تورم اجاره بها رکورد زد / افزایش شدید قیمت در شهرهای کوچک

تورم اجاره بها رکورد زد / افزایش شدید قیمت در شهرهای کوچک

بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، تورم اجاره بها در ایران در سال 1401 معادل 50 درصد بوده و بالاترین نرخ در 32 سال گذشته (از سال 1369) بوده است.

روند اجاره بها در کشور صعودی است و به بالاترین حد خود در سه دهه اخیر رسیده است. مرکز پژوهش های مجلس اخیرا در مورد وضعیت اجاره بها در کشور تحقیقی انجام داده است. با توجه به این داده ها که معمولا برگرفته از آمار بانک مرکزی است، چند نکته مهم قابل مشاهده است؛

اول، این رکورد بالاترین سطح اجاره در کشور در 30 سال گذشته بود.
رکورد اجاره در سال 1401

بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، تورم اجاره بها در ایران در سال 1401 معادل 50 درصد بوده و بالاترین سطح را در 32 سال اخیر (از سال 1369) داشته است.

از سال 1395، نرخ تورم اجاره بها در ایران هر سال افزایش یافته است. این رقم در سال 2019 برابر با 31.8 درصد بوده و با پیروی از یک روند صعودی، طی دو سال گذشته 18.2 واحد درصد افزایش یافته است.

مرکز پژوهش های مجلس در گزارش خود تورم اجاره بها در کشور را به دلیل عدم انتشار آمار سه ماهه آخر سال 1401 به صورت برون یابی در محدوده 50 تا 55 درصد برآورد کرده است. با این تخمین، سال گذشته برای دومین بار متوالی رکورد حداقل 30 سال گذشته را برای اجاره بها ثبت کرد.

در این مطالعه مشاهده می شود که تورم در شهرهای بزرگتر نسبت به شهرهای کوچکتر افزایش یافته است.

با توجه به این داده ها مشاهده می شود که در دوره های مختلف سه سال اخیر رشد اجاره بها در کشور در شهرهای کوچکتر از شهرهای بزرگتر بوده است. به عبارت دیگر، با کوچک شدن شهرها، اجاره بها سریعتر افزایش می یابد.

یکی از دلایل مهم این امر این است که در شهرهای کوچکتر با توجه به اینکه قیمت مسکن نسبت به شهرهای بزرگ کمتر افزایش یافته است، خرید به قصد اجاره کمتر انجام می شود. به گفته تحلیلگران مرکز پژوهش های مجلس، عرضه مسکن استیجاری در این مناطق کمتر است و در نهایت همین امر باعث افزایش قیمت اجاره بها شده است.

در هر صورت روند اجاره بها در کشور به دلیل کاهش درآمد سرانه در دهه 90 و افزایش مصرف این کالا در سبد خانوار باعث شد که فشار بر رشد قیمت بیشتر از سوی اجاره نشینان احساس شود. تحلیلگران این مرکز به نوعی بر این باورند که این اتفاق در کنار روند نزولی ساخت و ساز مسکن در این دهه و گاه عرضه و تولید مکانی غیر از محل تقاضای مسکن و کاهش فرصت خرید مسکن باعث شده است. مردم انتظار دارند خانه ای دورتر داشته باشند.

توسعه بازار اجاره هر چند با تاخیر فازی و شدت کمتر، همواره تابعی از قیمت مسکن بوده و در نتیجه در میان مدت و بلندمدت، برای ساماندهی و کاهش التهاب بازار اجاره، ریشه های مختلف وجود دارد. افزایش قیمت مسکن باید به نوعی کنترل شود.

در این راستا مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی به تصمیمات مهمی اشاره کرد.

ثبات مولفه های کلان اقتصادی، افزایش تولید و عرضه موثر مسکن در نقطه تقاضا، حمایت از سرمایه گذاری و ساخت مسکن توسط بخش خصوصی، حمایت از خرید مسکن به منظور عرضه آن اجاره و تشکیل یک سیستم لیزینگ حرفه ای که از طریق سیستم های سفته بازی و سفته بازی مسکن را کنترل و حذف می کند، مالیات و افزایش توان خرید مسکن و افزایش قدرت خرید مسکن را به دنبال داشت.

دیدگاهتان را بنویسید