عید ایمان در آذربایجان/ از ذبح قربانی تا تجلی بندگی در دسته نماز عید


ساعت: 09:36
تاریخ انتشار: 1401/04/19
کد خبر: 1882041

جلوه های آیینی قربان بایرام در نگاه مردم آذربایجان؛

عید قربان مانند سایر اعیاد آداب و رسوم خاص خود را دارد و با توجه به فرهنگ هر منطقه با آداب و رسوم خاصی برگزار می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش آروم نیوز، در دین مبین اسلام روزهایی وجود دارد که در نزد مسلمانان از جایگاه والایی برخوردار است و به آن ها می گویند.

این روزهایی که بسیاری از مسلمانان آن را جشن می گیرند عبارتند از عید فطر در اول شوال، عید قربان در دهم ذی الحجه، عید غدیر در 18 ذی الحجه و عید مبعث در 27 ام. – رجب من

یکی از این روزها و اعیاد فرخنده، عید قربان در دهم ذی الحجه است و روز عید قربان، روز بندگی، روز ایثار، روز ایثار و روز عید قربان است. عید الاخبار و عید قربان.

عید قربان درس ایثار و ایثار دارد و در عید قربان حضرت ابراهیم (ع) توانست از امتحان بزرگ الهی خارج شود و روزی است که نیستی همه چیز را در برابر معشوق می پذیرد. خودش و همه چیز را فدای او کند.

از سوی دیگر، قربان بایرام نیز مانند سایر اعیاد آداب و رسوم خاص خود را دارد و بر اساس فرهنگ هر منطقه با آداب و رسوم خاصی جشن گرفته می شود.

عید قربان در منطقه آذربایجان نیز با آداب خاصی برگزار می شود که در ادامه در مورد منطقه میاندوآب و آذربایجان صحبت خواهیم کرد.


تمیز کردن خانه

خانه رسمی دیرپا و مرموز است که از گذشته های دور همچنان استوار و پابرجا مانده است و رسم بر این است که قبل از فرارسیدن ایام تعطیل، زنان به کار مشغول شوند و خانه را غبارروبی کنند.

تکان دادن خانه یا زدودن گرد و غبار از خانه را می توان در آستانه کربان بایرام و همچنین تمام تعطیلات دیگر در منطقه آذربایجان مشاهده کرد که در آن زنان شروع به نظافت و شستن گرد و غبار خانه می کنند تا خانه را برای قربان بایرام آماده کنند. -عذا و آمدن مهمانان



قربانی را ذبح کنید

شاید مهم ترین ویژگی عید قربان ذبح قربانی است که در صبح روز عید قربان روز دهم ذی الحجه انجام می شود.

در منطقه آذربایجان رسم بر این است که افراد طایفه یا محله دور هم جمع می شوند و گوسفند یا گاو قربانی می خرند و در روز کربان بایرام ذبح می کنند و قسمتی از آن را بین فقرا تقسیم می کنند. اشتراک گذاری.

اما امروزه برخی ترجیح می دهند به جای شرکت در خرید قربانی، مقداری گوشت از کسانی که برای این منظور ذبح کرده اند، خریداری کنند.


تجلی بندگی در راهپیمایی نماز عید قربان

نماز عید قربان جلوه ای زیبا از بندگی و عبادت و یکی از جلوه های زیبای این عید بزرگ است که با حضور پرشور مردم مسلمان و متدین تجلی می یابد.

حضور زودهنگام مردم آذربایجان و میداندوآب در نماز عید سعید قربان مانند نماز عید فطر همیشه مثال زدنی و کم نظیر بوده و مردم قبل از طلوع آفتاب در مکان هایی که نماز عید قربان برگزار می شود تجمع می کنند.


روحش شاد دیدارهای عید

یکی از مهم ترین ویژگی های روز عید، دید و بازدید و آرامش دل است که در عید قربان به عنوان یکی از مهم ترین اعیاد مسلمانان نیز نمود بیشتری دارد.

آرامش یکی از مهم ترین توصیه های دینی است که همواره توجه مردم را به خود جلب می کند و این سنت حسنه به ویژه در ایام عید از شور و شوق خاصی برخوردار است.

رسم بر این است که کوچکترها به دیدار بزرگترها می روند و عید را به آنها تبریک می گویند، در این میان برخی خانواده ها نیز رسم دارند روز عید در خانه بزرگ خانواده جمع می شوند و آن روز را با یکدیگر می گذرانند.


غذای مخصوص عید

امروزه معمولاً در این روز مردم با گوشت نذری سیخ می پزند، در حالی که در گذشته کوفته غذای همیشگی خانواده های آذربایجانی در این روز بوده و با وجود اینکه جایگزین آن غذاهایی مانند کلو کباب شده است، برخی خانواده ها هنوز آشپزی می کنند.کوفته با گوشت قربانی به پختن روی سیخ ارجحیت دارد.


گرفتن تعطیلات برای سالمندان

در ایام تعطیل رسم بر این است که به اعضای خانواده به عنوان عیدی هدیه می دهند و در عید قربان نیز این گونه است و خانواده ها برای اعضای خانواده عیدی می آورند.

در عید قربان خانواده داماد ضیافتی شامل گوشت، شیرینی، لباس و … می آورند. همراه با چند زن از قبیله در خانه نواروس.

البته برخی از خانواده هایی که از وضعیت مالی خوبی برخوردارند ترجیح می دهند به جای خریدن مقداری گوشت و اهدای آن به خانواده عروس برای ذبح، حیوان خریداری کنند.


شب بایرام تازه فوت شده

یکی دو روز قبل از بایرام، در نقاط مختلف شهر و روستاها، شب بیرم مردگان و درگذشتگان یا به زبان محلی کارا بایرام به افتخار تازه درگذشتگان گذشته برگزار می شود.

از سوی دیگر عده ای از خانواده های شهدا در روز عید بر سر مزار شهدا می روند و بر مزار شهدا عطر و غبار می پاشند.


طنین دعای عرفه

در روز نهم ذی الحجه، صدای دعای عرفه در آستانه کربان بایرام از گوشه و کنار شهر و مردم به گوش می رسد. هر سال دعای عرفه را می خوانند که نمایش های زیبایی از بردگی و بندگی را نیز به نمایش می گذارد.

به طور کلی آداب و رسوم قربان بایرام در نزد مردم آذربایجان تنها به این موارد محدود نمی شود، بلکه مردم این کشور به اعمال و توصیه های دینی در مورد شب و روز کربان بایرام نیز توجه می کنند که شامل خواندن دعا می باشد. و قرآن و غسل بایرم و عطر و مسواک زدن.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید