سخنگوی وزارت امور خارجه: یک جنبه «ضمانت» مورد درخواست ما بحث نمایندگی است، جنبه دیگر لغو تحریم ها است.

سخنگوی وزارت امور خارجه: یک جنبه «ضمانت» مورد درخواست ما بحث نمایندگی است، جنبه دیگر لغو تحریم ها است.

روز جدید موضوع پادمان ها هم در حوزه منافع اقتصادی و رفع تحریم های اقتصادی و هم در حل مشکلات مربوط به همکاری شفاف، قانونی و سازنده ایران با آژانس اهمیت دارد.

ناصر خانانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جزئیات تضمینی را که ایران در مذاکرات برای احیای برجام از آمریکا خواسته است، ارائه کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: پس از دریافت پاسخ طرف آمریکایی از طریق هماهنگ کننده، پاسخ خود را ارسال کردیم. پاسخ ما از نظر محتوایی با دو هدف اصلی انجام شد، یکی این که سعی کردیم بندهای دریافتی را از طریق هماهنگ کننده از هم متمایز کنیم و سعی کردیم متن را شفاف کنیم و متن قوی تری ارائه کنیم. این به منظور تثبیت هرگونه توافق آینده انجام شد. این بدان معنی است که در صورت انعقاد توافق، از تفسیرهای نادرست احتمالی آینده که ممکن است روند اجرای توافق را مختل کند، جلوگیری خواهیم کرد. او سازنده عمل کرد و ما جلو رفتیم. انتظار داریم طرف مقابل هم همین کار را بکند.

وی افزود: مهمترین مسئله برای ما بحث ضمانت نامه است. اگر چارچوب گارانتی پایدار نباشد، می‌توانیم در هر زمان شاهد اتفاقات ناگوار مربوط به ترتیب باشیم. در مرحله قبل نیز شاهد این اتفاق بوده ایم. ایران به طور یکجانبه این توافق را اجرا کرد، دولت آمریکا رفت و اقدامی نکرد و کشورهای اروپایی قصور کردند و نتوانستند خسارات ناشی از خروج آمریکا را جبران کنند. موضوع ضمانت دو طرف دارد که یکی از آنها ضمانت لغو تحریم ها به گونه ای است که ایران بتواند به طور کامل از مزایای اقتصادی برجام بهره مند شود.

وی افزود: موضوع دیگر بحث هسته ای است و آن فاصله گرفتن آژانس از رفتار و بازی های سیاسی است. اتهامات سیاسی در رابطه ایران با آژانس نباید باعث اختلال در روند اجرای توافق شود. موضوع پادمان ها هم در حوزه منافع اقتصادی و رفع تحریم های اقتصادی و هم در حل مشکلات مربوط به همکاری شفاف، قانونی و سازنده ایران با آژانس اهمیت دارد.

دیدگاهتان را بنویسید