واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه به بیانیه مشترک چین و شورای همکاری خلیج فارس: ادعاهای هر کشور در مورد جزایر سه گانه را محکوم می کنیم.

واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه به بیانیه مشترک چین و شورای همکاری خلیج فارس: ادعاهای هر کشور در مورد جزایر سه گانه را محکوم می کنیم.

ناصر خانانی سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: بار دیگر تاکید می کنیم جزایر سه گانه جزء جدایی ناپذیر و ابدی ایران هستند و در خصوص ادعاهای مطرح شده در خصوص این جزایر، این ادعاها را دخالت در امور داخلی و داخلی می دانیم. قلمرو سرزمینی جمهوری اسلامی ایران و نیز ادعاهای مشابه هر کشوری. ما او را محکوم خواهیم کرد.

ناصر خانانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره رابطه راهبردی ایران با چین درباره بیانیه مشترک چین و عربستان گفت: در این زمینه ما به عنوان یک دستگاه دیپلماسی مواضع و دیدگاه های رسمی خود را در این خصوص بیان کردیم و زمینه را به تفصیل توضیح دادیم و به ملت ایران و افکار عمومی ارائه کردیم.

ناصر کنعانی اظهار داشت: من یک بار دیگر اصول اساسی خود را در رابطه با موضوعی که اشاره کردید در خصوص مواردی که در بیانیه مشترک این سفر بیان شد، بیان می کنم. ما هرگونه اتهام بی اساس مندرج در بیانیه پایانی چهل و سومین نشست سران شورای همکاری خلیج فارس با حضور این مقام چینی را محکوم می کنیم. در مورد مسائل مربوط به برنامه هسته ای کشورمان، مجدداً محتوای بیانیه را رد می کنیم. بار دیگر اعلام برخی از افراد منطقه در بیانیه و بی توجهی به پایبندی ایران به برجام و قوانین بین المللی در خصوص اقدامات قانونی ایران را رد می کنیم. ایران بر امنیت درون زا منطقه ای مبتنی بر رعایت موازین بین المللی و عدم مداخله در امور منطقه تاکید می کند و بار دیگر تاکید می کنیم که جزایر سه گانه جزء جدایی ناپذیر و ابدی ایران هستند و در خصوص ادعاهای مربوط به این جزایر، این ادعاها مشمول این جزایر نیست. ما از امور داخلی و سرزمینی جمهوری اسلامی ایران آگاه هستیم و چنین ادعایی را از هر طرف محکوم می کنیم.

سخنگوی معاونت دیپلماسی درباره موضع نرم ایران در برابر اقدامات غیرسازنده چین گفت: روابط با چین در سایه اراده سیاسی سران دو کشور بر اساس منافع و منافع مشترک در حال گسترش است. در همین راستا امروز میزبان یک هیئت عالی رتبه چینی در تهران خواهیم بود که با هدف گسترش روابط دو کشور به ایران سفر می کند.

ناصر کنعانی افزود: ما به دنبال توسعه روابط با چین هستیم و این هدف هدف مشترک دو کشور است. آنچه شما اشاره کردید ما با هیچ کشوری در مورد مسائل مربوط به منافع اصلی ایران و مسائل مربوط به تمامیت ارضی ایران سازش نخواهیم کرد و با جدیت پاسخ خواهیم داد.

وی ادامه داد: ما موضع رسمی خود را اعلام کردیم و وزارت امور خارجه بلافاصله وارد عمل شد و سفیر چین را احضار کرد و اعتراض خود را ابلاغ کرد و در این زمینه نظرات خود را بیان کردیم و تذکر اعتراضی دادیم و ایران با جدیت عمل می کند و ایشان نظرات خود را بیان کردند. و موقعیت ها به طور جدی

کنعانی بیان کرد: در موضوعات اساسی منافع ایران از جمله تمامیت ارضی ایران با هیچ کشوری سازش نخواهیم کرد و از همه ابزار خود در این زمینه استفاده خواهیم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید