سخنگوی وزارت امور خارجه: ما اصلاً در مورد لیست قرمز آمریکا بحث نمی کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه: ما اصلاً در مورد لیست قرمز آمریکا بحث نمی کنیم

روز جدید سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ما در حال حاضر توافقی را اعلام نمی کنیم. اگر بودیم اعلام می کردیم. بر کسی پوشیده نیست که روسیه اخیراً درخواست جدیدی ارائه کرده است. هر کشوری می تواند درخواست دهد. همه این درخواست ها توسط کمیته مشترکی در وین بررسی می شود. آنچه ما را هدایت می کند، منافع ملت است.

سعید حاطب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه شنبه شب در اردوی جهاد اکبر اتحادیه انجمن های اسلامی مستقل دانش آموزی در مشهد گفت: تیم مذاکره کننده در وین دستور کار مشخصی دارد. این تیم نتیجه جدیدی نخواهد نوشت. نمی شود درباره برجام صحبت کرد و بعد گفت که این تیم باید بر اساس حرف من برجام را اصلاح کند.

وی افزود: برجام با همه مختصاتش یک بار نوشته، امضا و مهر شد. انتقاداتی از او شنیده ایم و نقاط قوتش را شنیده ایم. واقعیت این است که دکتر باقری برجام جدیدی نخواهد نوشت. دکتر باقری و تیمش آنجا هستند تا مطمئن شوند که اگر آمریکا می خواهد به برجام بازگردد، این بار به راهی برمی گردند که سود موعود، وعده داده شده یا مکتوب در برجام حاصل می شود. در غیر این صورت آمریکا به راحتی می تواند به برجام بازگردد. این دستور کار تیم است. هر شغل و مذاکره ای نظم دارد و موفقیت با ترتیب مذاکره سنجیده می شود.

مذاکرات در شورای عالی امنیت ملی در حال انجام است

حاتب زاده گفت: اگر هیئت جمهوری اسلامی ایران در وین باید از خطوط قرمز عبور می کرد ماه ها پیش به نتیجه می رسیدیم. این در حالی است که وزارت امور خارجه در حال انجام مذاکرات است و مذاکرات توسط شورای عالی امنیت ملی در حال انجام است. رئیس شورای عالی امنیت ملی رئیس جمهور است. اعضای آن 5 نفر از اعضای دولت و 5 نفر از اعضای آن به انتخاب ولی فقیه هستند. بنابراین کار آنقدرها هم پیچیده نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: تیمی که در مورد منافع یک ملت مذاکره می کند روز و شب ندارد. قول می دهم آنچه تاکنون رخ داده احترام حداکثری به حقوق و مصالح ملت است.

وی گفت: مذاکرات متوقف شده است. نفس کشیدن. هماهنگ کننده اتحادیه اروپا درخواست توقف کرد. قبل از آن چند استراحت داشتیم که به درخواست هماهنگ کننده نبود.

حاتب زاده گفت: در حال حاضر اعلام توافق نمی کنیم. اگر بودیم اعلام می کردیم. بر کسی پوشیده نیست که روسیه اخیراً درخواست جدیدی ارائه کرده است. هر کشوری می تواند درخواست دهد. همه این درخواست ها توسط کمیته مشترکی در وین بررسی می شود. آنچه ما را هدایت می کند، منافع ملت است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: ما به نفع ملت عمل می کنیم. اگر برای معدود مشکلاتی که بین ما و آمریکا باقی مانده به راه حلی برسیم، صحنه کاملاً متفاوت خواهد بود. اما در حال حاضر حداقل در یکی دو موضوع بسیار کلیدی قرار نداریم.

حاتب زاده افزود: عمده مسائلی که بین ما و آمریکا مطرح می شود، جنسیت است که باید به نفع اقتصادی مردم ایران احترام گذاشت. یعنی گفتیم همه تحریم هایی که مانع سود اقتصادی ایران می شود باید برداشته شود. بحث این است که در تعریف همه اینها ما یک چیز می گوییم و آنها چیز دیگری می گویند. ما می گوییم تمام زنجیره اقتصاد ایران که تحریم شده است باید آزاد شود. نفت، پتروشیمی، فولاد، ساختمان، فلزات گرانبها، بیمه، کشتیرانی، هوانوردی، دریانوردی، راه آهن و … ما برای به دست آوردن همه اینها مذاکره کردیم.

وی گفت: آمریکایی ها گفتند ما سه لیست سبز، زرد و قرمز داریم. لیست سبز قابل قبول است. این لیست به بیشتر افراد اشاره دارد. ما در مورد لیست زرد بحث می کنیم. اما ما اصلاً در مورد لیست قرمز مذاکره نمی کنیم. مثل مسائل موشکی و حقوق بشری در منطقه و این نوع مسائل غیرهسته ای. تمام مذاکرات در این بعد این بود که بگوییم ما این لیست قرمز را قبول نداریم و نمی شناسیم. ضمن اینکه مذاکرات ما نیز به صورت غیرمستقیم در حال انجام است.

مشکل تأیید تقریباً حل شده است

حاتب زاده در پاسخ به سوالی درباره بازرسی گفت: موضوع بازرسی این است که وقتی آمریکایی ها می گویند تحریم ها برداشته شده، در عمل هم اتفاق می افتد. این یک چک شبانه روزی دارد. اکنون در زمانی هستیم که مشکلات ما در این زمینه تقریباً حل شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: در زمینه اخذ ضمانت نامه، این مرحله بعدی است که همچنان در حال دادن و دریافت آن هستیم و این یکی از موضوعات جدی بود که کم و بیش بین خود رد و بدل شده است. . او گفت: “بحث گسترده ای در مورد نحوه درخواست و محل درخواست اول وجود داشت. اما یکی از مهمترین ابعاد پادمان های هسته ای و حفظ دستاوردهای هسته ای ما است. ما گفتیم که خیلی متحمل شدیم. سانتریفیوژهای ما توسط اسرائیلی ها خراب شد. و نابود کردند و آی آر 6 را آوردیم گفتند همه چیز باید خراب شود ما گفتیم این کار را نمی کنیم ماه هاست که داریم مذاکره می کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور گفت: تمام دستاوردهای هسته ای حفظ می شود. ما تضمین بالایی در برجام حفظ می کنیم و این عقب نشینی سریع برنامه هسته ای ایران است. قبول نکردند. گفتیم بزرگترین تضمینی که از شما می گیریم این است که برنامه هسته ای را به گونه ای متوقف می کنیم یا کاهش می دهیم که اگر یک بار دیگر قبول کنیم که به توافق برسیم، اگر ترامپ دوباره پیدا شود و بایدن بخواهد کاری انجام دهد. ، ما می توانیم هر آنچه امروز داریم را در کمترین زمان ممکن بازیابی کنیم. همه اینها نه پنهان است و نه پنهان.

زمانی که توافق حاصل شد آن را علنی خواهیم کرد

وی در پاسخ به سوالی درباره جزئیات این توافق گفت: نمی توانم وارد جزئیات شوم. چون به هم نمی رسیدیم. چه جزئیاتی را بگویم؟ روزی که توافق حاصل شود، آن را علنی می کنیم. در صورت توافق، همان متن توافقنامه در سایت وزارت امور خارجه بارگذاری می شود تا همه آن را بخوانند و اشتباهات دیکته ما را به چشم خود بگیرند.

ما با جنگ مخالفیم و جنگ را رد می کنیم

حاتب زاده همچنین درباره اتفاقات اخیر و درگیری روسیه و اوکراین گفت: ما در تاریخ معاصر لحظات حساس تاریخی زیادی داشته ایم. یک نقطه عطف تاریخی فرا رسیده است و همه تلاش می کنند تا از یک رویارویی هسته ای جلوگیری کنند و ما را از کنترل جنگ خارج کنند. مقام معظم رهبری مواضع ما را بیان کردند، وزارت امور خارجه هم موضع خود را اعلام کردند. ما با جنگ مخالفیم و جنگ را رد می کنیم. اگرچه جنگی که امروز رخ داد ریشه در دهه‌ها گسترش ناتو با محوریت ناتو دارد، اما امروز سرنگون شده است. این جنگ اطلاعاتی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی چندین دهه است که ادامه دارد و امروز به جنگی تبدیل شده است که ما آن را رد می کنیم. ما نه تنها آن را تایید نمی کنیم، بلکه هر کاری از دستمان بر می آید برای شروع گفت و گو و پایان دادن به این جنگ انجام می دهیم.

وی افزود: مقام معظم رهبری در 33 سالی که رهبری فرزانه انقلاب را بر عهده داشتند، همواره کشتی ای بوده که آن کشتی را از این گونه برخوردها دور نگه داشته است. برای آنها، جنگ هرگز یک انتخاب نبود. اصول سیاست خارجی ما در آخرین مواضع ما رعایت شده است.

دیدگاهتان را بنویسید