عید قربان، جشن رهایی از بندگی نفس / اطاعت و عبادت در پیشگاه خداوند است. مهمترین پیام


ساعت: 09:25
تاریخ انتشار: 1401/04/19
کد خبر: 1882040

نگاهی به معانی و آداب ماه دهم ذی الحجه;

کربان بایرام یکی از مهم ترین اعیاد سیستان و بلوچستان به شمار می رود که مهمترین پیام آن اطاعت و بندگی خداوند، ایثار و رحمت است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصرهامون ، عید قربان یا دهم ذی الحجه یکی از گرانقدرترین اعیاد مسلمانان است و پیروان آخرین و کامل ترین دین الهی این روز را به یاد حضرت ابراهیم (ع) گرامی می دارند. (علیه السلام) و فرزندش اسماعیل (علیه السلام) در سراسر جهان جشن می گیرند.

قربان بایرم در سرزمین وحدت و برادری «سیستان و بلوچستان» با جلوه های مذهبی و سنتی بسیار رنگارنگ و زیباست که هر دو قوم بلوچ و فارس این استان از این روز فرخنده بهترین استفاده را می برند.

حجت الاسلام میشم درانی از کارشناسان مذهبی با بیان اینکه قربانی از زمان حضرت ابراهیم مرسوم شد، اظهار داشت: روز دهم ماه قمری ذی الحجه مصادف با عید سعید قربان است که به یادگار می آید. حضرت ابراهیم (ع) و فرزندش اسماعیل (علیه السلام).

وی با اشاره به اینکه عید قربان یکی از بزرگ ترین اعیاد مسلمانان است، افزود: در این عید مسلمانان لباس نو می پوشند، پس از انجام عبادت، زیارت و جشن می گیرند. و قربانی خریداری شده «گوسفند، گاو» را بین فقرا و نیازمندان و همسایگان تقسیم می کنند.

این کارشناس مذهبی افزود: اگر فردی توانایی خرید گوسفند و قربانی کردن را نداشته باشد، می تواند مبلغی را برای خرید قربانی با چند نفر به صورت مشارکتی در نظر بگیرد و یک گوسفند بخرد. سپس آن را در راه خدا قربانی کنید.

وی گفت: در این روز زائران در سرزمین منا به محراب می روند و حیوانی را برای قربانی ذبح می کنند و این عمل نمادی از سر بریدن روح انسان است و نوعی جشن برای رهایی از اسارت و گذشتن از اسارت محسوب می شود. پیوندهای دنیوی و وسوسه های شیطانی. رودخانه

درانی با تاکید بر اینکه عید سعید قربان، جشن رهایی از اسارت و دور شدن از تعلقات دنیوی و وسوسه های شیطانی است، ادامه داد: عید قربان نماد بندگی و تسلیم در برابر خداوند است؛ این عید سعید قربان را می توان به عنوان عید غدیر خم کرد. در آن روز حضرت ابراهیم (علیه السلام) سه بار مورد آزمایش خداوند قرار گرفت، به گونه ای که بار اول جان، بار دوم با مال و بار سوم با فرزندانش آزمایش شد و موفق شد. برای گذراندن موفقیت آمیز و سه آزمون.

وی با بیان اینکه ایثار و آرامش خاطر از سنت های خاص و پسندیده عید سعید قربان است، گفت: ایثار، فداکاری، اطاعت فرزندان از پدر و مادر و اطاعت و خدمت به پروردگار جهانیان از مهمترین آنهاست. پیام های عید قربان

آداب و رسوم عید قربان در سیستان و بلوچستان

یکی از زیباترین آداب و رسومی که از گذشته در میان آداب و رسوم مردم سیستان و بلوچستان باقی مانده است، آیین حنابندان در شب قبل از عید است. بدین ترتیب زنان و دختران در این شب دست و پای خود را با نقش های مختلف حنا می کنند.

در روز کربان بایرام مردم این کشور این روز را با پوشیدن لباس های نو آغاز می کنند و مانند آیین استقبال از بهار و نوروز، همه اعضای خانواده پس از غسل و پوشیدن لباس های نو، دوش به دوش به سوی مساجد حرکت می کنند. و عیدی برای خواندن نماز عید قربان

زنان بلوچ که از روزها و حتی هفته‌های قبل از شروع بایرام لباس نو می‌دوختند و زیورآلات جدید می‌خریدند و همچنین با آراستن خود و فرزندانشان خانه تکانی در بایرم انجام می‌دادند و همچنین عود می‌کشیدند فضای خانه را برای چیدمان آماده می‌کنند. در حال تدارک این جشن بزرگ هستند.

پس از اقامه نماز عید قربان، نمازگزاران در محل عیدگاه، عید را در آغوش گرفته و به یکدیگر تبریک می گویند و این عید بزرگ را فرصتی بسیار مناسب برای فراموشی کدورت ها و اختلافات گذشته و با در آغوش کشیدن یکدیگر می دانند. صلح، دوستی، برابری و برادری را تجدید می کنند.

قربانی کردن حیوانات را می توان یک مراسم رسمی دانست که در مناسبت های مذهبی و غیر مذهبی با فرهنگ مردم سیستان و بلوچستان عجین شده و در دوره های مختلف تاریخی در این استان رایج بوده است، اما در روز کربان بایرام در مردم این منطقه با شیوه خاص و گسترده‌تر عزاداری حضرت ابراهیم (ع) را دنبال می‌کنند.

قربانی کردن یک سنت خوب و واجب در بین مردم این دیار است و فقط مختص زائران نیست، بلکه همه افرادی که تمکن مالی دارند باید در بین خانواده های فقیر و همسایه ها تا می توانند بز، گوسفند، گاو یا شتر را ذبح کنند. اقوام هدیه می دهند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید