احداث معدن تهدیدی جدی برای شهرستان ماهان است/ این اقدام خطر آلودگی منابع آب و زمین های کشاورزی را به دنبال دارد.


ساعت: 09:58
تاریخ انتشار: 14/11/1400
کد خبر: 1806971

معترضان خواستار استخراج معدن در پلوودیو شدند.

چند تن از اهالی ماهان با گلایه از استخراج معادن در کوه های پلوار این شهرستان تاکید کردند: این تصمیم اشتباه عواقب زیادی برای محیط زیست دارد و منجر به از بین رفتن منابع طبیعی و آلودگی آب و منابع کشاورزی این منطقه می شود. .

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از آرماند; مردم ماهان به شدت نگران صدور مجوز معدن در حوالی این شهر هستند و خواستار رفع این مشکل از سوی مسئولان استانی و شهرستانی هستند.

یکی از اهالی در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: مجوز فعالیت سنگ آهک در دامنه کوه پلوار به دغدغه جدی مردم، دوستداران طبیعت و حامیان شهرستان ماهان تبدیل شده و متاسفانه دود این تصمیمات نمایان است. به مردم؛ زیرا این تصمیم نادرست تبعات زیست محیطی فراوانی دارد و منجر به تخریب منابع طبیعی و آلودگی منابع آب و کشاورزی این منطقه خواهد شد.

یکی دیگر از اهالی ماهان گفت: طی یکی دو هفته گذشته تعدادی از مردم ماهان، دوستداران طبیعت، کوهنوردان و فعالان محیط زیست در اعتراض به ساخت سنگ آهک در این کوه در ارتفاعات کوه پلوار در حوالی شهر ماهان تجمع کردند.

وی ادامه داد: معترضان نگران از بین رفتن ظرفیت گردشگری در منطقه کوه صفا و آلودگی منابع آبی ماهان هستند.

مردم ماهان متعلق به کوه صفا هستند


کوه صفه از گذشته برای مردم ماهان جایگاه ویژه ای داشته است. این کوه یکی از نشانه های طبیعی این منطقه است و نقش مهمی در شناسایی شهر ماهان دارد. به گونه ای که ساکنان این منطقه احساس تعلق زیادی به این کوه می کنند.

حرکت رسوبات آهکی زمین های زراعی را تهدید می کند

کوه پلوار با ماسه سنگ ها و شیل های دوره ژوراسیک پوشیده شده است. اما به دلیل مجاورت با شهر ماهان، استخراج آن خطرات زیادی را برای انسان به همراه دارد که می توان به آن توجه کرد.

با احداث معدن، جابجایی رسوبات باد در شمال ماهان زمین های کشاورزی را تهدید می کند و نیتره شدن زمین های کشاورزی تهدیدی جدی برای کشاورزی این شهرستان خواهد بود، در حالی که شغل بسیاری از مردم ماهان کشاورزی و باغداری است. .

همچنین این معدن بر روی سفره های زیرزمینی ماهان و کرمان ساخته می شود که باعث آلودگی آب و تخریب محیط زیست و به خطر افتادن حیات وحش منطقه، آلودگی هوا (ایجاد آلاینده و گرد و غبار) می شود و از بین رفتن مناظر زیبای طبیعی می باشد. یکی دیگر از پیامدهای ساخت این معدن.

شهرستان ماهان مسئولیتی در قبال مجوز ندارد

نگرانی ها را به مردم حمیدرضا ایزدی شهردار ماهان منتقل کردیم. ایزدی در گفتگو با راه آرمان; وی از قانونی بودن مجوز ساخت معدن خبر داد و گفت: بخشداری نه مجوزی در این زمینه داده و نه مسئولیتی در قبال مجوز دارد.

وی افزود: شرکت میقات این معدن را به ثبت رسانده و 13 استعلام مربوطه دریافت کرده است و سازمان صنعت، معدن و تجارت دلیلی برای ممنوعیت معدن نمی بیند و می گوید مشکلی از نظر منابع آبی وجود نخواهد داشت.

به هر حال؛ حال باید منتظر ماند و دید که آیا سرنوشت صفه ماهان نیز مانند دیگر کوه های زیبای قربانی توسعه و استخراج خواهد بود یا نیروی اجتماعی می تواند آن را حفظ کند؟

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید