کاهش 200 میلیون مترمکعبی آب از سفره های خراسان جنوبی / انتقال آب از دریای عمان در حال پیگیری است.


ساعت: 16:14
تاریخ انتشار: 1401/04/07
کد خبر: 1879295

سروری گفت: از سال 1392 با نصب کنتورهای هوشمند در چاه های برق استان، 200 میلیون مترمکعب از آب های زیرزمینی کاهش و 25 درصد در مصرف برق استان صرفه جویی شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش خاورستان، سعید سروری مدیرعامل آب منطقه خراسان جنوبی امروز در نشست خبری گفت: 90 درصد از کل منابع آب زیرزمینی استان در کشاورزی، 8 درصد در آب شرب و 2 درصد در صنعت مصرف می شود.


125 میلیون مترمکعب کسری منابع آب

وی افزود: در سال آبی گذشته به دلیل اضافه برداشت، کسری منابع آب زیرزمینی خراسان جنوبی به 125 میلیون مترمکعب رسیده است.

مدیر عامل آب های منطقه ای خراسان جنوبی گفت: با کمبود سالیانه مخازن، شاهد کاهش مستمر منابع آب زیرزمینی استان هستیم که نه تنها بر کمیت، بلکه بر کیفیت منابع آبی استحصال شده نیز تاثیر گذاشته است.

سروری از نصب کنتورهای هوشمند در چاه های برق استان خبر داد و گفت: از سال 1392 با نصب کنتور هوشمند در چاه های برق استان، 200 میلیون متر مکعب از برداشت آب زیرزمینی کاهش یافته و 25 درصد مصرف برق در استان است. کاهش ذخیره شده بود.

وی بیان کرد: از سال 1392 تاکنون کنتور هوشمند در 96 درصد چاه های کشاورزی، 55 درصد چاه های صنعت و 70 درصد چاه ها در بخش آشامیدنی نصب شده است که در مجموع 86 متر کنتور هوشمند در چاه های برق نصب شده است. استان.

مدیر آبفای منطقه خراسان جنوبی گفت: با نصب کنتور هوشمند میزان آب برداشت و تخلیه از چاه ها کنترل و مدیریت می شود که نقش موثری در مدیریت مصرف آب در این بحران خشکی ایفا کرده است.


سند سازگاری با کم آبی

سروری با اشاره به سند سازگاری با کم آبی افزود: در چند سال اخیر سند سازگاری با کم آبی برای مدیریت مصرف آب در بخش های مختلف در خراسان جنوبی تدوین و ابلاغ شده است. با توجه به خشکسالی و تغییر دولت، این پروژه در حال حاضر یک سال تعطیل است.

وی گفت: در این مدت سند سازگاری با کم آبی استان بازنگری می شود تا بتوانیم بهترین روش مدیریت مصرف آب را در سند جدید تدوین و اجرا کنیم.

مدیرعامل آب منطقه ای خراسان جنوبی در خصوص طرح انتقال آب خلیج فارس به خراسان جنوبی گفت: وزارت صمت به دلیل مصرف در بخش صنعتی، اجرای طرح انتقال آب از خلیج فارس را بر عهده دارد. شرکت مدیریت منابع آب ایران که وظیفه انتقال آب خلیج فارس به استان برای استفاده در بخش صنعتی را بر عهده دارد و روند اجرای پروژه به خوبی در حال انجام است.

سروری ادامه داد: برای تامین آب شرب خراسان جنوبی، انتقال آب از دریای عمان توسط کارکنان خراسان جنوبی در حال پیگیری است که امیدواریم با موفقیت انجام شود.

وی با توجه به انتقال آب به بخش صنعتی خراسان جنوبی و صنایع شهرستان بیرجند تصریح کرد: در دشت های ممنوعه استان فقط مجوز توزیع نیم لیتر در ثانیه آب جدید را داریم. در این راستا واحدهای صنعتی باید کشاورزی کنند و وزارت نیرو انتقال آب از بخش کشاورزی به صنعت را تسهیل کرده است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان جنوبی در خصوص انتقال آب به گلخانه‌های خراسان جنوبی گفت: این گلخانه‌ها برای مدیریت مصرف فعلی آب در بخش کشاورزی راه‌اندازی شده و انتقال آب جدید به گلخانه‌ها مغایر با اهداف اساسی است. مدیریت و صرفه جویی در مصرف آب.»

سروری در خصوص پروژه آبرسانی بیرجند گفت: این پروژه در سومین سفر استانی رئیس جمهور به عنوان یک پروژه راکد و ناتمام دیده شد و با تخصیص اعتبارات لازم، اجرای این پروژه از سر گرفته شده است. “

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون طرح آبرسانی از دشت محتران تا دشت بیرکات برای آبرسانی بیرجند در حال اجراست که تا دو سال آینده 150 لیتر در ثانیه آب به مرکز استان می رسد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید