عزم جدی دولت و نمایندگان انقلاب روزنه های امید را در دل مردم زنده کرد/ انتقال آب از دریای عمان؛ قولی که محقق شد

ساعت: 10:02
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۲۳
کد خبر: 1800187

لبخند رضایت بر لبان مردم سیستان و بلوچستان؛

عزم جدی دولت و نمایندگان انقلاب برای پیگیری و تصویب طرح انتقال آب از دریای عمان به سیستان و بلوچستان روزنه های امید را در دل مردم این دیار زنده کرد و لبخند رضایت را بر لبانشان نشاند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نقل قول از زمان ما؛ پروژه آب شیرین کن انبوه و انتقال آب از دریای عمان به سه استان سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی؛ دولت احمدی نژاد متعهد شده است که با کمبود آب شرب و صنایع شرق کشور مقابله کند، اما محقق نشده است.

این وعده در دولت روحانی داده شد اما برخلاف شعارهای رئیس جمهور سابق برنامه ای برای اجرای آن و حل مشکلات فشار آب مردم سه استان شرقی در این دولت وجود نداشت و مردم را بیش از پیش ناامید کرد. نسبت به قبل و به ترس آنها پاسخ داد.

اما با روی کار آمدن مجلس انقلاب، این پروژه بار دیگر مطرح شد و پیگیری برای تحقق آن آغاز شد، اما در دولت قبل طبق معمول با وعده های محقق نشده همراه بود.

با روی کار آمدن دولت جدید، یکی از موضوعاتی که در سفر مسئولان به سیستان و بلوچستان و به ویژه در جریان معارفه استاندار جدید مطرح شد، انتقال آب دریای عمان به این منطقه پهناور بود. که با عزم جدی دولت در آستانه تحقق بود.

بله، طرح انتقال آب از دریای عمان به سیستان و بلوچستان پس از سال ها انتظار به تصویب جهادگران دولت و نمایندگان انقلابی در مجلس رسید و دولت مسئولیت تامین منابع خود را برعهده گرفت، گامی مثبت که امیدی را در مردم ایجاد می کند. مردم دیار زنده شد.

در همین راستا اعلام شد که وزارتخانه های نیرو، صمت و معاونت علمی موظفند طرح انتقال آب دریای عمان به استان های سیستان و بلوچستان را اجرا کنند و اجرای آن تسریع شود که بی شک خوب است. اخبار به دلیل عزم جدی دولت محقق خواهد شد.

چهار اقدام اصلی برای تامین آب پایدار

حبیب الله دهمرده نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی در این خصوص گفت: برای تامین آب پایدار در سیستان اقدامات متعددی از مدت ها پیش آغاز شده است که ممکن است شامل پروژه های آب های عمیق و رسوب گذاری باشد.وی خاطرنشان کرد: دیپلماسی آب با افغانستان.

وی ادامه داد: سه پروژه اعماق دریا، انتقال آب از دریای عمان، جلوگیری از تبخیر و رسوب به ثبت رسیده و از این رو اقدامات پیگیری لازم انجام شده و در حال انجام است.

به گزارش دهمرده، اولین طرح انتقال آب از دریای عمان در 24 تیرماه 97 ارائه شد و ادامه یافت تا پس از فراز و نشیب های 2 تیر 1400 مطرح شد و به دنبال آن 102 نماینده به مجمع نمایندگان امضا کردند.سیستان. و بلوچستان

777d0ded d294 412b ac35 8bbb1134d2e1 خبر خاکستری


دولت موظف به تامین مالی پروژه انتقال آب شد

وی گفت: برای تسریع در تصویب این طرح در تاریخ 5 آذر 1393 74 امضا از نمایندگان مجلس دریافت کردیم و در نهایت در 6 دی ماه کلیات آن با 210 رای موافق تصویب شد و دیروز اصل تک نفره بودن آن تصویب شد. تصویب مجلس

نماینده مردم سیستان در مجلس گفت: دولت موظف به تامین اعتبار این طرح شد که پس از یکسری اقدامات مراحل اجرایی آن آغاز می شود.

پیگیری طرح انتقال آب از دریای عمان در چند سال آینده

حسینعلی شهریاری نماینده مردم زاهدان در مجلس گفت: انتقال آب از دریای عمان به سیستان و بلوچستان چند سالی است که مطرح شده و در حال رصد و گرفتن است و دولت باید هزینه ها را بپردازد.

وی افزود: آنچه در اجرای طرح انتقال آب از دریای عمان مهم است اعتباری است که در صورت استفاده از سرمایه گذار خارجی کار با سرعت بیشتری پیش می رود البته قرار خاتم الانبیاء پایگاه (ص) با توجه به توانایی ایشان در این زمینه، «اگر وارد میدان شود قطعاً می تواند این طرح را به خوبی اجرا کند.

شهریاری ابراز امیدواری کرد: اقدامات لازم برای تامین آب زاهدان و زابل هر چه سریعتر انجام شود و دولت و مجلس بر سر اولویت سیستان و بلوچستان در انتقال آب از دریای عمان توافق کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید