از شلوغی به کاهش 60 درصدی تقاضای پوشاک / بازار پوشاک خوب نیست


ساعت: 08:09
تاریخ انتشار: 14/14/1400
کد خبر: 1812938

گزارشی از وضعیت بازار پوشاک در روزهای پایانی سال؛

در روزهای پایانی سال بازار پوشاک در کنار سایر اقلام شلوغ است، اما به دلیل گرانی بی‌دلیل این کالاها در کنار آسیب‌دیدگی تاج، خرید زیادی انجام نمی‌شود و فروشندگان حتی به فروش اجناس خود ادامه می‌دهند. پایین تر قیمت های بازار هیچ فروشی در پایان سال وجود ندارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصرترک، با نزدیک شدن به عید نوروز، بازار هر ساله رنگ و بوی بهاری می گیرد و شلوغی روزهای پایانی سال و تلاش مردم برای خرید عید نوروز حال و هوای خاصی را به ارمغان می آورد، در حالی که دو سال از آن روز می گذرد. شیوع بیماری عروق کرونر قلب و ویروسی که به صنعت پوشاک وارد کرده است در کنار شرایط نامساعد اقتصادی در وضعیت مغازه های سطح شهر مشهود است.

این روزها بازار پوشاک شهر شلوغ است اما انباشتگی که در آن کار چندانی انجام نمی شود تا جایی که عده ای برای جذب مشتری اجناس خود را با قیمتی کمتر و حتی زیر قیمت عرضه می کنند اما همچنان حال و هوای این بازار است. . در هفته های پایانی سال هیچ روال منطقی قابل انتظاری وجود ندارد.

این در حالی است که خریداران نیز از گرانی کالاها ناراضی هستند و از روند صعودی قیمت ها صحبت می کنند که البته به نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی ما بازمی گردد.

علاوه بر گرانی اجناس و تاثیر شرایط ارزی بر قیمت‌ها، ویروس کرونا نیز در دو سال گذشته عاملی برای کاهش خریدهای مردمی بوده است، به طوری که برخی از مردم از ترس شلوغی اماکن عمومی و تعطیلات رسمی از خرید منصرف شده‌اند. محدودیت های کرونری نیز بازار را به رکود کامل کشاند تا جایی که بسیاری ورشکست شده و تعطیل شده بودند.


کاهش 60 درصدی تقاضا برای لباس

اما به دلیل افزایش قیمت ها و کاهش قدرت خرید و البته ترس از گسترش تاج، کاهش تقاضا در این صنف مشاهده می شود و بر اساس بررسی های انجام شده در سراسر کشور، فروش پوشاک بین 40 تا 60 درصد کاهش یافته است. صادرات تقریبا او به صفر رسیده است.

اسکندری یکی از فروشندگان پوشاک در بوینور در گفت و گو با خبرنگار است راراتاک وی گفت: قیمت اجناس نسبت به سال گذشته به شدت افزایش یافته و این امر باعث شده تا محصولات با قیمت بالاتری عرضه شود که قطعا از تعداد مشتریان کاسته شده است.

وی با اشاره به اینکه اکثر اصناف اجاره ای هستند، گفت: به دلیل کاهش تقاضا و خرید، بسیاری از فروشگاه های این صنف تعطیل شده اند. از سوی دیگر تسهیلات کم سودی برای بقای این اصناف در نظر گرفته نشد و آسیب های فراوانی عواقب جبران ناپذیری به آنها وارد شد.


مردم توان خرید ندارند

این فروشنده پوشاک بجنوردی گفت: حضور مردم مانند سال های گذشته نزدیک به عید نوروز نیست، اما این حضور محدود هم معمولا خریدنی نیست و فقط به سوال قیمت بسنده می کنند و دست خالی مغازه ها را ترک می کنند.

محمدزاده یکی دیگر از فروشندگانی که مجبور به تعطیلی مغازه و ابطال پروانه پوشاک خود در بویینور شده است، گفت: برای کسب سود سالیانه این روزها با اعمال محدودیت های کرونری، تمامی مغازه ها تعطیل و بسیاری از اصناف ورشکست شدند.


da2f06f2 451b 45f7 9bb3 dabf017a331a خبر خاکستری


ورشکستگی فروشگاه های لباس در تاج

وی با اشاره به اینکه مغازه داران معمولاً در ایام نوروز هنگام خرید به صورت چک خرید می کنند، گفت: بر این اساس با بستن مغازه ها و رها کردن کالاها پشت درهای بسته بازرسی ها به نتیجه نرسیده و خسارت زیادی به مغازه دار وارد شده است.

رستمی یکی از همشهریان بویینور گفت: قیمت پوشاک در کنار تمامی کالاها به شدت افزایش یافته و مردم جز در موارد باکیفیت توان خرید آن را ندارند.

وی گفت: قبل از کرونا وضعیت قیمت ها آنقدر بالا نرفته بود و مردم برای خریدهای تعطیلات در ایام نوروز اشتیاق خاصی داشتند، اما اکنون تلاشی در بازار نیست و مردم توان خرید ندارند و شرمنده فرزندان خود هستند. “بودن.


تقویت بررسی ها در طرح نوروزی

علی وفاه خواه معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار راراتاک وی در خصوص نظارت بر ایام نوروز در حوزه پوشاک نیز گفت: در حال حاضر 12 تیم نظارتی در استان فعالیت می کنند که با راه اندازی طرح پایش نوروزی که از اسفندماه آغاز شده و تا 15 فروردین ماه سال جاری ادامه دارد، این گروه نظارتی بر روی نوروز انجام می شود. از کالاهای مربوط به این طرح که شامل آجیل و خشکبار، آب نبات های شیرین و شکلاتی، میوه و سبزیجات، کیف و کفش و لباس می باشد.

وی با اشاره به اینکه سامانه تلفنی 124 آماده پاسخگویی به شکایات و نظرات مردم در محدوده بازار در سراسر استان است، گفت: بازرسان در محل حضور یافته و پس از بررسی موارد در صورت احراز تخلف، پروتکل انجام می شود. ارسال و به تعزیرات حکومتی استان جهت تشکیل پرونده اقتصادی برای آنان ارسال شود.


عدم اعلام قیمت و فاکتور رسمی بزرگترین تخلف صنعت پوشاک است

وفاه خواه بیشترین تخلفات ثبت شده در طرح نوروزی را در گروه کالاهای اساسی ذکر کرد و گفت: لازم به ذکر است در دو ماه اخیر نظارت بر کالاهای اساسی به سازمان جهاد کشاورزی استان محول شده است. کالا، گوشی به سامانه سازمان جهاد متصل شده و شکایت ثبت و رسیدگی می شود.

وی بیشترین تخلفات موجود در حوزه بازار را شامل معرفی قیمت ها، گرانفروشی و فاکتورهای ساختگی عنوان کرد و افزود: بازرسان پس از مراجعه به سایت ها با شکایت و بررسی فاکتورها در فروشگاه، با سازمان صمت خریدار برای تایید یا عدم مراجعه تماس می گیرند. ، تشریفات آنها آشکار بود و فروشگاه مرتکب تخلف شد.


0ebf7465 a9f0 424c a223 dde17bf6271a خبر خاکستری


ثبت 4200 اختلال در بازار خراسان شمالی در سال 1400

این مقام مسئول با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری در تمامی حوزه های بازار استان خراسان شمالی تعداد کل تخلفات کشف شده 4227 مورد است، ادامه داد: لازم به ذکر است این تخلفات در سه هزار و 627 مورد به ثبت رسیده است. و ارزش کل به ارزش این پرونده ها 62 میلیارد و 390 میلیون و 879 هزار و 457 ریال است.

وی گفت: در حال حاضر تعداد بازرسان محدود به بازرسان است و پس از اجرای طرح استخراج بازار 9 نفر به سازمان جهاد کشاورزی منتقل شدند که باعث کمبود شدید نیرو در این اداره کل شد. . “


فقدان جدی قدرت نظارتی در سازمان صمت

این مقام مسئول بیان کرد: با کاهش تعداد نیروهای صمت، نیروهای بسیج اصناف که در استان خراسان شمالی 30 نفر هستند، برای رصد استفاده شده اند، علاوه بر این از سایر نیروهای مرتبط مانند ناظران افتخاری و بازرسی مشترک استفاده شده است.

وی گفت: توصیه می شود مردم ضمن مشاهده هرگونه اغتشاش اقتصادی به ویژه در حوزه پوشاک که استان تولیدکننده نیست و تعداد زیادی از آنها وارد استان می شوند در سامانه 1254 منعکس شوند تا رسیدگی شود. در اسرع وقت.


کرونا 15 درصد مجوز پوشاک بجنوردی را باطل کرد

علی صادقی نایب رئیس اتحادیه پوشاک بجنورد در گفت و گو با خبرنگار راراتاک وی با اشاره به اینکه بر اساس آخرین آمار این اتحادیه 712 پرونده عادی و معتبر به ثبت رسیده است، گفت: گفتنی است از این تعداد 60 پرونده منقضی شده که تعدادی از آنها تمدید شده و باید روال کار لغو شود. . انجام داد و برخی از لغو مجوز خبر دادند. داده شده.

وی ادامه داد: وضعیت پوشاک در مرکز استان خراسان شمالی قبل از شیوع بیماری عروق کرونر با وجود همه مشکلات خوب بود اما در دو سال اخیر علاوه بر مشکلات ناشی از این بیماری، هزینه تولید استان ها افزایش یافت. درد هستند «درد این فروشندگان بود.


تعطیلی 108 فروشگاه پوشاک اجاره ای در مرکز خراسان شمالی

صادقی با اشاره به اینکه افزایش قیمت پوشاک در دو سال اخیر بسیار بالا بوده است، گفت: بر این اساس وضعیت فعلی اتحادیه های پوشاک اسفناک است و با افزایش قیمت ها، تقاضا کاهش می یابد و حداقل 15 درصد از صاحبان مغازه دارند. نسبت به لغو مجوز اقدام کرد.

وی خاطرنشان کرد: از 712 مجوز در بخش پوشاک در شهرستان بوینور، 50 درصد آن سایت های اجاره ای است.

این مسئول خاطرنشان کرد: امسال با افزایش قیمت محصولات خریداری شده، خرده فروشان می توانند از چک های خرید عبور کنند زیرا کار آنها به شدت سخت شده است.


f2e78789 832f 4704 bc9f 558907666925 خبر خاکستری


افزایش 25 درصدی قیمت پوشاک در بازار

صادقی ادامه داد: به عنوان مثال پیراهن جعبه ای که در سال گذشته 150 فروش داشت، امسال 167 هزار تن نقد خریداری شد، در حالی که در صورت خرید چکی، طبق قانون 25 10 درصد به قیمت آن اضافه می شود. قیمت محصول درصدی را اضافه می کند و قیمت باعث بالا رفتن قیمت برای مصرف کننده و رکود در بازار برای تولید کننده می شود.

وی با اشاره به اینکه افزایش قیمت ها تاثیر زیادی بر بازار داشته است، گفت: بر اساس محاسبات و تحقیقات بازار، قیمت پوشاک در دو سال اخیر 25 درصد افزایش داشته است.


عدم حمایت از تولیدکنندگان پوشاک در بجنورد تمامی تولیدکنندگان دارای مجوز را تعطیل کرد

این مقام مسئول گفت: مرکز استان خراسان شمالی از تولیدکنندگان داخلی حمایت نمی کند. وی ادامه داد: در حدود هشت سال گذشته تعدادی از کارآفرینان تجهیزات دریافت کرده و تولیدات داخلی را توسعه داده اند، اما به دلیل عدم حمایت تعطیل شده و تعداد محدودی از تولیدکنندگان در حال حاضر زیر نظر اتحادیه خیاطان مشغول به کار هستند.

صادقی با اشاره به اینکه در حال حاضر تولید کننده پوشاک دارای مجوز در مرکز استان نیست، گفت: محصولاتی که کار می کنند زیرزمینی کار می کنند.

وی خاطرنشان کرد: تسهیلات اشتغال زایی از سوی دستگاه های خدمات رسان به متقاضیان ارائه می شود و این در حالی است که از صنعت پوشاک حمایت خاصی صورت نمی گیرد و وام های بالا برای فروشندگان صرفه اقتصادی ندارد.


تاج بیشترین آسیب را در بازار به صنعت پوشاک وارد کرد

این مقام مسئول بیان کرد: در دو سال اخیر صنعت پوشاک بیشترین آسیب را از لحاظ پوشاک داشته است. این جشن ها در زمان های مختلف به دلیل محدودیت های کرونری تعطیل شد. برای کمک به آنها.

صادقی با اشاره به اینکه هیچ گونه تسهیلات کروکی پرداخت نشده است، گفت: لازم به ذکر است که پرداخت تسهیلات را فقط به اصناف مستاجران ادامه دادیم اما حمایتی صورت نگرفت.

وی در خصوص کیفیت پوشاک نیز گفت: کیفیت مطلوب است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد اما گلایه هایی در این زمینه از سوی مردم به ویژه در بحث افزایش قیمت صورت می گیرد.

این کارمند در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد تفاوت قیمت پوشاک گفت: اتحادیه در زمان های مختلف خرید می کند و تفاوت قیمت فاکتورها واقعاً گران نیست بلکه عدم ثبات قیمت در خرده فروشی های عمده فروشی از تولیدکنندگان استانی باعث ایجاد مشکلات و اختلاف قیمت در اصناف شدند.

تهیه و تنظیم: آرزو رحمانی

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید