بازار پوشاک در انحصار قاچاقچیان است. هزینه خرید لباس عید چقدر است؟

بازار پوشاک در انحصار قاچاقچیان است.  هزینه خرید لباس عید چقدر است؟

پوشاک یکی از بازارهایی بود که از اواسط فوریه در سال های اخیر به اوج فروش خود رسید. اما این روزها تنها با یک بار قدم زدن در بازار می توان به رکود حاکم بر این بازار پی برد. اگر ازدحام در میان جمعیت باشد; دست ها خالی است. زیرا با توجه به قیمت های فعلی و سایر هزینه های زندگی، جیب ها خالی می ماند.

روزهای پایانی سال جاری با فعال شدن نرخ ارز و سقوط آزاد قدرت خرید مردم همراه است. اتفاقی که بازار لباس عید را با رکودی بی سابقه مواجه کرد. از سوی دیگر، قاچاقچیان بازار پوشاک شب عید را در انحصار خود درآورده اند و دیگر تولیدکنندگان جایی برای عرضه ندارند. این در حالی است که خرید یک پوشاک از این بازار پر از کالای قاچاق حداقل یک میلیون و 500 هزار تومان هزینه دارد. به این ترتیب یک خانواده چهار نفره برای خرید یک دست لباس برای هر عضو حداقل به شش میلیون تومان نیاز دارد.

همیشه با شروع اسفند، شهر حال و هوای نوروزی به خود می گیرد. اما چند سالی می شود که دیگر بوی بایرام را حس نمی کنم. در سه سال گذشته که بازارها تحت تاثیر کرونا بود، امسال نیز اتفاقات سیاسی و اجتماعی شور و شوق مردم را برای خرید از بین برد.

برخی از افرادی که نمکشان کم است یا به دنبال بهانه ای برای گذراندن روزهای تلخ هستند، قدرت خرید چندانی برای بازگرداندن رونق به بازار و شیوه زندگی خود ندارند.

پوشاک یکی از بازارهایی بود که از اواسط فوریه در سال های اخیر به اوج فروش خود رسید. اما این روزها تنها با یک بار قدم زدن در بازار می توان به رکود حاکم بر این بازار پی برد. اگر ازدحام در میان جمعیت باشد; دست ها خالی است. زیرا با توجه به قیمت های فعلی و سایر هزینه های زندگی، جیب ها خالی می ماند.

کارگران مزدی که به محض دریافت حقوق باید آن را صرف هزینه هایی مانند خوراک و اجاره بها کنند، دیگر سرمایه ای برای گردش در بازار پوشاک نخواهند داشت.

از طرفی اگر سرمایه باشد نه تنها به تولید بلکه به عرضه پوشاک قاچاق کمک می کند. به گفته فعالان صنفی، از زمان ممنوعیت واردات این کالا، این قاچاقچیان کنترل بازار را در دست گرفته اند. تا جایی که در حال حاضر گردش مالی آنها در این بازار به سه میلیارد دلار رسیده و با عرضه محصولات بی کیفیت، نیاز مردم را به میزان خرید ماهانه کاهش داده اند.

چرا قیمت لباس زیر گران است؟

ایجاد انحصار در بازار پوشاک برای قاچاقچیان باعث شده تا این کالاها با قیمت کمتری به دست مصرف کننده برسد و تولیدکنندگان علاوه بر هزینه های بالای تولید، بازار مناسبی برای تحقق نداشته باشند. در نهایت، محصولات داخلی با قیمت های بالاتر به دست مصرف کننده نهایی می رسد.

شرایط تحریمی همراه با افزایش نرخ ارز باعث شده تا مواد اولیه به سختی به دست تولیدکننده برسد. از سوی دیگر مشکلات بانکی و ارزی واردات به موقع الیاف و مواد اولیه را از تولیدکننده سلب کرده است. مشکلی که در نهایت منجر به افزایش هزینه های تولید می شود. این موضوع باعث شد بسیاری از تولیدکنندگان از تولید پاپ کنار بکشند.

اکنون با کاهش تولید و افزایش قیمت لباس های داخلی، بسیاری از لباس های بنگلادشی و پاکستانی درهای خود را به بازار پوشاک عید باز کرده اند.

البته مسئولان اتحادیه صنعت نساجی می گویند که قیمت پوشاک عید امسال نسبت به سال گذشته 30 تا 40 درصد افزایش داشته که کمتر از نرخ تورم بالای 50 درصد است. اما تحقیقات بازار نشان می دهد که این افزایش قیمت حداقل است و برای برخی از پوشاک شاهد افزایش قیمت بالای 100 درصد هستیم.

نگاهی به قیمت پوشاک در شب عید

قیمت استاندارد شلوار جین مردانه از 400 هزار تومان شروع شده و به دو میلیون تومان می رسد. اما رصد سایت های فروشگاه پوشاک نشان می دهد که برخی از شلوارهای جین ایرانی مردانه حتی با قیمت شش میلیون و 500 هزار تومان به فروش می رسد.

اکنون با بررسی سایت های فروش لباس با برندهای خارجی، می توان متوجه شد که شلوار جین مردانه ترک حتی با قیمت 11 میلیون و 230 هزار تومان به فروش می رسد. این شلوار در حالی به فروش می رسد که واردات رسمی پوشاک ممنوع است و طبیعتاً پوشاک خارجی جزء کالاهای قاچاق طبقه بندی می شود.

تن پوش

قیمت کفش مجلسی مردانه و زنانه با چرم مصنوعی بین 350 هزار تا یک میلیون تومان است. قیمت این کفش چرم اصل به بیش از دو میلیون تومان می رسد.

هم اکنون کفش های اسپرت با قیمت 40 میلیون تومان در یکی از فروشگاه های معروف برند نایک به فروش می رسد.

قیمت کت و شلوار مردانه نیز بسته به کیفیت خیاطی، پارچه و برند از سه میلیون تومان شروع می شود و تا 20 میلیون تومان می رسد.

مانتوهای زنانه در فروشگاه های پوشاک حداقل 500 هزار تومان قیمت دارند و می توانند بیش از 1.5 میلیون تومان به فروش برسند. خرید مانتو از مزون نیز بیش از دو میلیون تومان هزینه دارد.

تن پوش

کیف های دستی بسته به نوع و برندشان بین 300 هزار تا 2 میلیون تومان در مغازه های سطح شهر به فروش می رسد.

روسری هم به همان قیمت عبا است; بنابراین قیمت شال الیاف طبیعی به 800 هزار تومان می رسد اما برای خرید یک شال معمولی باید بین 150 هزار تا 200 هزار تومان هزینه کنید.

با توجه به افزایش قیمت لباس های زمستانی، افرادی که در فصل سرما نمی توانستند لباس گرم بخرند، اکنون با توجه به پایان فصل زمستان و افزایش حراج لباس های زمستانی، ترجیح داده اند لباس گرم زمستانی بخرند و انجام دهند. به خرید لباس عید توجه نکنید.

طبق محاسبات برای خرید یک دست لباس یعنی پیراهن یا مانتو، شلوار و کفش در حداقل شرایط باید 1.5 میلیون تومان هزینه شود. حالا اگر مواردی مانند روسری، کیف و غیره را اضافه کنید. برای زنان این رقم به بیش از دو میلیون تومان می رسد. بنابراین یک خانواده چهار نفره باید بیش از شش میلیون تومان را صرف خرید لباس عید کنار بگذارد. یعنی بیش از حقوق ماهانه یک حداقل کارگر دریافت کند.

این در حالی است که حدود یک دهه پیش خانواده می توانستند با همین مبلغ خودروی صفر کیلومتر بخرند.

دیدگاهتان را بنویسید