ثبت 1.5 میلیون شرکت بر روی کاغذ / نیاز به جلوگیری از حفر چاه غیرمجاز


ساعت: 17:29
تاریخ انتشار: 1401/01/31
کد خبر: 1823491

معاون اجتماعی و پیشگیری قوه قضائیه گفت: بیش از یک میلیون و نیم شرکت به صورت کاغذی ثبت شده است اما بر اساس آخرین آمار کمتر از یک سوم این شرکت ها فعال و دو سوم آنها فقط ثبت شده اند. اقتصاد کشور را با خود ندارند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ اولین جلسه شورای معاونین اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم در سال 1401 به ریاست قوه قضائیه سراسر کشور به ریاست معاونت اجتماعی و پیشگیری قوه قضائیه تشکیل شد.

در ابتدای این ویدئو کنفرانس عسگر جهانگیر معاون اجتماعی و پیشگیری قوه قضاییه از خداوند متعال برای خدمت به مردم خواستار شد و گفت: بنیانگذار انقلاب از درگاه خداوند جان تازه ای در پیکره ایران اسلامی دمید تا بتواند گامی در جهت رشد و معنویت بردارد و جامعه را در سطح قرآن احیا کند.

وی با تجلیل از شهدای عرصه های مختلف قوه قضائیه و شهدای مدافع حرم به تشریح علت تاخیر یک هفته ای در تشکیل مجلس شورای اسلامی پرداخت و افزود: امروز اولین نشست آنلاین با معاونان اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم است. در دادگاه های سراسر کشور برگزار شود.» امیدواریم این جلسات باعث ارتقای جایگاه اجتماعی مردم و کاهش جرم و جنایت در عرصه های مختلف شود.

جهانگیر با اشاره به نامگذاری سال جاری به نام «تولید; بر اساس دانش و ایجاد کارفرما، مقام معظم رهبری فرمودند: برای جلوگیری از تحقق این شعار، گروه پیشگیری باید برنامه ها و اقدامات ویژه ای را برای شناسایی و همکاری با شرکت های دانش بنیان در دستور کار قرار دهد. برای تحقق این امر لازم است آمار و اطلاعات دقیقی از حوزه فعالیت و تعداد شرکت های دانش بنیان درج شود. بنابراین، شناسایی شرکت هایی که در راستای مسائل پیشگیری هستند بسیار مهم است.

وی به استفاده از ابزارهای جدید برای کاهش جمعیت کیفری در زمان ماموریت سازمان زندان ها اشاره کرد و افزود: استفاده از نمونه های صحافی الکترونیکی ارائه شده در آن زمان نمی تواند انتظارات ما را در استفاده از این ابزار برآورده کند. به همین دلیل مجبور شدیم نمونه های خارجی وارد کنیم و با مهندسی معکوس موفق شدیم نمونه های خارجی را با کمک شرکت های دانش بنیان در کشور تولید کنیم.

معاون اجتماعی و پیشگیری قوه قضائیه به ضرورت برخورد پیشگیرانه اشاره کرد و افزود: باید از ابتدای سال اقدامات پیشگیرانه را برای جلوگیری از ورود شرکت های دانش بنیان در دستور کار قرار دهیم. حوزه استفاده از امکانات.»

وی افزود: یکی از موضوعات مددکاری اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم می تواند دستیابی به هم افزایی کامل با همکاری دستگاه های اجرایی باشد تا اجرای شعار سال در دستور کار قرار گیرد و امکان سوء استفاده به حداقل برسد. وی افزود: امروز بیش از یک میلیون و نیم شرکت بر روی کاغذ در کشور ثبت شده است، اما بر اساس آخرین آمار کمتر از یک سوم این شرکت ها فعال هستند و دو سوم این شرکت ها فقط ثبت شده اند و هیچ سودی ندارند. اقتصاد کشور . .

جهانگیر خاطرنشان کرد: کار مشترکی با سازمان ثبت برای جداسازی شرکت های رسمی از شرکت های فعال در سراسر کشور در حال انجام است تا از تخلفات این گروه از شرکت ها جلوگیری شود.

به گفته معاون اجتماعی و پیشگیری قوه قضائیه، همکاری دوجانبه با سازمان ثبت احوال برای اجرای به موقع طرح کاداستر کمک زیادی به معاونت امور اجتماعی و پیشگیری برای جلوگیری از زمین خواری می کند.

وی افزود: به ویژه در زمینه صدور اسناد منابع طبیعی و عمومی که هنوز باید سند صادر کنند و فهرست بندی آنها بر اساس اسناد موجود است، حل اختلاف ارائه آمار با همکاری سازمان ثبت باید حل شود. بنابراین کنترل، پایش و مقایسه و مقایسه آماری برای پیشگیری از تخلفات یکی از الزاماتی است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

جهانگیر در بخشی دیگر از سخنان خود در این نشست گفت: معاونت پیشگیری باید در سه حوزه پیشگیری از وقوع جرم، پیشگیری از دعاوی و پیشگیری از آسیب های اجتماعی توسعه یابد. این سه حوزه مورد توجه رهبر معظم انقلاب اسلامی و رئیس قوه قضائیه و اسناد بالادستی است که از وظایف ذاتی معاونت پیشگیری است و استان ها نیز باید نسبت به اجرای آن اهتمام داشته باشند.

وی تاکید کرد: در این راستا هر استان موظف است علاوه بر برنامه های اعلام شده از سوی نماینده مجلس، کار بومی و کار ویژه ای در دست اجرا داشته باشد و گزارش پیشرفت خود را برای آشنایی با الگوی سایر استان ها به ستاد ارسال کند.

جهانگیر افزود: شرایط کشور به گونه ای است که این حجم از تخلفات، جرایم و آسیب ها زیبنده نظام ارزشی ایران اسلامی نیست. به نظر می رسد اقدامات انجام شده در گذشته کافی نیست و باید طرح جدیدی در حوزه پیشگیری اجرا شود. یکی از کارهای پیشنهادی «پیشگیری منطقه ای» است. زیرا در برخی مناطق جرم و جنایت در اطلس جغرافیایی ظاهر شده است به گونه ای که باید تدابیر ویژه ای اتخاذ شود.

وی ادامه داد: شناسایی و اعلام این مناطق بر عهده استان هاست. برخی اقدامات پیشگیرانه یا برخورد با تخلفات نیازمند اراده و عزم ملی است. منطقه هرندی تهران یکی از مصادیق بارز تهدید در اطلس جغرافیایی است که امروزه به معضلی تبدیل شده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه افزود: این مکان ها به بندری برای تولید جرم تبدیل شده است اما این مدل از محوطه سازی محدود به شهرها نیست، بلکه بسیاری از روستاهایی که به دلیل خشکسالی خالی از سکنه شده اند نیز هستند. در خطر. اقدامات پیشگیرانه قطعاً بدون آمار دقیق مناطق خالی یا تخلیه شده امکان پذیر نخواهد بود. نظارت بر استان ها همراه با دقت، تجمیع و تحلیل آمار در پیشگیری از وقوع جرم ضروری است.

جهانگیر گفت: تعداد رودخانه های کشور مشخص است اما آمار دقیقی از مهندسی باران و بستر آن وجود ندارد و مشخص نیست برای آنها مرز یا سندی صادر شده است یا خیر؟ به همین دلیل اقدامات پیشگیرانه هنگام کار با متخلفان کار را برای ما سخت کرده است. این منطقه ای است که در آن مردم و منابع طبیعی در تضاد هستند.

وی افزود: امروز آمار سازمان ثبت احوال و منابع طبیعی با بحث و جدل به نماینده مجلس ارسال می شود و دلیل این امر عدم اطلاع رسانی کافی و اختلاف بین سازمان ها است. این مشکل تنها به تهران محدود نمی شود و بسیاری از استان ها نیز به دلیل عدم همکاری فرابخشی با این مشکل مواجه هستند. گفته می شود در استان کردستان بیش از 480 هزار هکتار از منابع طبیعی حسابرسی شده مشمول ممیزی می شود تا سندی صادر شود تا به سرعت به نتیجه مطلوب برسد، اما سازمان جبرانی کاستی هایی دارد.

معاون اجتماعی و پیشگیری قوه قضائیه با تاکید بر اینکه در حوزه زمین نباید از متخلفان عقب بمانیم، گفت: برای جلوگیری از این موضوع باید خلاءهای قانونی را پر کنیم. بنابراین طبق آمار و اطلاعات، مدیران باید در قبال فعل یا عدم اقدام عمل کنند. یکی از مشکلاتی که تحلیلگران امسال نسبت به آن هشدار دادند، بحران آب کشور است که بسیاری از نقاط کشور را تهدید می کند، بنابراین وجود تعدادی چاه مجاز و غیرمجاز به قانونگذار کمک می کند تا از تخلفات جلوگیری کند.

وی با اشاره به رهاسازی رودخانه ها و دریاها با عزم ملی برای مدت کوتاهی افزود: این امر نیز برای جلوگیری از حفر چاه های غیرمجاز ضروری است. مقابله با این پدیده تنها با کسب اطلاعات و آمار دقیق از مراکز استان ها امکان پذیر خواهد بود.

جهانگیر با تاکید بر مقام معظم رهبری و قوه قضائیه در خصوص ساماندهی فضای مجازی، آن را به ویژه برای نسل جوان خطرناک توصیف کرد: این فضا به قدری خطرناک شده که فضای امنی برای متدینین وجود ندارد زیرا امروز این در حالی است که در کشورهای پیشرفته مدیریت فضای مجازی به طور جدی در دستور کار قرار گرفته است.

وی گفت: بر اساس آمار 60 میلیون کاربر ایرانی با استفاده از 131 میلیون گوشی از فضای مجازی استفاده می کنند. با وجود کارهای فرهنگی خوب انجام شده، اگر فضای مجازی را نادیده بگیریم، نسلی خواهیم داشت که به سمت دیگری حرکت می کند. بنابراین مراکز آموزش و پرورش کشور به همراه معاونت پیشگیری باید اقدام عاجل کنند. زیرا جرایم جدید به سرعت در فضای مجازی در حال شکل گیری است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید