غربی ها برای ضمانت آمریکا فاتحه خواندند/ زمانی امضای کری ضمانت بود، امروز باید مهر ضمانت زده شود!


ساعت: 09:22
تاریخ انتشار: 1401/06/16
کد خبر: 1895211

جریان غربی که امروز پیشنهاد دست کشیدن از ایران را برای گرفتن تضمین برای خروج از بن بست مذاکرات برجام می دهد، زمانی امضای کری را تضمینی برای مذاکرات می دانست و از آن به عنوان چوبی علیه منتقدان استفاده می کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ جریان اصلاح طلب در عین حال معتقد است که مذاکرات به بن بست رسیده است که بدون تاکید بر مقوله تضمینی به دنبال ادامه روند گفت وگو است.

غربی ها معتقدند که برجام از ابتدا یک اقدام داوطلبانه بوده است، بنابراین تضمین حقوقی و اقتصادی در یک اقدام داوطلبانه امکان پذیر نیست.

رسانه‌های اصلاح‌طلب در حالی که فاتحه را برای تضمین مذاکره برای تمدید برجام می‌خوانند، معتقدند اگر آمریکا بخواهد از توافق جدید خارج شود، می‌تواند همان رفتار ترامپ در سال ۲۰۱۸ را نشان دهد و ضمانت‌ها را باطل کند. و بی معنی است، بنابراین در چنین شرایطی تاکید بر گرفتن ضمانت منطقی نیست.

روزنامه شرق در مقاله ای ضمانت در جریان مذاکرات را به دو قسم ضمانت سیاسی و ضمانت ذاتی تقسیم کرده است، بنابراین اساساً ضمانت سیاسی همان ضمانت نامه ای است که جمهوری اسلامی ایران زمانی در مذاکرات 2015 دریافت کرده بود و نتیجه خودسرانه و خودسرانه ترامپ بوده است. رفتار بی‌ثمر ترازنامه مذاکرات طولانی هسته‌ای بود، اما تضمین ذاتی تنها تضمین قوی است که می‌توان برای خروج از بن‌بست به آن اعتماد کرد و آن را در دست داشت.

اما گرایش غربی با بی اعتنایی به مواضع قبلی خود که بارها امضای کری را تضمینی می خواند، امروز در تصمیمی متفاوت جمهوری اسلامی ایران را به اعتماد به نفس به عنوان مهمترین ابزار مذاکرات دعوت کرد و معتقد است که ایران می تواند اعتماد به نفس داشته باشد و بدون ضمانت از آمریکا، باید به اهرم های قابل اعتماد خود که متشکل از دانش و تجربه هسته ای کارشناسان و زیرساخت های هسته ای خود و همچنین هر یک از آنها است، تکیه کند. خروج آمریکا از برجام، برنامه هسته ای را احیا خواهد کرد.

مخالفان دیروز تصمیم لغو تحریم ها، حامیان امروز!

این راه حل البته در شرایطی ارائه می شود که اصلاح طلبان همزمان با تصویب «قانون رفع تحریم های راهبردی» در هفته های ابتدایی مجلس یازدهم، مخالفان سرسخت این مصوبه مجلس بودند.

دولت حسن روحانی با این قطعنامه مخالفت آشکاری داشت و معتقد بود که این قطعنامه باعث اختلال در سیاست خارجی و اعمال مجدد تحریم ها می شود.


ff53bd49 0972 400f b6c1 f9bcabaa4a5b خبر خاکستری


علی ربیعیسخنگوی دولت در آن زمان در بیانیه‌ای گفت: دولت آشکارا با این طرح مخالفت کرده است و از نظر دولت این موضوع در صلاحیت شورای عالی امنیت ملی است و مسئولیت هرگونه تصمیم در مورد برجام و برنامه‌های هسته‌ای خارج از چارچوب است. اصل 176 قانون اساسی.” غنی سازی 20 درصدی کمکی به رفع تحریم ها نمی کند.


گفت خطیب زادهسخنگوی سابق وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به مصوبه مجلس گفت: دولت نظر خود را درباره این طرح اعلام کرده و به صراحت اعلام کرده که با این طرح موافق نیست. زیرا این طرح ضروری و مفید نیست و معلوم نیست با این طرح حقوق ملت احقاق می شود یا خیر. ما متاسفیم که نظرات ما منعکس نشد و مجلس راه دیگری را در پیش گرفت. امیدواریم نظرات کارشناسی وزارت امور خارجه مورد توجه قرار گیرد.»


محمود واعظیکه مسئولیت دفتر رئیس جمهور را بر عهده داشت نیز در بیانیه ای گفت: اکثر اعضای دولت به دلیل عدم مشورت با دستگاه های ذیربط نگرانی هایی داشتند که می تواند در مسیر اجرا مشکل ایجاد کند و در روابط خارجی ما مشکل ایجاد کند.


اسحاق جهانگیریمعاون اول رئیس جمهور نیز این مصوبه را دخالت مجلس در امور قوه مجریه دانست.


حسن روحانیوی در بیانیه ای ضمن واکنش به مصوبه مجلس گفت: دولت با این مصوبه موافق نیست و آن را برای روند فعالیت های دیپلماتیک مضر می داند.

دولت و جریان اصلاحات در مخالفت صریح با مصوبه مجلس در خصوص قانون رفع تحریم ها بودند در حالی که امروز جریان رسانه ای غرب محور نزدیک به دولت قبل تنها راه خروج از بن بست مذاکرات برجام را بازگشت به کشور می داند. همان قطعنامه، به صراحت معتقدند که می توانند بدون ضمانت از مذاکرات عبور کنند و اگر دولت آمریکا فراتر از تعهدات خود عمل کند، با اطمینان از برجام خارج می شود و با تکیه بر دانش و تجربه هسته ای متخصصان خود برای احیای برجام!

روزی که امضای کری چماهی بالای سر منتقدان برجام بود

به نظر می رسد تغییر مواضع جریان غرب گرا از دوره ای به دوره دیگر امری عادی است، بنابراین روزی اظهارات محمدجواد ظریف مبنی بر اینکه «امضای کری تضمین است» ضربه ای به منتقدان برجام بود، اما امروز مذاکره کنندگان نیز همین روند را نادیده می گیرند و خواهان تضمین هستند یا امروز برخلاف مواضع قبلی خود که منتقدان سرسخت قانون رفع تحریم ها بودند، امروز قانون و تکیه بر دانش و توان هسته ای کشور را امری مهم می دانند. تنها راه حل برای مذاکره


cc6429de 6abc 4ba1 a1e2 d4f6e6212057 خبر خاکستری

اما این دیدگاه نویدبخش به نظر می رسد که روزی گرایش غربی برای حفظ منافع سیاسی خود تظاهر به سرخوردگی از غرب خواهد کرد و تنها راه برون رفت از مشکلات اقتصادی را باید در داخل کشور جستجو کرد، راه حلی که از دیرباز تاکنون بوده است. این کشور توسط بسیاری از هواداران حمایت می شود


بیشتر بخوانید؛

دیدگاهتان را بنویسید