سخنگوی وزارت امور خارجه: اساس مذاکرات برجام است. ما چارچوب جدیدی نداریم/مذاکره توافق موقت را تایید نمی کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه: اساس مذاکرات برجام است.  ما چارچوب جدیدی نداریم/مذاکره توافق موقت را تایید نمی کنیم

ناصر خانانی در دیدار با خبرنگاران با بیان اینکه موضع ما در قبال برجام و روند مذاکرات هسته‌ای روشن است، گفت: جمهوری اسلامی ایران اگرچه سیاست خنثی‌سازی تحریم‌ها را دنبال می‌کند، اما هرگز از روندهای دیپلماتیک با هدف رفع تحریم‌ها دست نخواهد کشید. تحریم ها، او این کار را نکرد.

وی افزود: جمهوری اسلامی هرگز از میز مذاکره خارج نشده و همواره آمادگی جدی خود را نشان داده است. سیاست اساسی دولت سیزدهم در قبال برجام این است که این موضوع تنها یکی از مشکلات دیپلماتیک ایران است نه همه.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به سوال ایسنا درباره ارتقای روابط ایران و لیبی و زمان افتتاح سفارت ایران در این کشور آفریقایی، پیش نویس نهایی آن در دست اجراست. امیدواریم در آینده نزدیک سفیر ایران در لیبی در آن کشور فعالیت کند و شاهد از سرگیری فعالیت سفارت جمهوری اسلامی ایران در طرابلس باشیم.

کنعانی همچنین در رابطه با روند آزادسازی دارایی های بلوکه شده ایران و اخبار منتشر شده در این زمینه گفت: این موضوع به عنوان یک موضوع مهم در دستور کار ما قرار دارد و پیگیری های ما در این زمینه به طرق مختلف ادامه دارد.

وی با بیان اینکه این دارایی ها عمدتاً به دلیل فشار غیرقانونی آمریکا بر شرکای تجاری ما بلوکه شده و با دولت های مربوطه که پول ایران بلوکه شده است در تماس مستقیم هستیم، گفت: همچنین برای تأثیرگذاری بر این موضع و اقدام ما نیز انجام مذاکرات و گفتگوهای غیرقانونی در ایالات متحده
وی گفت: پیگیری موضوع «آزادسازی پول بلوکه شده» دغدغه جدی ماست.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص آخرین پیگیری‌های ایران در خصوص ادعای هیرمند گفت: بر اساس دستور رئیس‌جمهور مبنی بر پیگیری این موضوع، اخیراً هیاتی عالی‌رتبه از ایران در این زمینه به افغانستان سفر کرده است. گفتگوهای خوبی در بالاترین سطح با مقامات هیأت حاکمه داشت که در این راستا افغانستان موقت ساخته شد.
وی ادامه داد: در این راستا توافق شد که هیئت حاکمه موقت افغانستان گام های مثبت بیشتری بردارد و اقدامات فنی لازم را انجام دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران در قبال آذربایجان تنش آفرینی نیست، بلکه تنش زدایی و حفظ چارچوب روابط دوستانه دو کشور و بازگشت است. روابط دو کشور به مسیر طبیعی خود می رسد.

وی در این خصوص ادامه داد: پس از سه دور مذاکره وزرای امور خارجه ایران و آذربایجان، هیات هایی برای تبادل و گفت و گو برگزار شد و برای جمع بندی مذاکرات و تکمیل روند جدید، دور چهارم مذاکرات وزرای امور خارجه برگزار شد. در این چارچوب، احتمال می‌رود مجدداً هیئت‌هایی بین دو کشور مبادله شود.

وی گفت: در راستای مهار تنش بین دو کشور در نتیجه اقدامات دیپلماتیک انجام شده به نتایج مثبتی دست یافته ایم.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین از سفر فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان سعودی به تهران در آینده نزدیک خبر داد.
وی همچنین گفت: انشاالله در آینده نزدیک شاهد بازگشایی سفارت عربستان در تهران و کنسولگری آن کشور در مشهد خواهیم بود و زمینه های لازم در این زمینه فراهم شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره روند مذاکرات برای رفع تحریم ها و نقش عمان در این زمینه و اخبار منتشر شده در این رابطه گفت: مذاکرات مسقط محرمانه نبوده و همانطور که قبلاً اشاره شد از طریق میانجیگری انجام شد. از میان تلاش‌های عمان، گفت‌وگوهایی انجام دادیم.

وی همچنین درباره اخبار منتشر شده درباره دیدارهای رابرت مالی و نماینده ایران در سازمان ملل گفت: در رابطه با سایر اخبار منتشر شده درباره این دیدارها، چندان به گمانه زنی های رسانه ای توجهی نداریم.

کنعانی با بیان اینکه ما در دستگاه دیپلماسی وظایف دیپلماتیک محوله را دنبال می کنیم و به آن عمل می کنیم، تصریح کرد: برای تحقق منافع ملی کشورمان و در عین حال خطوط قرمز و رویکرد اصولی جمهوری اسلامی هیچ فرصتی را از دست نمی دهیم. ایران. ، ما نیز مشاهده می کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره زمان سفر وزیر امور خارجه جدید ترکیه به تهران بر اساس دعوت امیرعبداللهیان برای سفر به ایران گفت: همانطور که می دانید گفت وگوی تلفنی بین وزرای امور خارجه کشورمان انجام شد. دو کشور از سوی دیگر روابط حسنه بین آقایان امیر عبداللهیان و هاکان فیدان وزیر خارجه جدید ترکیه برقرار شده است و ما معتقدیم با توجه به دوستی که از قبل بین وزرای خارجه دو کشور وجود دارد. و همچنین بر اساس نیاز دو کشور، در آینده نزدیک وزیر امور خارجه ترکیه به تهران سفر خواهد کرد. البته تا جایی که من اطلاع دارم هنوز زمان نهایی این سفر مشخص نشده است.

کنعانی همچنین در رابطه با ادعای ارسال سلاح از ایران به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین تاکید کرد: هرگونه ادعای مربوط به صادرات سلاح از ایران به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را تکذیب می کنیم.

وی با اشاره به سطوح مختلف همکاری های ایران و روسیه از جمله همکاری های دفاعی دو کشور، گفت: همکاری های دفاعی ما با روسیه پیش از جنگ اوکراین است و هیچکس نمی تواند در همکاری های دفاعی ایران و روسیه شک کند.

وی افزود: این حق هر کشوری است که بر اساس منافع خود و قوانین بین المللی در زمینه های مختلف با سایر کشورها همکاری کند و همانطور که بارها گفته ایم ما طرف جنگ اوکراین نیستیم و سلاح ارسال نمی کنیم. به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین.

دیدگاهتان را بنویسید