تحلیل روزنامه حزب حاکم چین از موضع مشترک چین و اعراب در مورد جزایر سه گانه ایران

تحلیل روزنامه حزب حاکم چین از موضع مشترک چین و اعراب در مورد جزایر سه گانه ایران

گوخان ارلی، رئیس دپارتمان مطالعات خلیج فارس در مرکز مطالعات خاورمیانه در ترکیه، به چاینا دیلی گفت که اجلاس سران چین و کشورهای خلیج یکی از “جامع ترین” نشست ها در دوره اخیر بوده است.

به گزارش قرن نو: بیانیه منتشر شده پس از اجلاس سران نه تنها در مورد مشارکت اقتصادی و تجاری چین و کشورهای حوزه خلیج فارس، بلکه در مورد مسائل بین المللی و مشکلات خاورمیانه و آسیا نیز نکته مهمی دارد. .

وی اضافه کرد: اتخاذ موضع مشترک در مورد مسائل فعلی و گذشته مانند موضوع جزایر بین امارات و ایران نشان می دهد که رابطه شورای همکاری خلیج فارس با چین بر پایه های بادوام تری استوار است.

این کارشناس افزود: در عین حال گفته شد که امنیت شورای همکاری خلیج فارس امنیت چین است، این موضوع در نشست مشترک و بیانیه پس از آن نیز بیان شد. بنابراین، بعد شراکت استراتژیک روابط شورای همکاری خلیج فارس و چین در اینجا قابل مشاهده است.

چاینا دیلی همچنین نوشت: رهبران در این بیانیه بر لزوم حمایت از معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای، جلوگیری از تکثیر سلاح های کشتار جمعی در منطقه شورای همکاری خلیج فارس و اطمینان از ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای ایران تاکید کردند. حفظ امنیت و ثبات منطقه ای و بین المللی آنها بر ویژگی بین المللی آن تاکید کردند. آنها بر تقاضای ایران برای همکاری کامل با آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کردند.

رهبران همچنین بر حمایت خود از شورای رهبری ریاست جمهوری در یمن به ریاست رشاد علیمی، رئیس جمهور یمن تاکید کردند و ابراز امیدواری کردند که راه حل سیاسی مطابق با ابتکار شورای همکاری خلیج فارس و مکانیسم اجرای آن و نتایج حاصل از آن توسط شورای همکاری خلیج فارس حاصل شود. کنفرانس گفتگوی ملی یمن (NDC) و قطعنامه 2216 شورای امنیت.

آنها از همه کشورهای یمن خواستند که فوراً مذاکرات مستقیم تحت نظارت سازمان ملل را آغاز کنند.

راشا الجندی، کارشناس خلیج فارس در مرکز تحقیقات سیاست عمومی دبی، گفت: این بیانیه خطوط روابط عرب و چین و به رسمیت شناختن نقاط مشترک را نشان می دهد که بسیار مهم است زیرا رهبران قبل از همه ملاقات نکردند. قبل از چنین بیانیه ای .set up

الججندی خاطرنشان کرد: موضوع حاکمیت و تمامیت ارضی یکی از موضوعات حساس کشورهای عربی و شورای همکاری خلیج فارس به دلیل دخالت ایران است، بنابراین این بیانیه مهمی از سوی چین در حمایت از شورای یمن بود.

دیدگاهتان را بنویسید