عید قربان، مهم ترین روز خدمت و تجلی ایثار/وحدت ابراهیمی؛ مهمترین درس از عید بندگی


ساعت: 11:06
تاریخ انتشار: 1401/04/19
کد خبر: 1882077

حج مظهر وحدت مسلمانان و مقاومت در برابر دشمنان است.

نمایش زیبایی از بندگی خداوند است و این روز یادآور سالها پیش است که حضرت ابراهیم (ع) بندگی و اخلاص ایمان خود را با قربانی کردن فرزندش نشان داد و اسماعیل (ع) بیشترین – ایمان و بندگی عظیم را توسط اطاعت از اوامر خدا در تاریخ به یادگار مانده اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش بلاغ ، قربان بایرام مصادف است با روز دهم ذی الحجه یکی از اعیاد بزرگ مسلمانان و در آن روز خداوند متعال به ابراهیم دستور داد تا فرزندش اسماعیل را قربانی کند، او پسرش اسماعیل را به قربانگاه برد اما خداوند متعال به حضرت ابراهیم (ع) دستور داد تا فرزندش اسماعیل را قربانی کند. تاریخ را به گونه ای دیگر تغییر می دهد و قوچی را به جای ابراهیم (ع) قربانی می کند.

این بایرام بزرگ همه ساله توسط مسلمانان جشن گرفته می شود و مسلمانان زیادی در روز دهم ذی حج گرد هم می آیند تا جایگزین مناسک حج شوند و جان و مال خود را در سرزمین منا فدا کنند. اعمال بسیاری نیز برای این بایرام بزرگ سفارش شده است، مانند خواندن نماز قربان بایرام، قربانی کردن، غسل کردن و ….

امام سجاد (علیه السلام) در صحیفه سجادیه خود، قربان بایرام را روز مبارک و فرخنده توصیف کرده و می فرماید: خدایا آن روز مبارک است.

یک کارشناس مسائل دینی در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به فلسفه ایجاد کربان بایرام اظهار داشت: کربان بایرام یکی از اعیاد به نام مسلمانان است و این روز خجسته به مناسبت اطاعت از امامت است. دستور ولادت حضرت ابراهیم (ع) و حضرت اسماعیل (ع) به نام بایرام جشن گرفته می شود.

حجت الاسلام محمد جهانی با بیان اینکه در ماجرای عید سعید قربان حضرت ابراهیم و فرزندش هر دو مورد آزمایش قرار گرفتند و سربلند بیرون آمدند، اظهار داشت: در ماجرای عید سعید غدیر خم شد.

وی با تاکید بر اینکه مفهوم مسلمان بودن اطاعت از فرمان خداوند است، افزود: اسلام به معنای اطاعت از فرمان خداوند و کربان بایرام روز اطاعت از فرمان و خواست خداوند است. همچنین در قرآن کریم آمده است که حضرت ابراهیم (علیه السلام) و حضرت اسماعیل (علیه السلام) فرمان خداوند را اطاعت کردند.

*عید قربان عامل وحدت مسلمانان و تقرب آنها به خداست

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه فلسفه سنت قربانی در منا نیز نشات گرفته از داستان حضرت ابراهیم (ع) و حضرت اسماعیل (ع) است، گفت: قربانی یکی از مناسک حج و از اعمال ابراهیمی است. حج و نیز بدین ترتیب ماجرای محاکمه حضرت ابراهیم (علیه السلام) و حضرت اسماعیل (علیه السلام) را بیان می کند.

وی با تاکید بر اینکه فلسفه عید قربان دست کشیدن از مال و مال دنیاست، گفت: سال ها پیش در دهم ذی الحجه حضرت ابراهیم (ع) از گرانبهاترین مال خود که فرزندش بود چشم پوشی کرد و در برابر فرمان خدا تسلیم شد.بندگی مراسم قربانی را به مسلمانان واگذار می کند.

وی با تاکید بر اینکه توجه و درک عظمت عید سعید قربان از جمله مواردی است که در عید سعید قربان توصیه شده است، افزود: یک سری شعائر شرعی و دینی نیز برای این روز توصیه شده است مانند غسل، اقامه عید قربان. نماز قربان و قربان قضای اوست

وی تکریم مسلمانان و آرامش را از ویژگی های بایرام عنوان کرد و افزود: بر این اساس سرکشی از خویشاوندان و آرامش نیز از دیگر آداب و رسوم معرفی شده برای عید سعید قربان است.

این کارشناس مسائل دینی به فلسفه و اهمیت قربانی در قربان بایرام اشاره کرد و افزود: بهتر است گوشت قربانی به فقرا داده شود و کمترین (یک سهم) برای خانواده ای که قربانی کرده اند نگه داشته شود، زیرا . هدف قربانی این است که به نفع خود باشد. این یکی از فواید معنوی آن است نه مادی.

جهانی افزود: اینکه عده ای خودشان همه گوشت قربانی را قربانی و مصرف کنند درست نیست.

وی با بیان اینکه قربانی روز دهم ذی حجه (عید قربان) فقط بر کسانی واجب است که حج را به جا آورده و در منا هستند، گفت:

دوری از گناه؛ آثار و برکت قربانی

دانشیار گروه آموزشی دانشگاه مازندران نیز وحدت را مهمترین درس کربان بایرام عنوان کرد و گفت: حج مظهر وحدت مسلمانان و ایستادگی در برابر دشمنان است.

محمد هاشمی در خصوص فلسفه ایثار و آثار و برکات ایثار در زندگی زائران گفت: یکی از بزرگترین اعیاد اسلامی عید قربان یا زهی است که یادآور خاطره خاطره انگیز حضرت ابراهیم است. خلیل الله و در سوره مبارکه بقره و صافات نیز به این مطلب اشاره شده است تاریخ آمده است.

وی به خواب حضرت ابراهیم در خصوص فداکاری فرزندش اشاره کرد و گفت: حضرت ابراهیم (علیه السلام) با فرزندش حضرت اسماعیل به حج رفت و هنگام طواف حضرت اسماعیل، مجذوب ظاهر فرزندش شد و احساس غرور کرد. سپس در عالم رویا به او وحی داد تا فرزندش را با جزئیاتی که به او گفته شده و قربانی برای خدا به منا یا همان قربانگاه برای قربانی ببرد.

هاشمی افزود: حضرت ابراهیم فرمان خدا را پذیرفت، شیطان در راه منا سه بار بر او ظاهر شد تا او را از اطاعت امر خدا باز دارد، اما حضرت ابراهیم با سنگ هایی که به سوی شیطان پرتاب کرد سه بار با نفس خود مبارزه کرد و زمانی که او و او فرزندش را برای قربانی آماده کرد خداوند گوسفندی به او داد و از او خواست که فرزندش را رها کند و گوسفند را قربانی کند.

وی ادامه داد: به همین ترتیب سنگسار یا رجم و قربانی گوسفند در منا یکی از اعمال و مناسک حج شد. انجام می دهند، اما عمل حضرت ابراهیم بسیار سخت تر بود، زیرا فرزندش را فدای نام خدا کرد.

دانشیار دانشگاه مازندران در خصوص آثار و برکات ایثار گفت: حج افعال زیادی دارد که هر کدام آثار ویژه ای در جان و جان مردم به جا می گذارد و ایثار یکی از آن اعمال است و از آثار آن توجه به مستمندان است. . که شامل انسان دوستی و ایثار، ایثار و ایثار، اطاعت از خدا، کسب تقوا و تقرب به خدا، دوری از گناه و معصیت، انجام نیکوکاری و ترویج کار نیک و مبارزه با رذایل اخلاقی مانند طمع، خودخواهی و خودخواهی است. او دنیا را حمل می کند و…

وی تصریح کرد: ماجرای قربانی شدن ابراهیم به دیگران یادآوری می کند که ای بندگان، ببینید خدا چه بنده ای دارد که فرزندش را فدای خدا می کند، چرا مال دنیا را فدا نکنیم، ایثار تمرینی است برای دور شدن از آن. شيطان و اتحاد را ترويج كن. همدلي راهي براي قبولي در امتحانات الهي است.

هاشمی با بیان اینکه وحدت مهمترین درس عید قربان است، افزود: حج یک عمل اجتماعی است و تمام احکام ذکر شده در شش هزار و 666 آیه قرآن کریم اجتماعی است، به عنوان مثال در ایام حج همه زائران در مراسم حج جمع می شوند. سرزمین منا یا برای دعای عرفه و کوچ و مراسم قربانی، همه با هم کار واحدی انجام می دهند و این وحدت خاص یک کشور نیست، بلکه همه مسلمانان جهان با هم متحد هستند.

وی به سخنان مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: مسلمانان باید در مناسک حج متحد شوند تا از وضعیت کنونی کشورهای مختلف از یکدیگر بیاموزند و برای رفع چالش های مسلمانان تلاش کنند.

دانشیار گروه علوم اسلامی در خصوص بعد تربیتی حج بیان کرد: یکی از جنبه های تربیتی حج، اطاعت از واعظ است و اطاعت حضرت اسماعیل از حضرت ابراهیم (علیه السلام) مصداق اطاعت از ولی امر بود. همچنین یکی از مناسک حج، نماز خواندن پشت مقام ابراهیم است که دلیل آن تسلیم شدن به هدایت و حرکت پشت سر امام است که در آیه 125 سوره بقره نیز آمده است.

این کارشناس مذهبی گفت: زائران بیت الله حاج ابراهیم را به مکانی بیاورند که اهداف مختلفی از جمله برات دارد. آل سعود بخشش از مشرکان را جزء اعمال حج نمی داند که قابل تأمل است، زیرا در سوره طوبی نیز بخشش از مشرکان ذکر شده است و آیات قرآن فقط مختص به زمان عصر نیست. پیامبر و برای او آیه نسخ نازل نمی شود، نمازگزاران باید دشمن را بشناسند و با دقت در مقابل دشمن موضع بگیرند.

وی ادامه داد: 95 کشور مسلمان در جهان وجود دارد که اگر متحد می شدند اسرائیل نمی توانست با آنها مقابله کند اما متاسفانه مسلمانان دچار تفرقه شده اند و دشمن از این تفرقه سوء استفاده می کند.

به گزارش بلاغ ، قربان بایرام به عنوان بزرگ ترین عید مسلمانان از جایگاه والایی در بین مسلمانان جهان و به ویژه مردم مسلمان ایران اسلامی برخوردار است. مسلمانان طبق رهنمود قرآن و روایات نبوی، قربانی را بر نمازگزاران خانه خدا واجب می دانند و آن را سنت خود می دانند و مراسم عید قربان را با آداب و رسوم خاصی انجام می دهند. آنها علاوه بر انجام غسل عید، مراسم اقامه نماز را که از نمادهای اصلی عید قربان است، انجام می دهند. حضرت ابراهیم (ع) با تسلیم شدن در برابر خواست خداوند، آموزگار درس بزرگ و مهمی برای بشریت شد و این سنت گرانقدر را بر نمازگزاران قربان بایرام واجب ساخت تا این نماد مهم، نماد مبارزه با مردم باشد. نفس و خواسته های دنیوی..

عید قربان اوج حج، رسیدن به قله رفیع شهادت، مانند اسماعیل، و بالاتر از شهادت، مانند ابراهیم، ​​و پایان این ماجرا، ذبح گوسفندان و آنچه خداوند در این امر برای خود می خواهد. بزرگترین مصیبت بشر کشتن گوسفندی برای چند گرسنه است، اما با قربان بایرام مظهر توحید و نماد وحدت اسلامی در حج است.
اولاً عید قربان عید بندگی و دلبستگی و دست کشیدن از نفس برای رسیدن به حق است. روز ذبح خواسته های دنیوی برای برتری معنوی است. به همین دلیل تمام اقدامات و بزرگداشت ها در این روز برای القای روحیه معنویت و فداکاری است.

دیدگاهتان را بنویسید