عید فطر؛ آینه تمام نمای سنت های دیرینه پایتخت وحدت / از دوخت کیسه برکت تا مراسم حلالیت و حنابندان


ساعت: 12:45
تاریخ انتشار: 1401/02/11
کد خبر: 1835863

با نزدیک شدن به عید سعید فطر، آشفتگی بازارهای سیستان و بلوچستان دو چندان شده و روزه داران خود را برای استقبال از عید بزرگ آماده می کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصر هامون ، با فرا رسیدن عید سعید فطر بازارهای سیستان و بلوچستان حال و هوای خاصی پیدا کرده است، مردم در صدد نوآوری هستند و فروش به اوج خود رسیده است اما بازارها خوشحال هستند بازار رونق گرفته است.

عید سعید فطر در بین مردم سیستان و بلوچستان از جایگاه والایی برخوردار است، از این رو اهل سنت این عید را یکی از اعیاد بزرگ اسلام می دانند و سه روز به جشن و شادی می پردازند.

هر ساله در آستانه عید سعید فطر تعداد مشتریان بخش پوشاک زنانه نسبت به روزهای عادی تا پنج برابر افزایش می یابد.


8ed9ea1a b2c3 40a5 99d8 b45e7f9e050a خبر خاکستری

کیسه برکت

کیسه تبرک یکی از آداب و رسوم مردم سیستان و بلوچستان است، از دیگر رسوم مردم این است که بر سر مزار رفته و عید را به اموات خود تبریک می گویند و بر سر مزار خرما، کلوچه محلی و کلوچه پخش می کنند.

قربانی

با نزدیک شدن به عید سعید فطر، مردان و زنان و کودکان بلوچ پس از یک ماه ضیافت با پوشیدن لباس های سفید نو عید سعید فطر را تبریک می گویند زیرا معتقدند پوشیدن بهترین لباس ها و خوشبو کردن آن مستحب و ثواب است.

قربانی گاو یا حتی مرغ زنده در بین مردم از جایگاه ویژه ای برخوردار است، از این رو مردم بر این باورند که پس از یک ماه بندگی و تطهیر در درگاه الهی، این مهمانی باید با خون ریزی برای رهایی از شر شیطان و هوای نفس به پایان برسد. او ماند.

در این راستا بعد از نماز عید سعید فطر در سنت دیرینه مردم بلوچ، قربانی یکی از آداب و رسومی است که اعضای خانواده در خانه بزرگترها جمع می شوند و بزرگ خانواده در حین قربانی به دیدار آنها می رود.


439b8910 be91 4d9f ac5a 1f30e815dfd4 خبر خاکستری

مراسم حنابندان

یکی از آداب عید سعید فطر در بلوچستان مراسم حنابندان برای بانوان است با این توصیف که در آخرین شب ماه مبارک رمضان زنان بلوچ برای مراسم حنابندان حنا تهیه و آماده می کنند.

در مراسم حنابنده زنان و دختران در نقش های متنوع و زیبا دست های خود را با حنا تزئین می کنند که معمولاً توسط فردی ماهر در این زمینه انجام می شود.

طلب بخشش و حقانیت

صبح روز عید فطر مردان بلوچ با چهره های آراسته برای اقامه نماز به عید فطر می روند و کودکان و نوجوانان از بزرگان الگو می گیرند.


968c1efa 9132 476d a019 dc9c7c3eadbf خبر خاکستری

نمازگزاران پس از اقامه نماز عید فطر در آغوش گرفته و فرا رسیدن عید را تبریک می گویند و اگر کسی را آزرده باشند، طلب آمرزش و مغفرت می کنند.

پوشیدن لباس نو و رفع تاریکی در منطقه سیستان

مردم منطقه سیستان در شمال سیستان و بلوچستان نیز عید سعید فطر را با شادی و شکرگزاری از خداوند منان برگزار می کنند و از چند روز قبل خود را برای این عید آماده می کنند و خود را برای پذیرایی از میهمانان آماده و آماده می کنند.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید