


وی افزود: آمارها نشان می دهد که احداث بزرگراه در سیستان و بلوچستان در سال های اخیر با تردد لاک پشت ها مرتبط است اما آنچه در دولت جدید مورد توجه قرار گرفت کمبود اساسی سیستان و بلوچستان است که تلفات شدیدی را به همراه دارد. ” می تواند به سرعت به استاندارد نزدیک شود، در این راستا تقویت منابع مالی لازم در اولویت قرار گرفت.


7c514bd3 5415 419a 8a8e d216a1dca556 خبر خاکستری


فرصت های طلایی که در سال های قبل از دست رفت

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه با توجه به تلفات سنگین جاده ای عزم مردم برای افزایش اعتبار است، گفت: در اوایل سال جاری وضعیت بحرانی کشور و تحریم های تنظیم کننده اوضاع اقتصادی مایه نگرانی جدی است و دو عامل مانع از حرکت سریع می شود. در روستا، وضعیتی که نشان داد در سال‌های گذشته که تقویت مالی بود و تحریم نبود، چه فرصت‌های طلایی را از دست دادیم.

وی ادامه داد: سالانه باید 100 کیلومتر بزرگراه در شمال سیستان و بلوچستان بسازیم و همین تعداد باند دوم نیز در جنوب استان باید احداث شود. برای حل و فصل حداقل می توان گفت که جاده زاهدان – زابل و زاهدان – بم و زاهدان – میرجاوه به طور کامل تکمیل می شود و بیشتر محور زاهدان – بیرجند تکمیل می شود.

زمان به عقب برنمی گردیم


اکبری گفت: تمام تلاش ما این است که تا چند سال آینده شبکه ارتباطی زاهدان را در داخل کشور به پایان برسانیم، از راه های دیگر زمان را به عقب برنخواهیم داشت، همان تلاشی که شروع کردیم ادامه خواهد داشت و قول می دهیم مردم متوجه اتفاقاتی شوند که هر روز می افتد. سال در این زمینه مناسب خواهند بود، در این راستا در تمام مسیرهای مواصلاتی نیروها در دو یا سه شیفت در حال ساخت جاده هستند چون قول داده بودیم.


مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان ادامه داد: این عقب ماندگی تاریخی در حوزه راهسازی قابل قبول و بی معنا نیست. تلاش ما این است که اتفاقات خوبی در این بخش بیفتد. ما قول خواهیم داد که سطح ملی پیام ما را دریافت کند.”


7717d80e 589e 40b8 9cd6 f239872a2f08 خبر خاکستری


برنامه های دولتی در زمینه راه سازی

وی دومین پیست مورد نیاز شمال استان را 956 کیلومتر عنوان کرد و گفت: 322 کیلومتر در این محدوده احداث شده که 143 کیلومتر آن در 2 سال گذشته تحویل شده است. یعنی قطعه اول از زاهدان – میروزاوه و قطعه سوم از زاهدان – زابل در همان ماه شروع شد.


اکبری با اشاره به اینکه 458 کیلومتر هنوز به نتیجه نرسیده است، افزود: تلاش ما بر این است که تنها قطعه باقی مانده از زابل زهدان که یکی از پرترددترین جاده های منطقه است (قطعه 27 به طول 27 کیلومتر) در 6 باشد. ماه “1401 آغاز شود تا تا پایان سال آینده بدون میثاق نقطه ای در این مسیر نداشته باشیم و از تلفات کاسته شود.


وی گفت: اعتبار مورد نیاز برای تکمیل و بهره برداری کامل از باند دوم مورد نیاز راه های تحت پوشش این اداره کل حداقل 6 هزار و 500 میلیارد تن است که موجب تقویت منابع مالی فصل «جاده» می شود که تا 5 سال نوید می دهد. اقدامات ساخت و ساز، ما می توانیم به هدف برنامه ریزی شده دست یابیم.

11 هزار میلیارد تن برای تکمیل بزرگراه های سیستان و بلوچستان مورد نیاز است


مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان میزان باند دوم و بزرگراه های مورد نیاز در سراسر استان را 1362 کیلومتر اعلام و اضافه کرد: مسیر دوم 357 کیلومتر در استان ساخته شده، 285 کیلومتر در دست اجرا و 720 کیلومتر است. کیلومتر مانده است. ما به 11 هزار میلیارد تن اعتبار نیاز داریم، تلاش ما این است که سال آینده 100 کیلومتر قرارداد جدید داشته باشیم و 100 کیلومتر را تحویل دهیم.


به گفته وی، توسعه هر منطقه بر اساس ظرفیت های مختلفی است که یکی از مهمترین آنها زیرساخت های ارتباطی و حمل و نقل جاده ای است، بنابراین سیستان و بلوچستان به عنوان بزرگترین استان کشور باید برای ادامه این امر بزرگراه را افزایش دهد. فرآیند توسعه


اکبری ادامه داد: از سوی دیگر افزایش ظرفیت ترانزیتی راه ها و ایمنی سفر و کاهش تصادفات جاده ای و مصرف سوخت از مهمترین مزایای احداث بزرگراه در سیستان و بلوچستان است.


وی تاکید کرد: اتصال شمال به جنوب استان از طریق زیرساخت‌های ارتباطی به‌ویژه بزرگراه‌ها امکان‌پذیر است که افزایش آن می‌تواند باعث افزایش تجارت و ترانزیت و توسعه این منطقه شود چرا که ظرفیت مرزی از طریق این جاده‌ها می‌تواند فرصت‌های اقتصادی زیادی داشته باشد. تجارت ملی و ترانزیت خارجی بین اروپا، آسیای مرکزی و شرقی.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید