انسداد ۲۶۶ حلقه چاه غیرمجاز در استان زنجان/ وضعیت سفره‌های زیرزمینی دشت‌های زنجان و ابهر بحرانی است.


ساعت: 13:07
تاریخ انتشار: 1401/02/07
کد خبر: 1834835

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان با اشاره به اینکه سالانه تعداد چاه های مسدود شده مشخص و منابع لازم تامین می شود، گفت: سال گذشته 266 حلقه چاه غیرمجاز در زنجان مسدود شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ اسماعیل افشاری در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; وی گفت: در حال حاضر وضعیت دشت های زنجان و ابهر از نظر سطح آب های زیرزمینی بحرانی است، چراکه برداشت آب در این دو دشت بیش از حد مجاز است و هر ساله سطح آب های زیرزمینی این دشت ها کاهش می یابد.

وی گفت: در هر نقطه از استان چاه های غیرمجاز حفر می شود که بر کاهش سطح آب های زیرزمینی تأثیر می گذارد. گشت های نوروزی منظم بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان با بیان اینکه انسداد چاه‌های غیرمجاز در زنجان طبق برنامه انجام می‌شود، افزود: چاه‌های تازه حفر شده با سرعت بالا مسدود می‌شوند اما چاه‌های اعلام‌شده چندین دهه حفر شده و غیرمجاز است. به سمت دیگری می رود و پس از استعلام قاضی در مورد چاه و گرفتگی آن نظر نهایی را صادر می کند.

وی با اشاره به اینکه سالانه تعداد چاه هایی که قرار است بسته شوند مشخص می شود و منابع لازم تامین می شود، خاطرنشان کرد: معمولا 100 درصد وام اعطا نمی شود و به همین نسبت بهره وری کاهش می یابد.

افشاری گفت: سال گذشته 266 حلقه چاه غیرمجاز در استان مسدود شد و بر اولویت بندی چاه های عمیق تاکید شد زیرا بیشترین تاثیر را در کاهش سطح سفره های آب زیرزمینی دارند.

وی با اشاره به اینکه چاه های واقع در دامنه کوه ها و کنار رودخانه ها از نظر حفاظت از آب های زیرزمینی در اولویت نیستند، خاطرنشان کرد: البته از نظر قانونی نیز باید روی این چاه ها کار شود و معمولاً شامل طرح . .

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان با تاکید بر اینکه فروش آب کشاورزی ممنوع است، گفت: اما راهکاری که کشاورزان از آن استفاده می کنند، اجاره آب چاه با زمین است و فروش آب تولید شده را غیرممکن می کند. داده ها با هم برخورد کردند در سطح ملی اما به دنبال راه حلی برای تشکیل بازار محلی آب هستند که هنوز محقق نشده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید