بحران جدی است/ مشکل سالانه دسترسی به سفره های زیرزمینی در تهران جدی است


ساعت: 10:19
تاریخ انتشار: 1401/01/14
کد خبر: 1817335

یکی از اعضای کمیسیون ساخت و ساز و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: دسترسی ما به سفره های زیرزمینی سالانه یک تا دو متر کاهش می یابد و این نشان می دهد که هر چه دسترسی به آب کمتر شود، سفره های زیرزمینی کاهش یافته و سقوط می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سید محمد آقامیری، عضو کمیسیون ساخت و ساز و حمل و نقل شورای شهر تهران درباره تشکیل کمیسیون بررسی غرق شدن شورای شهر تهران گفت: موضوع فرونشست در تهران به ویژه جنوب و جنوب غرب تهران است. ما در این زمینه تحقیقات و مطالعات قبلی را انجام داده‌ایم، اما متاسفانه هیچ یک از وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و بخش‌های مختلف کشور تصمیمی برای جلوگیری از پیشرفت فرونشست در کشور ندارند و عملاً کاری انجام نمی‌شود. تحقیقات انجام شده و جلساتی برگزار شده و گفتار درمانی انجام شده و بس.


اقدامات برای آرامش در کشور به گفتار درمانی خلاصه شد

آقامیری با اشاره به جمع آوری اطلاعات برای رسوب گذاری و مکاتبه با دانشگاه ها و چند وزارتخانه در این زمینه، گفت: از شورای شهر و همه دانشگاه هایی که فکر می کردیم در این زمینه موثر هستند اطلاعات جمع آوری کردیم و تحقیقاتی انجام دادیم از جمله دانشگاه تهران. ، شریف، علم و صنعت و حتی دانشگاه آزاد و مرکز پژوهش های مجلس، مرکز تحقیقات شهرداری، سازمان زمین شناسی، سازمان نقشه برداری و نقشه برداری و سه وزارتخانه راه و شهرسازی، وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی. آنها در این زمینه کار کردند تا ما را معرفی کنند یا نتایج تحقیقات خود را در اختیار ما قرار دهند.

یکی از اعضای کمیته ساخت و ساز و حمل و نقل ادامه داد: اساتید دانشگاه های مختلف به شورا آمدند و برخی از دانشگاه ها موضوع را خیلی جدی نگرفتند و ابتدا فقط یک استاد را برای بحث فرستادند. وقتی دیدند موضوع جدی است، اساتید مختلفی روی آن کار کردند: «او کردها را معرفی کرد و در جلسات شرکت کرد.


نامه محرمانه برخی مراکز دولتی درباره وضعیت شهرک سازی در کشور

وی گفت: حتی برخی از مراکز دولتی نامه محرمانه ای نوشتند و اطلاعات محرمانه ای از وضعیت شهرک در کشور ارائه کردند که وضعیت چقدر پیچیده است و متاسفانه هیچکس کاری انجام نداده است.

آقامیری با بیان اینکه برنامه ای در شورای شهرداری برای ادامه این جلسات داریم، گفت: حتی با دانشگاه های خارجی که مشکل فرونشست داشته اند و با اقداماتی از آن جلوگیری کرده اند مکاتبه داریم. در نهایت در شش ماهه اول امسال همایش هایی را با حضور گروه های مختلف برای رسیدن به شرح وظایف از جمله برای شهرداری تهران برگزار خواهیم کرد.


تلاش برای تدوین و تصویب لایحه آرامش در مجلس از طریق شورای عالی استانی

یکی از اعضای کمیته ساخت و ساز و حمل و نقل کشور با اشاره به مصوبه تدوین لایحه در سطح ملی گفت: برای اینکه بتوانیم این اقدام را در سطح ملی انجام دهیم آن را به شورای عالی استان و از طریق شورای عالی ارائه کرده ایم. شورای استان در نهایت لایحه ای را در شورای عالی استان تهیه کنید و به مجلس بروید و متولی پیدا کنید و زمانی که این لایحه در مجلس تصویب شد قانونا لازم الاجرا می شود و همه دستگاه ها از جمله شهرداری تهران موظف به اجرای آن هستند و در نظر داریم. بودجه بر اساس اولویت حوزه های درگیر در این پدیده.


سالانه 25 تا 35 سانتی متر فرونشست در دشت ورامین داریم و هیچکس وضعیت بحرانی را اعلام نمی کند.

وی با تاکید بر اینکه باید در کشور ما کار ملی انجام شود، با اشاره به موضوع شهرک سازی در ایران و سایر کشورها، گفت: شهرک سازی در کشور ما روز به روز در حال پیشرفت است و هیچکس احساس فاجعه نمی کند. در کشورهای اروپایی اگر سالانه یک تا چهار سانتی متر فرونشست باشد، وضعیت بحرانی اعلام می کنند، در حالی که اکنون در کشور ما سالانه بین 25 تا 35 سانتی متر در دشت ورامین فرونشست رخ می دهد و هیچکس اعلام بحران و فاجعه نمی کند. و به نظر می رسد هیچ اتفاقی نیفتاده است.


هر ساله سطح دسترسی به سفره های زیرزمینی شهر تهران یک تا دو متر کاهش می یابد

آقامیری تاکید کرد: اکنون سفره های زیرزمینی و آب های زیرزمینی ما در حال از بین رفتن است و با بحران آب مواجه هستیم. در حالی که این سفره‌ها و سفره‌های زیرزمینی هزاران سال است که ایجاد شده‌اند، انقراض آنها نسل‌ها طول می‌کشد تا بازسازی شوند.

وی در پاسخ به اینکه چند درصد از سفره های زیرزمینی تهران تخریب شده است، گفت: مشخص است که سفره های زیرزمینی در کجا هستند اما مشخص نیست چه تعداد از سفره های زیرزمینی تهران تخریب شده است. از آنجایی که سطح دسترسی ما به سفره های زیرزمینی سالانه یک یا دو متر کاهش می یابد، این نشان می دهد که هر چه سطح دسترسی به آب کمتر باشد، سفره های زیرزمینی کاهش یافته و فرو می ریزند.

انتهای پیام/
منبع »ایلنا

دیدگاهتان را بنویسید