توقف دو سال پروژه آبرسانی روستای اقماری دیهوک/ از عدم تحقق وعده های مسئولان تا اجبار مردم به حفر گودال و تامین آب شرب

ساعت: 10:47
تاریخ انتشار: 1400/09/30
کد خبر: 1793797

در حالی که پروژه آبرسانی به پنج روستای اقماری شهرستان دیهوک از سال 1397 آغاز شد و بارها و بارها کارکنان قول تکمیل آن را داده بودند اما اجرای این طرح از سال 1398 متوقف شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش هاورستان، روستاهای رضویه، قوامیه، چکاب، عباس آباد و گنبرآباد در همین راستا و در فاصله 2 تا 10 کیلومتری مرکز بخش دیهوک طبس قرار دارند. یکی از مهمترین مشکلات این روستاها نبود شبکه آب شرب و همچنین مصرف آب است که باعث استفاده غیربهداشتی آب شده است.

در حالی که مسئولان استانی از جمله آقای معتمدیان در زمان استانداری خود از این روستاها بازدید کردند و وعده زمان و زمان فرخنده برای آبرسانی به آنها را دادند، اما متاسفانه با وجود شروع پروژه آبرسانی این روستاها در سال 1397، این پروژه همچنان ادامه دارد. ابتدای جاده.و نیمه مانده. اکنون با توجه به وضعیت اسفناک آبرسانی در این روستاها و استفاده از آب غیربهداشتی برای شست و شو، فرماندار جدید نیازمند رسیدگی به این موضوع و رفع مشکل این 5 روستا برای تحقق وعده های فرمانداران قبلی و رفع مشکلات مردم است.

حفر گودال برای تامین آب آشامیدنی

مصطفی محمدی رئیس شورای اسلامی بخشداری دیهوک طبس در گفتگو با خبرنگار خاورستان اظهار داشت: روستاهای رضویه، قوامیه، چکاب، عباس آباد و گنبرآباد دارای 52 خانوار و 200 نفر جمعیت بر اساس سرشماری سلامت هستند.

وی گفت: روستاهای این دشت از شبکه آبرسانی بهداشتی محروم هستند. وی افزود: در این روستاها شبکه آبرسانی وجود ندارد و در حالی که آب آشامیدنی با مخزن تامین می شود، مردم بدون آب شستشو و استحمام می کنند. .

رئیس شورای اسلامی بخشداری دیهوک شهرستان طبس گفت: با توجه به اینکه مردم منبع آبی برای استفاده ندارند به دلیل بالا بودن سطح آب منطقه، مردم برای تامین آب خود گودالی حفر و آب جمع آوری می کنند. تاسیس به گفته مرکز بهداشت این آب کاملا غیربهداشتی است.

توقف پروژه آبرسانی علیرغم وعده استانداران

محمدی گفت: پروژه آبرسانی به این روستاها از سال 1397 آغاز شد و تاکنون 3 و نیم کیلومتر و یک مخزن احداث شده است اما ادامه پروژه از اواسط سال 98 تعطیل شده است.

وی با اشاره به اینکه این پروژه در زمان استانداری آقای پرویزی تصویب و در دوره آقای معتمدیان راه اندازی شد، تاکید کرد: برای تامین آب اما این پروژه به دلیل عدم اصالت مسکوت مانده است.

وی افزود: پروژه آبرسانی این روستاها از سد بالادست دیهوک آغاز شده و تاکنون از این شهرک عبور کرده و فاصله آن تا روستای اول دو و نیم کیلومتر است.

تعویق تامین آب از سال 2008

رئیس شورای اسلامی بخشداری دیهوک طبس گفت: آبرسانی به این روستاها باید همزمان با اجرای طرح آبرسانی شهر دیهوک در سال 1387 انجام می شد اما در حالی که آبرسانی در سطح شهر انجام می شد. شهرستان دیهوک، این روستاها از طرح آبرسانی خارج شدند.

محمدی تاکید کرد: اکنون وام های اجرای این طرح قطره چکانی است و از اواسط سال 1398 متوقف شده است و به مرور زمان نیاز به اعتبار هر روز بیشتر می شود.

وی گفت: مسئولان در این زمینه وعده‌های متعددی داده‌اند، از جمله اینکه آقای معتمدیان، استاندار سابق. وی در سال 1398 در جمع مردم و همچنین مجدداً از طریق سامانه صمد قول داد که این پروژه تا پایان سال 1398 یا نهایتاً در نیمه اول سال 1399 به بهره برداری برسد. مدیران آبفا مرتباً هر سال قول می دادند که پروژه را تا پایان پایان دهند. اما پس از مدت ها از این وعده ها خبری از اجرا و بهره برداری نیست.

از دست دادن خیریه پروژه پس از یک ماه تاخیر

رئیس شورای اسلامی منطقه دیهوک شهر طبس گفت: در راستای همکاری محلی برای اجرای این پروژه خیریه ای را نیز پیدا کردیم که با بیل مکانیکی خود پروژه را به صورت رایگان حفاری کرد. این موسسه خیریه بیل مکانیکی خود را برای اقامت در منطقه تهیه کرد و معطل و منتظر حفاری شد، اما اداره آبفا به دلیل عدم مجوز منابع طبیعی اجازه حفاری را نداد و پس از یک ماه تاخیر آن را از دست دادیم.

محمدی افزود: از آن زمان تاکنون نتوانستیم چیز خوبی پیدا کنیم و به همین دلیل اداره آبفا باید خود حفاری را انجام دهد.توجه مسئولان نباید به حرف محدود شود

وی افزود: در حالی که دو فرماندار در بازدید از این روستاها قول تکمیل و تکمیل پروژه آبرسانی را تا پایان سال 98 و 99 دادند، این پروژه همچنان نیمه تمام است. و اکنون مردم این روستاها خواهان تسریع در اجرای این طرح هستند و توجه کارکنان به مشکلات مردم در حد حرف نباشد.

محمدی یادآور شد: در حال حاضر تامین آب آشامیدنی مردم از آب انبار سخت است و از طرفی به دلیل نبود آب آشامیدنی مردم مجبورند برای استحمام به دیهوک بروند.

دیهوک جمعه از بی توجهی کارمندان شکایت کرده ام

در حالی که امام جمعه دیهوک در فروردین ماه امسال بر تسریع موضوع کم آبی بهداشتی در این روستاها تاکید کرده بود، اکنون با گذشت 9 ماه از آن زمان تاکنون هیچکس به این موضوع رسیدگی نکرده است.

حجت الاسلام صادقی امام جمعه دیهوک در خطبه های اولین نماز جمعه سال 1400 منطقه دیهوک گفت: از آب که نیاز اولیه زندگی است محروم هستند!

وی افزود: در یکی از روستاها خانمی می گوید که در 20 سال گذشته مسئولان فقط وعده آب بهداشتی روستاهای ما را داده اند. روستای ما تنها 2 کیلومتر با مرکز دیهوک فاصله دارد اما از هرگونه شبکه آبرسانی بهداشتی محروم هستیم. به دلیل کمبود آب لوله کشی استفاده از کولر امکان پذیر نیست، آب بهداشتی در آشپزخانه نداریم، حمام نداریم به دلیل اینکه فرزندانمان به توالت نمی روند، معلم دانش آموزان ما را از مدرسه اخراج می کند. و به مطالعه ادامه می دهند.

صادقی تاکید کرد: انتظار داریم استاندار محترم، فرماندار محترم و مسئولین شهرستانی به این موضوع توجه ویژه داشته باشند. انتظار داریم در آینده نزدیک کارکنان شرکت آب و فاضلاب به مسافرت بروند و مشکلات مردم عزیزمان را در این روستاها ببینند و از نزدیک رصد کنند.

به توافق خوبی نرسیدیم

محمدابراهیم سیفی رئیس اداره آبفای طبس در گفت و گو با خبرنگار حاورستان درباره پروژه آبرسانی به روستاهای گنبرآباد، قوامیه، رضویه، چکاب و عباس آباد اظهار کرد: روستای اصلی 19 کیلومتر فاصله دارد.

وی افزود: در سال 1388 3.5 کیلومتر از این مسیر با مخزن فرآوری شد. همچنین با اهالی این روستاها قرار شد این جاده توسط خیریه حفر شود و آبفا لوله مورد نیاز را تامین کند.

رئیس ویک طبس گفت: با توجه به اعلام آمادگی خیریه ای که آن هم از دیهوک بود، برای اجرای این طرح 4 کیلومتر لوله نیز خریداری کردیم اما به دلیل اینکه این خیریه کار نمی کند، این طرح اجرا نشد. “

امن گفت: در بودجه 1400 میلیارد تنی اعتبار مورد نیاز این پروژه را در نظر گرفته ایم که به محض توزیع اعتبار به بهره برداری می رسد.

وی تاکید کرد: ده بار با او تماس گرفتم تا وارد خیر شوم اما یک بار گفت فصل پسته چینی است و در حال کار است و باز هم تاکید کرد که این طرح باید از روستاهای هدف شروع شود و به سمت دیهوک برود در حالی که ما قبلا این کار را شروع کرده ایم. پروژه از دیهوک از طرفی ما کارفرما هستیم و باید مشخص کنیم که چگونه پروژه را اجرا کنیم. خیریه باید دوباره تصمیم می گرفت، اما هنوز شنیده نشد.

عملیاتی شدن پروژه؛ به محض اعطای وام

رئیس ویک طبس تصریح کرد: چگونه می توان گفت که دفتر آبفا در اجرای این پروژه همکاری خوبی نداشت در زمانی که لوله ها را به محل انتقال می دادیم؟ طبق اعلام آمادگی برای این پروژه 800 میلیون تن لوله خریدیم، بعد می گویند همکاری نمی کنیم، پس این لوله ها را خریدیم، چه کار کنیم؟ ایشان قبلا لوله گذاری آب و فاضلاب دیهوک را انجام داده اند و به محض شروع خیریه لوله ها را تحویل می دهیم.

امن گفت: در صورت عدم اقدام خیریه با توجه به اینکه اعتباری برای این طرح به محض تامین اعتبار اعطا شده است. ما خودمان این طرح را اجرا می کنیم اما هنوز 1400 وام از سوی دولت اعطا نشده است.

وی افزود: این پروژه بر اساس میزان اعتباری که داشت اجرا شد و به قول خودشان 3.5 کیلومتر از پروژه با تانک ساخته شد اما وام های وی تمام شده و در بودجه سال های آینده لحاظ شده است. “

عدم توزیع وام در سال های 1399 و 1400

رئیس آب و فاضلاب طبس با بیان اینکه تا زمانی که کل بودجه ای که به ما اختصاص داده شده صرف پروژه ای نشود، تصریح کرد: با توجه به اینکه تمام وام های آبرسانی شهر طبس در سال 1399 4 میلیارد تن بوده است، نمی توانیم 2 میلیارد تن هزینه کنیم. میلیارد تومان فقط در روستاهای اقماری دیهوک.

سیفی گفت: از سوی دیگر; در حالی که گفته می شد اعتبارات سال 1399 توزیع می شود اما توزیع نشد و اینها فقط حرف و حدیث بود. هنوز یک ریال از وام های سال 1400 اعطا نشده است، البته این وام ها ارائه می شود اما نصف آن چه روی کاغذ است را هم تامین نمی کند.

وی با تاکید بر اینکه وضعیت نامناسب اقتصادی باید درک شود، گفت: پروژه آبرسانی روستای اقماری دیهوک به محض اعطای وام اجرا می شود، زیرا این پروژه نیمه تمام است و نمی توانیم وام را هزینه کنیم. هیچ جای دیگر.”

سافه با اشاره به اینکه اعتبار مورد نیاز این پروژه یک میلیارد تن است، گفت: تاکنون حدود یک میلیارد و 450 میلیون تن برای این پروژه هزینه کرده ایم.

وی یادآور شد: در این روستاها شبکه آبرسانی وجود ندارد و آب شرب مردم از مخازن و آب شرب از شبکه های آب و چشمه ها تامین می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید