تزکیه و شکستن بت های درونی قبل از دستورات الهی پیام عید قربان است/ کربلا ادامه قربان برای برقراری حکومت الهی بود.


ساعت: 10:29
تاریخ انتشار: 1401/04/19
کد خبر: 1882064

بررسی ابعاد توحیدی، سیاسی و اجتماعی عید سعید قربان؛

علی مشهدی کارشناس مسائل سیاسی گفت: عید سعید قربان را هم از بعد مذهبی و هم از بعد سیاسی و اجتماعی می توان تحلیل کرد و بعد دینی عید قربان پرورش و شکستن بت های درونی در برابر دستورات الهی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علی مشهدی کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با راه آرمان گفت: یکی از مفاهیم مهم و کلیدی در دین ما فداکاری است و هر ملتی باید خود را فدا می کرد تا عمل آنها پذیرفته شود و سنت قربانی شود. از آغاز خلقت برپا شد و قربانی هابیل پذیرفته شد، اما کین نه و ابراهیم هلیل الرحمن باید برای رسیدن به مقام امامت خود را فدا می کردند.


مشهدی بیان کرد: در زندگی برای هر کار خیر فرصتی وجود دارد و همیشه زمانی برای کارهای ارزشمند برای انسان باقی نمی ماند. امیرالمومنین علی (ع) فرمود: «فرصت، سرعت مرگ است، کندی بازگشت; فرصت ها زود از دست می روند و دیر برمی گردند.» (غار، ص 113) امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) از یکی از حقایقی که در روایات حاکم بر وجود ما وجود دارد و از سوی خداوند متعال مقدر شده است، خبر می دهد.

وی افزود: عید سعید قربان را هم از بعد دینی و هم از بعد سیاسی و اجتماعی می توان تحلیل کرد و بعد دینی عید قربان پرورش و شکستن بت های درونی قبل از دستورات الهی است.

یک کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: ابراهیم با تسلیم پاره ای از جگر خود موفق شد بت محبت و عشق به فرزندان را در راه خدا بشکند و پس از قبولی در امتحانات الهی به مقام امامت نایل شد که خداوند می فرماید. در قرآن: با گفتار فاطمه گفت: تو بر قوم امام دروغ می‌گویی. [بقره/۱۲۴] و [بیاد آورید] هنگامی که ابراهیم توسط پروردگارش با کلمات مورد آزمایش قرار گرفت و همه را آزمایش کرد [بشایستگى] من کردم [آنگاه خدا به او] گفت: (تو را پیشوای مردم قرار دادم).

مشهدی تاکید کرد: اما بعد اجتماعی و سیاسی عید قربان این است که برای برقراری عدل الهی و حکومت خدا باید بخشی از جگر خود را فدا کرد، مانند کاری که ابراهیم در راه خدا و در ادامه داستان انجام داد. ایثار و ایثار در واقعه کربلا می بینیم که بچه ها حکومت الله را برپا می کنند.

وی افزود: حضرت امام خمینی (ره) درباره بعد سیاسی کربان بایرام فرمودند: این پدر توحید و نابودگر بت های جهان به ما و همه مردم آموخت که در راه خدا فداکاری می کنیم. او قبل از اینکه جنبه توحیدی و دینی داشته باشد، دارای ارزش های سیاسی و اجتماعی است که به همه ما آموخته است که گرانبهاترین ثمره زندگی خود را در راه خدا بدهیم، عید بگیریم، از خود و عزیزانمان فدا کنیم و استقرار دین خدا و عدل الهی.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید